Jag skulle studera sockerbiten väldigt noga för att utröna varför den börjat glappa, och varför just den och inte nollan eller någon annan terminal som burit samma ström. Sockerbitar är ganska säkra, de är inte sämre än t.ex Shellyns terminaler. Det är svårt att göra fel. Möjliga orsaker kan vara att kardelerna i anslutningssladden har tvinnats för hårt, att skruven dragits för hårt eller löst, att man använt befintlig (skadad) ledare utan att skala fram ny koppar osv.

En Wago hjälper bara marginellt mot saknad känsla i dylika jobb. Jag ser flera skador på isoleringen som tyder på att det inte är utfört av en yrkesperson. Förbindningar är ett extremt elementärt moment, men tyvärr brandfarligt.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle studera sockerbiten väldigt noga för att utröna varför den börjat glappa, och varför just den och inte nollan eller någon annan terminal som burit samma ström. Sockerbitar är ganska säkra, de är inte sämre än t.ex Shellyns terminaler. Det är svårt att göra fel. Möjliga orsaker kan vara att kardelerna i anslutningssladden har tvinnats för hårt, att skruven dragits för hårt eller löst, att man använt befintlig (skadad) ledare utan att skala fram ny koppar osv.

En Wago hjälper bara marginellt mot saknad känsla i dylika jobb. Jag ser flera skador på isoleringen som tyder på att det inte är utfört av en yrkesperson. Förbindningar är ett extremt elementärt moment, men tyvärr brandfarligt.
Shelly's kontakter är bättre än de flesta "sockerbitar" eftersom de har ett bleck som ger ett jämt tryck över kardelerna istället för en skruv som trycker mest mitt på kabeln. Jag har sett sådana sockerbitar också men de är ovanliga och det ser inte ut som dessa är sådana.

Jag hade bytt dem mot wago där det är mycket svårare att göra fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Det man kanske inte ser på bilden är att både nollan och jorden har kopplats dubbelt i samma anslutning i sockerbiten (alltså en för två nollor och en för två jord), då både jord och nolla också går ner till tvättmaskinen någon meter ner, förutom att de går till torktumlaren. Detta är väl ett no-no? Man borde väl separera dessa med wago eller ny sockerbit, va?

Torktumlaren är på 2 100 W, vilket Shellyn ju ska klara utan problem.

Wago låter bra, problemet blir mest att få plats i dosan med alla dessa. :)
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Wago 2273 är kompakta och bra :)

[länk]
Den typen är tyvärr olämplig till TS anslutningssladd. Och är man ute efter att minska problem med arbetsfel är generellt såna typer med push-in sämre än tex Wago221 även med avsedda ledartyper.

Direkt inget fel på sockerbitar heller om de är i vettigt utförande och då inte bara om bleck för trådskydd finns eller ej lika viktigt med bra material i skruv och hylsdel och rätt dimension skruv till storlek på hål osv. Inga anslutningsdetaljer räddar mot de klåparjobb som ofta ligger bakom incidenterna bara ev minskar frekvensen på dåligt utfall lite när vissa mer förlåtande sorter används.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
GK100 GK100 skrev:
Den typen är tyvärr olämplig till TS anslutningssladd. Och är man ute efter att minska problem med arbetsfel är generellt såna typer med push-in sämre än tex Wago221 även med avsedda ledartyper.

Direkt inget fel på sockerbitar heller om de är i vettigt utförande och då inte bara om bleck för trådskydd finns eller ej lika viktigt med bra material i skruv och hylsdel och rätt dimension skruv till storlek på hål osv. Inga anslutningsdetaljer räddar mot de klåparjobb som ofta ligger bakom incidenterna bara ev minskar frekvensen på dåligt utfall lite när vissa mer förlåtande sorter används.
Observant! :) Jag läste lite slarvigt och tänkte bara på FK och EK, så bra att du rättade mig.

Gillar 221 men 2273 är mindre om det är trångt, men olämpligt här då!
 
Efter att ha installerat en Shelly 1 PM kopplad till en strömbrytare tillhörande en taklampa försöker jag kontrollera en Shelly Plug S via "Long Pressed URL". "Long press duration" är satt till 2000 ms. Trots detta tycks min Plug S växla vid varje knapptryckning, kort eller lång.

"Button type" är satt till "Momentary" och jag har också testat att checka för "Don't activate if the button is long pushed..." men då fungerar strömbrytaren högst sporadiskt och min Plug S fortsätter att växla vid varje knapptryckning.

Är det någon som har haft liknande problem med "Long Pressed URL" eller som har en idé om vad som är fel? Målet är att kunna växla min Plug S med "Long Pressed URL" oberoende av taklampan.
 
E elector skrev:
Tack för snabba svar!

Det man kanske inte ser på bilden är att både nollan och jorden har kopplats dubbelt i samma anslutning i sockerbiten (alltså en för två nollor och en för två jord), då både jord och nolla också går ner till tvättmaskinen någon meter ner, förutom att de går till torktumlaren. Detta är väl ett no-no? Man borde väl separera dessa med wago eller ny sockerbit, va?

Torktumlaren är på 2 100 W, vilket Shellyn ju ska klara utan problem.

Wago låter bra, problemet blir mest att få plats i dosan med alla dessa. :)
2,1kW kan man tycka ok men det är en startström som sannolikt ligger betydligt högre. Nu är det ju inte Shellyn som gett upp så då går det väl bra kan man anta.
N nwin skrev:
Efter att ha installerat en Shelly 1 PM kopplad till en strömbrytare tillhörande en taklampa försöker jag kontrollera en Shelly Plug S via "Long Pressed URL". "Long press duration" är satt till 2000 ms. Trots detta tycks min Plug S växla vid varje knapptryckning, kort elleschr lång.

"Button type" är satt till "Momentary" och jag har också testat att checka för "Don't activate if the button is long pushed..." men då fungerar strömbrytaren högst sporadiskt och min Plug S fortsätter att växla vid varje knapptryckning.

Är det någon som har haft liknande problem med "Long Pressed URL" eller som har en idé om vad som är fel? Målet är att kunna växla min Plug S med "Long Pressed URL" oberoende av taklampan.
Tror du har onödigt lång tid på "long-press" testa med standard 800ms. Sen är det korrekt att klicka i "dont activate if long push ...."
 
leby leby skrev:
2,1kW kan man tycka ok men det är en startström som sannolikt ligger betydligt högre. Nu är det ju inte Shellyn som gett upp så då går det väl bra kan man anta.

Tror du har onödigt lång tid på "long-press" testa med standard 800ms. Sen är det korrekt att klicka i "dont activate if long push ...."
leby leby skrev:
2,1kW kan man tycka ok men det är en startström som sannolikt ligger betydligt högre. Nu är det ju inte Shellyn som gett upp så då går det väl bra kan man anta.

Tror du har onödigt lång tid på "long-press" testa med standard 800ms. Sen är det korrekt att klicka i "dont activate if long push ...."
Tack för hjälpen, det funkar fint nu! Jag var så inställd på att det var något med Shellyn att jag missade att jag hade kopplat fel utgång på trappbrytaren. Jag har dock också ändrat till 800 ms.

Med facit i hand blir det logiskt. Då den återfjädrande brytaren var konstant sluten så tolkades det som en kontinuerlig "Long push" och därför slutade brytaren också att funka för taklampan när jag klickade i "Don't activate if long push...".
 
Shelly presenterade många intressanta nyhet ikväll. Se här:
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tittade på de två nya brytarna Shelly Plus 1 och Plus 1 PM. Man får mycket funktioner för pengarna med dessa grejor.
Bluetooth och Wifi, ny processer större minne, bättre elsäkerhet mm. Detta företag verkar ha vind i seglen när det gäller produktutveckling.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tittade på de två nya brytarna Shelly Plus 1 och Plus 1 PM. Man får mycket funktioner för pengarna med dessa grejor.
Bluetooth och Wifi, ny processer större minne, bättre elsäkerhet mm. Detta företag verkar ha vind i seglen när det gäller produktutveckling.
Håller med dig, PRO serien har de dock om jag fattade rätt prissatt betydligt högre än + produkterna. Det ska ju även komma i4 och 2,5+ dimmer har jag inte hört men det lär komma.
 
Att kunna programmera enheterna med JavaScript verkar riktigt coolt. Har dock inte kommit på någon riktigt bra tillämpning för det ännu.
 
Kunde inte hålla mig utan var tvungen att fråga om Shelly tänkte ta fram en Dimmer "vridbrytare" till den nya serien av microbrytare som de snart börjar sälja. Dimitar svarade nyss att de jobbade på en sån.
I den nya plus serien har man ju även ökat minne och cpu kapacitet samt lagt till blåtand. Än kan man inte styra relät med blåtand men även här har Dimitar svarat att det kommer att komma. Tror det börjar bli ännu tuffare för Plejd. Jag gillar svensk tillverkat men jag är som de flesta priskänslig. Utvecklingstakten på Shelly är helt fantastisk i mitt tycke.
 
  • Gilla
nerdybynature och 3 till
  • Laddar…
Har för närvarande en dimmer i hallen, denna går även att slå på och av via 3st vanliga strömbrytare.
Jag tänkte byta ut dimmern mot en Shelly Dimmer 2 och använda återfjädrande strömbrytare på alla 4st platser.

Går detta utan att behöva dra nya trådar?

Har installerat flertalet Shelly Dimmer och Shelly 1 tidigare, men aldrig med denna lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.