R RoAd skrev:
Kul att du fick det att fungera.

Angående dioden så är det något jag säger "pass" på. Eftersom det är två galvaniskt skilda system så kan de 12V du mäter över dioden potentiellt vara ett par hundra volt relativt shellyns spänning. Resultatet kan m.a.o. bli allt mellan att det fungerar till "förpuffning" eller i värsta fall farligt om man inte vet vad man gör.

Jag känner mig inte bekväm med att hjälpa till mer än så :oops:
Absolut köper detta helt. Va en chansning.
Handlade om "dioden" D5 om någon annan vågar sig på en gissning
Närbild på kretskort med fokus på dioden märkt D5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det är en PX21 pelletsbrännare antar jag? och det är den "röda" lysdioden för driftstopp du vill hantera? och du vill få ett mail vid driftstopp?

– som RoAd skrev så är potentialen mellan jord på pelletsbrännaren och jord på Shellyn odefinierad (såvida du inte valde att nalla 12V till Shellyn från kortet i brännaren :whistle:)

– sen verkar det som att den "röda" lysdioden kan anta flera färger (alternera?) beroende på om det är driftstopp vid start (röd), driftstopp vid lågfartsläge (röd/gul) eller driftstopp vid högfartsläge (röd/grön), så det kan kanske vara knepigt att försöka "avlyssna" lysdioden

MEN...

det verkar som att PX21 har en larmutgång, ett potentialfritt relä mellan pinne 5 & 6 som sluter vid driftstopp – om det gäller alla årgångar och varianter har jag ingen aning om, men om det är så på din modell så borde det att gå att få till exakt vad du frågar efter, för en tilläggskostnad på ungefär 0 kronor

du kan kanske verifiera att du har den funktionen med potentialfritt larmrelä mellan 5&6 på ditt styrkort?

då skulle man koppla in switch-ingången på Shellyn över driftstoppreläet så här:

Schematisk illustration av kopplingar för en Shelly-enhet till en pelletsbrännare med strömförsörjning och larmrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


normalt styr switch-ingången reläet i Shellypucken, men det kan man frikoppla i Shellyns inställningar (Settings | Button type | Detached Switch), så styrs Shelly-reläet enbart på andra kommandon

du borde då kunna se status på larmet (switchen) i appen, men du vill ju ha en automatisk avisering om det också och ett sätt att göra det är att använda en gratistjänst från IFTTT.com som vid ett anrop till dom genererar ett mail till dig – det är lite stökigt, men funkar och är gratis (upp till tre olika "larmer" kan defineras)

för att göra detta behövs att man skapar ett konto hos IFTTT.com, skapa en regel (applet) som utnyttjar en webhook (deras funktion som reagerar vid anrop till en http-address hos dom) och som triggar dom till att skicka ett fördefinierat mail till vald adressat

när man skapar regeln hos IFTTT får man en unik anropsnyckel som kan klistras in i Shelly-appen under I/O URL Actions | Button Switched On URL där man först gjort Enable & Add

webhook-
nyckeln som ska klistras in kan se ut som:
http://maker.ifttt.com/trigger/driftstopp_pellets/with/key/a3Do9iKu-din_43_tecken_långa_nyckel-jWe1F8w

nu har du snart den hottaste brännaren på schlätta ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
e02jr och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
det är en PX21 pelletsbrännare antar jag? och det är den "röda" lysdioden för driftstopp du vill hantera? och du vill få ett mail vid driftstopp?

– som RoAd skrev så är potentialen mellan jord på pelletsbrännaren och jord på Shellyn odefinierad (såvida du inte valde att nalla 12V till Shellyn från kortet i brännaren :whistle:)

– sen verkar det som att den "röda" lysdioden kan anta flera färger (alternera?) beroende på om det är driftstopp vid start (röd), driftstopp vid lågfartsläge (röd/gul) eller driftstopp vid högfartsläge (röd/grön), så det kan kanske vara knepigt att försöka "avlyssna" lysdioden

MEN...

det verkar som att PX21 har en larmutgång, ett potentialfritt relä mellan pinne 5 & 6 som sluter vid driftstopp – om det gäller alla årgångar och varianter har jag ingen aning om, men om det är så på din modell så borde det att gå att få till exakt vad du frågar efter, för en tilläggskostnad på ungefär 0 kronor

du kan kanske verifiera att du har den funktionen med potentialfritt larmrelä mellan 5&6 på ditt styrkort?

då skulle man koppla in switch-ingången på Shellyn över driftstoppreläet så här:

[bild]

normalt styr switch-ingången reläet i Shellypucken, men det kan man frikoppla i Shellyns inställningar (Settings | Button type | Detached Switch), så styrs Shelly-reläet enbart på andra kommandon

du borde då kunna se status på larmet (switchen) i appen, men du vill ju ha en automatisk avisering om det också och ett sätt att göra det är att använda en gratistjänst från IFTTT.com som vid ett anrop till dom genererar ett mail till dig – det är lite stökigt, men funkar och är gratis (upp till tre olika "larmer" kan defineras)

för att göra detta behövs att man skapar ett konto hos IFTTT.com, skapa en regel (applet) som utnyttjar en webhook (deras funktion som reagerar vid anrop till en http-address hos dom) och som triggar dom till att skicka ett fördefinierat mail till vald adressat

när man skapar regeln hos IFTTT får man en unik anropsnyckel som kan klistras in i Shelly-appen under I/O URL Actions | Button Switched On URL där man först gjort Enable & Add

webhook-
nyckeln som ska klistras in kan se ut som:
[länk]_43_tecken_långa_nyckel-jWe1F8w

nu har du snart den hottaste brännaren på schlätta ;)
Tack för tydlig beskrivning. Skulle va guld att veta om brännaren dör när man inte är hemma. Men kändes lite invecklat med att lyckas få aviseringen att funka.
 
jo, det kan kännas lite knixigt med att få till kopplingen med IFTTT (och hitta sin rätta nyckel på deras website...), men det är inte rocket science, det är gratis och det är en engångsgrej att göra, och sen funkar det klockrent därefter – jag ser väl fördröjningar på några tiotal sekunder från faktisk händelse bland mina [dörröppningskännande] Shellys till att jag har en avisering i telefonen

möjligt att andra forummedlemmar har alternativa, enklare lösningar?
 
har du (@jonaslatt) haft möjlighet att verifiera om du har en potentialfri reläutgång mellan plint 5 & 6?

om så är fallet så är det plättlätt att kunna ordna en enkel övervakning av driftstopp från godtycklig plats på planeten, nämligen genom att koppla som jag visade i schemat i post#1067 och ställa in Shellyn så här:

Skärmdumpar av Shelly appen som visar inställningar för driftstoppsövervakning i hemautomationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som synes(?) är markeringen av SW-ingångens status (i ditt fall driftstoppslarm) en diskret blåfärgning av den lilla ettan i O/I-symbolen

det blir inget automatlarm, men det ger en möjlighet att från mobilen kontrollera om det finns ett driftstopplarm från brännaren, vilket ju kan ge lite peace of mind

nästa enkla steg blir att skapa ett IFTTT-larm ;) och skulle det haka sig så finns det ju forum att ta hjälp utav...

och nästa enkla steg är att komplettera Shellyn med 1-3 temperaturgivare så du kan följa temperaturen också, en adapter till Shellyn och en tempgivare kostar 9 euro plus frakt direkt från tillverkaren (https://shop.shelly.cloud/temperature-sensor-addon-for-shelly-1-1pm-wifi-smart-home-automation#313) och en tjuga till per ytterligare tempgivare

och då får du upp något sådant här i appen:
Skärmbild av en mobilapp som visar temperatursensorers data med grafer för minsta och högsta temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
har du (@jonaslatt) haft möjlighet att verifiera om du har en potentialfri reläutgång mellan plint 5 & 6?

om så är fallet så är det plättlätt att kunna ordna en enkel övervakning av driftstopp från godtycklig plats på planeten, nämligen genom att koppla som jag visade i schemat i post#1067 och ställa in Shellyn så här:

[bild]

som synes(?) är markeringen av SW-ingångens status (i ditt fall driftstoppslarm) en diskret blåfärgning av den lilla ettan i O/I-symbolen

det blir inget automatlarm, men det ger en möjlighet att från mobilen kontrollera om det finns ett driftstopplarm från brännaren, vilket ju kan ge lite peace of mind

nästa enkla steg blir att skapa ett IFTTT-larm ;) och skulle det haka sig så finns det ju forum att ta hjälp utav...

och nästa enkla steg är att komplettera Shellyn med 1-3 temperaturgivare så du kan följa temperaturen också, en adapter till Shellyn och en tempgivare kostar 9 euro plus frakt direkt från tillverkaren ([länk]) och en tjuga till per ytterligare tempgivare

och då får du upp något sådant här i appen:
[bild]
Ni ger mig för mycket ider.
Vore som sagt guld att se om den hade stängt av. Notis vore självklart bäst.

Kollade snabbt igår och plint 5-6 är inte kopplade till något i nuläget.

Om jag tar min multimeter.
Mäter jag på en av 5 eller 6 samtidigt jag jordar i brännaren?
Sen gör jag ett fel så lampan tänds?
 
jag skulle:
– först verifiera att det inte finns någon spänning pålagd (från styrkortet) på plint 5 och 6, genom att mäta spänning mot jord för femman och sexan, dessa båda mätningarna bör visa noll volt

– sedan mäta resistansen mellan 5&6 och den bör vara "oändlig", eller "OL" eller så

– skapa ett fel så att röda lampan tänds (och kanske lyssna efter ett relä-klick från styrkortet) och mäta resistansen mellan 5&6 som då bör vara nära 0 ohm
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Tack så mycket för hjälpen
Va enkelt och funka direkt som du sa.
Stort tack.

En annan fråga. En diod på kretskortet tända när något blir fel.
Kan man koppla något liknande och få en notis när den dioden tända? Mötte på dioden med plus och jordade. Blev 12v när dioden tändes.
Märkte igår att det inte funka så bra som jag trodde. Kopplade ju in allt. Men inte i brännaren. Provade flera gånger och allt funkade i appen mm.
Men när allt är inkopplad så klickar det till direkt i brännaren och den hoppar igång men stängs av efter kort stund.

Slår jag på orginal knappen så startar den direkt och går.
Det är precis som shelly bryter efter en stund. Eller tappar signal på något sätt så anläggningen stänger av sig.
 
det var ju lite skumt... jag tror inte att Shellypucken tappar [WiFi-]signalen, den ska tuffa vidare

några kontrollfrågor och lite tips på hur du kan komma vidare:

1) hur lång är "en kort stund"? några sekunder? några minuter? känns det som att det är samma längd på stunderna, eller är de lite mer slumpmässiga?

2) vad tycker Shelly-appen om reläets status när pannan stängs av? är det fortfarande en blå ring kring "strömknappen" i appen

3) står det något av intresse i händelseloggen (uppe till höger i appen)

4) vad tycker Shellyn själv om WiFi-kvalitén? den som säger "Weak" här hemma har inga problem med anslutningen, och den borde som sagt inte ändra reläets status om WiFi försvinner

5) har du lyckats aktivera Auto-Off i Timer-menyn? den stänger automatiskt av reläet efter en inställd tid från tillslaget...

6) kan strömmatningen till Shellyn vara lite på gärdsgår'n, så att den tappar matningen? vad är det för matning?, aktivera gärna "Restore Last Mode" under Settings så kommer Shellyn återta senaste läget på reläet när den får strömmen tillbaka, det vill säga slå till om det var så den stod vid strömförlusten

Skärmdumpar av Shelly-app med inställningar för relästatus, WiFi-signal, autoavstängning och återställning vid strömavbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harka harka skrev:
det var ju lite skumt... jag tror inte att Shellypucken tappar [WiFi-]signalen, den ska tuffa vidare

några kontrollfrågor och lite tips på hur du kan komma vidare:

1) hur lång är "en kort stund"? några sekunder? några minuter? känns det som att det är samma längd på stunderna, eller är de lite mer slumpmässiga?

2) vad tycker Shelly-appen om reläets status när pannan stängs av? är det fortfarande en blå ring kring "strömknappen" i appen

3) står det något av intresse i händelseloggen (uppe till höger i appen)

4) vad tycker Shellyn själv om WiFi-kvalitén? den som säger "Weak" här hemma har inga problem med anslutningen, och den borde som sagt inte ändra reläets status om WiFi försvinner

5) har du lyckats aktivera Auto-Off i Timer-menyn? den stänger automatiskt av reläet efter en inställd tid från tillslaget...

6) kan strömmatningen till Shellyn vara lite på gärdsgår'n, så att den tappar matningen? vad är det för matning?, aktivera gärna "Restore Last Mode" under Settings så kommer Shellyn återta senaste läget på reläet när den får strömmen tillbaka, det vill säga slå till om det var så den stod vid strömförlusten

[bild]

Jag klicka igång den via appen. Men när jag gick förbi så såg jag att den va avstängd. Fast lite varm så den hade startat men inte mycket mer än så.
Då lös blåa knappen i appen.
Jag stängde av blåa knappen och starta igen. Då starta den igen. Men efter en stund va den avstängd. Starta då manuellt och den starta och går fortfarande så är lite osäker hur länge den gick. Max 30min


Ja blå knapp lyser tills jag stänger av.


Driver shelly med en gammal dataladdare. Eller lite större mobilladdare va det nog. För klen? Minimum krav på Amp?

Hitta inget om wifi infon i min app. Vart hitta du det?

Kollat så inget schema finns.

Mobilappskärm som visar att en pelletspanna är offline med meddelandet "DEVICE IS OFFLINE!" och energianvändning på 0.00 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Shelly-appens schemaläggningsfunktion med alternativet att aktivera tidsschemat markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp med gränssnitt för fjärrstyrning av enhet, blå lysande på-knapp och menyalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
information om Wi-Fi finns under Settings | Device Information (allra längst ner)

en Shelly-puck drar mindre än 1W (jag vill minnas att jag sett att den ligger runt en halv) så med 12V matning mindre än 80mA

men du skriver att du använder en gammal mobilladdare för att driva den – vilken spänning lämnar den ut? det brukar väl inte vara 12 volt...

jag skulle tro Shellyn kan vara känslig för låg spänning (och förmågan att uppbåda tillräcklig kraft att kunna dra sitt relä) och det skulle kunna vara ditt problem

medan processorn, Wi-Fi osv klarar sig med låg spänning – kretsplattformen som Shellyn bygger på jobbar med blygsamma 3.3 V, men reläet är byggt för 12V matning (kräver minimum 9.6V) för att dra

så om matningsspänningen till Shellyn är för låg så borde det finnas en risk att hjärnan tror att allt är frid och fröjd, appen/molnet uppdaterat, inklusive att reläet är draget, fast det sistnämnda inte alls är det...

nu när vi har strukit en hel del andra alternativ så min bästa gissning är att du har för låg matningsspänning till Shellyn! amperen räcker nog till och blir över
 
harka harka skrev:
information om Wi-Fi finns under Settings | Device Information (allra längst ner)

en Shelly-puck drar mindre än 1W (jag vill minnas att jag sett att den ligger runt en halv) så med 12V matning mindre än 80mA

men du skriver att du använder en gammal mobilladdare för att driva den – vilken spänning lämnar den ut? det brukar väl inte vara 12 volt...

jag skulle tro Shellyn kan vara känslig för låg spänning (och förmågan att uppbåda tillräcklig kraft att kunna dra sitt relä) och det skulle kunna vara ditt problem

medan processorn, Wi-Fi osv klarar sig med låg spänning – kretsplattformen som Shellyn bygger på jobbar med blygsamma 3.3 V, men reläet är byggt för 12V matning (kräver minimum 9.6V) för att dra

så om matningsspänningen till Shellyn är för låg så borde det finnas en risk att hjärnan tror att allt är frid och fröjd, appen/molnet uppdaterat, inklusive att reläet är draget, fast det sistnämnda inte alls är det...

nu när vi har strukit en hel del andra alternativ så min bästa gissning är att du har för låg matningsspänning till Shellyn! amperen räcker nog till och blir över
Driver med denna Närbild på etikett för Adatech Switching Power Supply med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja den laddaren ska ju räcka till gott och väl för att driva en liten Shelly!

så jag börjar få slut på nya idéer, utan nöja mig med att summera läget och mina slutsatser

läget
– du har tidigare kört med parallellkoppling av till-/frånslagsknappen med externt relä utan(?) problem med den funktionen
och
– eftersom Shellyns blå ring lyser så har den uppfattningen att reläet är draget
– pannan stänger ändå av sig efter ett tag (om det är Shellyn som startat/driver pannan)

allt med Shellyn ser rätt ut och jag ser inga "fel" i konfigureringen utav den

så då är min slutsats att det finns två tänkbara felkällor (som båda ligger utanför Shellyn):
– Shellyns relä är trots allt inte draget (eventuellt beroende på för låg matningsspänning – skulle då betyda att det är något fel vad mobilladdaren lämnar ifrån sig)
– det finns något glapp mellan Shellyns reläutgång och till-/frånslagsknappen på brännarkortet
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harka harka skrev:
ja den laddaren ska ju räcka till gott och väl för att driva en liten Shelly!

så jag börjar få slut på nya idéer, utan nöja mig med att summera läget och mina slutsatser

läget
– du har tidigare kört med parallellkoppling av till-/frånslagsknappen med externt relä utan(?) problem med den funktionen
och
– eftersom Shellyns blå ring lyser så har den uppfattningen att reläet är draget
– pannan stänger ändå av sig efter ett tag (om det är Shellyn som startat/driver pannan)

allt med Shellyn ser rätt ut och jag ser inga "fel" i konfigureringen utav den

så då är min slutsats att det finns två tänkbara felkällor (som båda ligger utanför Shellyn):
– Shellyns relä är trots allt inte draget (eventuellt beroende på för låg matningsspänning – skulle då betyda att det är något fel vad mobilladdaren lämnar ifrån sig)
– det finns något glapp mellan Shellyns reläutgång och till-/frånslagsknappen på brännarkortet
Tack för all din hjälp.
Har kört mitt tidigare relä nu två dagar funkar bra.
Byte till shelly idag igen. Och den stängde av värmaren efter ca 15minuter.. Ska prova annan ström källa.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Nu har jag provat med ny strömadapter tyvärr samma historia ändå. Mycket märkligt att funktionen funkar men ändå inte.

Klickar ju som sagt i shelly varje gång jag klickar i appen. Av och på.

Men bryts av någon konstig anledning ändå att on fortfarande är igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.