plåtrickard plåtrickard skrev:
Men man undrar ju vad dom menar med "falsat" tak.. Jag misstänker att det är ett klicktak, vilket jag som plåtslagare väljer att se som ett finare korugerat tak... Gillar inte att det marknadsförs som falsat då det är ganska långt ifrån ett sådant...
Har ställt denna fråga till dem då jag misstänke samma sak, fick följande svar:
Taket är ett äkta falsat plåttak som falsas på plats av hantverkarna.
Frågade även vem som levererade plåten och vilken garanti de gav:
Plåttaket är SSAB Greencoat med 20 års färggaranti och 50 år på hållbarhet.
Så själva plåten kan man nog inte klaga på, solcellerna däremot, inte lika övertygad... Vad händer t.ex. om en panel blir kass och behöver bytas, då måste ju hela plåten bytas också då cell och plåt sammanfogas ordentligt...
 
Unikt namn
J JSten skrev:
Så själva plåten kan man nog inte klaga på, solcellerna däremot, inte lika övertygad... Vad händer t.ex. om en panel blir kass och behöver bytas, då måste ju hela plåten bytas också då cell och plåt sammanfogas ordentligt...
Men är detta ett problem?
Vad säger garantin och påverkar en kass panel resten av installationen?
 
L Ladan vid havet skrev:
Vi kommer under kommande året bygga nytt hus och funderar då på att bygga integrerade solceller från start. Utöver de som nämns i denna tråd, Sunroof och Gruppsol, vilka företag har liknande lösningar som man borde ta in offerter från?
Jag har bett Vattenfall om en offert. De har inte återkommit ännu ett par veckor senare.
 
Jippie!!
Nu är man officiellt solfarmare!
 
  • Display för solenergianläggning som visar strömproduktion på 1.155 kW och dagens total på 0.082 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita arbetsfordon med Vattenfall-logotyper parkerade på en gata.
  • Gilla
MaZtoR och 14 till
  • Laddar…
Jag hjälpte också en att bli solelproducent idag. :)

Skärmbild av energiproduktionsdata från solpaneler med grafer och numeriska värden för energiutbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chonguis och 1 till
  • Laddar…
Bästa dagen hittills.
Otroligt att det levererar även om det knappt varit sol idag!
Känns som det inte kommer bli svårt att slå detta och överstiga 100Kwh / dag
 
  • Appgränssnitt som visar aktuell solenergiproduktion på 855W och dagens produktion på 84,1kWh samt energibalansdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tuffah och 5 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Bästa dagen hittills.
Otroligt att det levererar även om det knappt varit sol idag!
Känns som det inte kommer bli svårt att slå detta och överstiga 100Kwh / dag
Hej Fimpan!

Vad blev den totala slutkostnaden för projektet?
 
M muskedunder skrev:
Hej Fimpan!

Vad blev den totala slutkostnaden för projektet?
Hej på er!
Fick ett super pris då vi bytte på 2 tak brevid varandra och kunde pruta rätt hårt på priset.
Efter vi fick offerten har priserna rusat, pga material, tullar och frakt.
Känner därför inte att det är ärligt att lägga upp priset här.
Men skillnaden mellan detta tak och endast betongpannor vart mindre än 100K
 
  • Gilla
JonneS och 1 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Hej på er!
Fick ett super pris då vi bytte på 2 tak brevid varandra och kunde pruta rätt hårt på priset.
Efter vi fick offerten har priserna rusat, pga material, tullar och frakt.
Känner därför inte att det är ärligt att lägga upp priset här.
Men skillnaden mellan detta tak och endast betongpannor vart mindre än 100K

Hur många kvadratmeter tak resp solcellstak?
 
H human highlight film skrev:
Hur många kvadratmeter tak resp solcellstak?
samma! Hela taket pannor.
Nu e hela taket solceller och lite plåt
 
Ah, var det någon del av taket som får väldigt lite sol så du var förvånad att de valde sätta solceller på det ändå? Jag hörde något om att istället för solceller så satte man likadana plattor men i "glas" som såg likadana ut men man kanske tänker om i vissa delar och sätter solceller överallt ändå för det inte är så stor prisskillnad i det stora hela. Ser man stor skillnad på var det är solceller och var det är plåt?
 
M jonasba skrev:
Ah, var det någon del av taket som får väldigt lite sol så du var förvånad att de valde sätta solceller på det ändå? Jag hörde något om att istället för solceller så satte man likadana plattor men i "glas" som såg likadana ut men man kanske tänker om i vissa delar och sätter solceller överallt ändå för det inte är så stor prisskillnad i det stora hela. Ser man stor skillnad på var det är solceller och var det är plåt?
hela taket får typ sol.
Funderade inte så mycket på det.
Går säkert att sätta plåt istället om man vill.
Nu är ju taket fullt med pollen, men såhär ser det ut just nu.
 
  • Solpaneler på ett hus med pollenbeläggning under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Hej Fimpan,

Taket ser väldigt fint ut!

Hur fungerade det med kontrakt och ansvar med Sunroof? Tog de ett helhetsansvar och tog in underentreprenör för bygg, el, plåt?

mvh
 
L Ladan vid havet skrev:
Hej Fimpan,

Taket ser väldigt fint ut!

Hur fungerade det med kontrakt och ansvar med Sunroof? Tog de ett helhetsansvar och tog in underentreprenör för bygg, el, plåt?

mvh
hej och tack
Japp det var helentreprenör
Kom plåt och bygg gubbar från lokalt håll.
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
Hej!
Är du fortfarande nöjd med detta bygget? Producerar det som du tänkt?
Jag är också inne på att bygga integrerade eftersom jag ändå måste byta tak på sikt. Det har varit väldigt spännande att läsa din tråd och jag kan ta med mig mycket.

Jag upplever SunRoof som väldigt säljiga och pushiga, och inte särskilt tekniskt kunniga. Därför lutar jag personligen åt Gruppsol. Hur kommer det sig att du föll för SunRoof, eller var det det enda alternativet och de höll en bra prisnivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.