Visst, gå ur EU utan att teckna något frihandelsavtal med dem. Men det känns inte riktigt som en bra ide. Vi behöver den europeiska marknaden.
 
MultiMan
useless useless skrev:
Varför ska jag betala mer för att ni Skåningar har ett kasst elnät?
Skåningar har inte ett kasst elnät, utan det är politiker i Stockholm som fattat vettlösa beslut om nerläggningar av produktionsanläggningar som var placerade precis där de behövdes. 1200MW mindre mitt i smeten där den behövdes har gjort stor skillnad.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte politikerna i Stockholm som har bestämt det, utan svenska folket i en folkomröstning för en dryg generation sedan?
 
useless useless skrev:
Varför ska jag betala mer för att ni Skåningar har ett kasst elnät?
Fråga dig istället varför ska 'vi' ha ett underdimensionerat transmissionsnät i landet när vi har fungerande kablar till andra länder?
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
detta kan ev hjälpa till att trycka ner priset på el
Nu snurrar möllorna på Skandinaviens största vindkraftspark till havs | SVT Nyheter
Troligtvis inte då vi elkonsumenter/skattebetalare nog åker på att bekosta anslutningsledningarna
 
useless useless skrev:
Det är väl inte politikerna i Stockholm som har bestämt det, utan svenska folket i en folkomröstning för en dryg generation sedan?
Nej, den omröstningen behöver vi inte ta upp här, den är ointressant eftersom man ändå inte behöver följa en sådan omröstning, som tur är.
 
useless useless skrev:
Varför ska jag betala mer för att ni Skåningar har ett kasst elnät?
Varför ska jag betala er sjukvård? Samma sak, vi är väl ETT folk? Norrland hade inte klarat sig utan skattebidrag från SYD.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför ska jag betala er sjukvård? Samma sak, vi är väl ETT folk? Norrland hade inte klarat sig utan skattebidrag från SYD.
Jo det hadde Norrland sannolikt gjort, en så stor del av naturtillgångarna och exportinkomsterna kommer från landet norr om dalälven. Tror du Sveriges 3:e stad klarat sig utan skatteutjämningen?

Vad vi verkligen klarar oss utan är politiker som avvecklar vår baskraft utan att ha tagit fram några alternativ.
Att behöva binda sitt elpris i dag tycker jag vore förskräckligt, jag har aldrig förr sett ett så högt pris i September.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Varför ska jag betala er sjukvård? Samma sak, vi är väl ETT folk? Norrland hade inte klarat sig utan skattebidrag från SYD.
Det verkar inte vara Norrlandskommunerna som är överrepresenterade i skatteutjämningen...

Tabell som visar kommuner med störst bidrag från utjämningssystemet 2019 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte möjligt att riva upp elområdena utan en rejäl utbyggnad av elnätet. Det är inget som är gjort i en handvändning även om man öser pengar på problemet.
I och med omställningen till fossilfritt stål kommer LKAB att öka sin elanvändning i Norrbotten från 2 TWh per år till 55 TWh år 2040. Då finns det inte längre någon el att sälja till södra Sverige. Problem solved...
 
  • Haha
Bangan
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Varför ska jag betala mer för att ni Skåningar har ett kasst elnät?
Om du bygger ett bättre elnät, bättre på fjärröverföringar, så kommer elpriserna stiga i större delar av landat. Det förutspås redan att den nya länken till södra Sverige kommer göra att elpriserna även stiger i Mälardalen. Den elen kommer nu också gå att sälja till marknader med väsentligt högre priser.

Diskussionen bör handla om hur vi kan frikoppla elpriserna i Sverige från de Tyska/Danska osv, kanske dags att börja gräva för Trelleborgarna..?
 
Nytt rekord?
Karta med numeriska värden och pilar som indikerar strömflöden eller handelsvolymer, uppdaterad idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nytt rekord?
[bild]
Skulle vara intressant att se samma bild fast utzoomad, så man fick med de länder som påverkar elpriset i den södra regionen.
 
A
useless useless skrev:
Det verkar inte vara Norrlandskommunerna som är överrepresenterade i skatteutjämningen...

[bild]
[länk]
svenskar blev en minoritet 2015 i Malmö. Snart är vi det I hela Sverige. Kanske dags att börja packa väskorna snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.