Stefan N Stefan N skrev:
Idag vart det färdigt så gott som, vill inte göra det sista innan poolbyggarna vart här.
Räcke och trall sen en bild på en lite krånglig trappa, men det blir ett senare problem.
[bild]
[bild]
hur stort är teknikrummet?
 
Invändigt är det 2x1.5m.
 
  • Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Dagens projekt, trappan klar. Har börjat fylla på med jord för att få det plant på tomten. Nu är det bara invänta poolkillarna. Nybyggd trappa och träaltan runt en oavslutad swimmingpool, med ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sebastian Arnay och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad är planen för teknikrummet, hur tänker du täcka det?

Nyfiken på din plan med tanke på följande punkter.

  • Skydd mot regn
  • Däcket är av trä, antar att luckan får samma ytskickt, tänk på att träet sväller med många millimeter under årets blöta perioder
  • Ljud, antar att cirkulationpumpen finns där.
  • Tyngd, konstruktionen blir gärna tung. Speciellt när trallen är fuktig under blöta årstider.
Jag har en jetswim på samma plats. Mitt utrymme är täckt med en tjock aluminiumplåt och ovanpå den två lösa trälock av trall som smälter in i trädäcket. Fick kapa dem flera gånger första året innan de äntligen slutade nypa när de blev fuktiga. Delarna är lösa och utan gångjärn.
 
Planen är att luckan ska få samma trall som övriga, just nu är hålet större än vad luckan kommer va för att dom ska ha plats att installera sakerna. Jag planerar att ha en inre lucka av plast med frigolit under som ljud och vattenskydd.
 
Jonas Persson
Glömde en detalj, ventilation/kylning. Det blir varmt när pumpen går.

Jag gjöt in två ventiler diagonalt monterade i överkant.

Mätte precis och glipan för mina luckor är 8mm.
Ventiler diagonalt inbäddade i trätrall, löv och en brunn på en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskydd med ventiler för ventilation vid poolutrustning på ett däck med fallna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två ventiler diagonalt inbäddade i en trädäck öppning täckt av ett metallnät, omgivet av löv och en manlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationslösning i pumpgrop med ventiler i överkanten, inbäddat i trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ventiler integrerade i träaltan: en öppen och en stängd, med höstlöv omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Bra tips med kylning, jag har dagsläget bara ett hål men jag kan fixa fler om det behövs.
 
Jonas Persson
Inser att det inte syns, men det sitter en spygatt närmast i bild.
 
Jonas Persson
Stefan N Stefan N skrev:
Bra tips med kylning, jag har dagsläget bara ett hål men jag kan fixa fler om det behövs.
Det brukar behövas två. Varm luft stiger och försvinner ut genom ett, lämpligen högt placerat. Ny kall luft sugs samtidigt in genom det andra.

Min kassun sticker bara upp två dm över marken så det finns inget lågt placerat hål utan de har samma höjd. I övre högra hörnet ser du det ena hålet.
 
Jonas Persson
Träsargen plåten ligger på är fasad så att vatten rinner utåt och ner i springan som knappt syns.
 
Dagens lilla jobb va att såga till stenarna som är vid avloppet. Att den rostfria delen sticker upp lite är svårt att göra nåt åt, tänkte först försöka fräsa ner den men jag tror det får va. Sågade stenplattor passade runt en uppstickande rostfri avloppsbrunn mot träaltanens bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Idag sattes linern och vi börjar fylla upp lite vatten. Nästa steg är montering av stenkant.
Nyinstallerad liner i tom swimmingpool som börjar fyllas med vatten, bredvid träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Satte stensargen, va lätt att kapa i vattensågen.
Nylagd stensarg runt en pool på en trädäckterrass med trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stensarg kapad med vattensåg på gräsmatta jämte kapade stenbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Satte stensargen, va lätt att kapa i vattensågen.
[bild] [bild]
riktigt snyggt med stensargen och den grå linern!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Verkligen snyggt!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.