R rabert skrev:
Bortsett från priset samt om nolla är framdragen... Är det bara fördelar med att använda Shelly 1PM framför 1 och 1L? På vilket sätt är 1PM enklare att installera?
Shelly 1 är den du använder om du behöver ett potentialfritt relä, t.ex. om du vill använda den för att bara sluta en kontakt men driva själva Shellyn på 230V. Det är den enda modellen som klarar det. 1PM skulle jag använda i alla andra fall då du får fördelen med energimätning samt säkerheten med att den stänger av om den blir för varm.
 
  • Gilla
rabert
  • Laddar…
Har ett antal Dimmer 2 och 1L i min setup som jag styr ifrån Home Assistant och jag tycker det fungerar perfekt!
Jag har i alla fall aldrig märkt av dålig WIFI kontakt eller något liknande när de väl är konfigurerade i Shelly appen.

Det som jag däremot har haft problem med är att få in produkterna i Shellys app. Det som jag gör för att få det att fungera är att jag:

1: Kopplar in exempelvis dimmern och ser till att den är igång (dioden lyser på dimmern eller liknande)
2: Ansluter via telefonen till det nätverk som dimmern skapar
3: Använder telefonens browser och loggar in på dimmern (adressen står i instruktionen)
4: Konfigurerar så att dimmern är på mitt hemma Wifi
5: Sätter en manuell IP address på samma nät som de övriga enheterna (om jag använder DHCP så fungerar det inte alltid)
6: Öppnar IOS Shelly app som lägger till enheten via IP address
7: I IOS appen ansluter jag enheten till Cloud
8: Klart!

Sättet fungerar alltid för mig!
 
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
R rabert skrev:
Bortsett från priset samt om nolla är framdragen... Är det bara fördelar med att använda Shelly 1PM framför 1 och 1L? På vilket sätt är 1PM enklare att installera?
Det är inte någon himmelsvid skillnad, men i och med att du har potentialfritt relä på Shelly 1 så måste du i en normal installation lägga in fasen på det också utöver matningen till själva pucken, på 1PM räcker det att lägga in fas på en plint och därmed spar man ofta en Wago och lite utrymme i dosan. Sedan har du två fasplintar på 1PM så om fasen skall kopplas vidare, även det kan vara en fördel.
Har själv inte tittat så mycket på 1L, men den har sina fördelar. Det är rätt najs att den har utgångar till brytare så man inte behöver dra fas till dem. Sen har den ju två ingångar, i och med att de kan ges individuella funktioner öppnar det ju för en del intressanta möjligheter. 1PM kan driva mer ström, även om jag skulle tveka att köra 16A genom den, 1L klarar bara 4,1A, men det kommer man ju rätt långt med i om vi snackar LED-belysning.Båda har skydd mot övertemperatur.
Vilken som kräver mest plock att installera av 1PM och 1L skiljer sig nog från fall till fall.
Man får helt enkelt kolla på användningsfallet för att se vilken av 1PM eller 1L som passar bäst.
 
  • Gilla
rabert och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har som tidigare nämnt problem med min RPi4 med HASSIO som jag inte orkat ta tag i ännu :p

Kopplade idag in en Shelly1 som är tänkt att ge status från en reläutgång. Så shellyn sitter kopplad som en brytare likt nedan, fast 230 V, inställd som ”detachable”.
Shelly1 brytare kopplad med färgkodade kablar till kontakt- och portöppnare sensorer, notering om DC-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag haft min Hassio installation igång antar jag det varit rätt lätt, men är jag bunden till url-actions nu bara?
 
Bygger nytt och ska instruera elektriker. Jag vill förbereda för Shelly om jag inte kan övertala elektrikern att installera det. Har jag förstått rätt att jag ska be honom dra fram tre ledare + nolla till alla brytare respektive till alla uttag (som saknar brytare) som ska kunna få shelly-puck monterad bakom sig?

Något annat som behövs?
 
N nevinator skrev:
Bygger nytt och ska instruera elektriker. Jag vill förbereda för Shelly om jag inte kan övertala elektrikern att installera det. Har jag förstått rätt att jag ska be honom dra fram tre ledare + nolla till alla brytare respektive till alla uttag (som saknar brytare) som ska kunna få shelly-puck monterad bakom sig?

Något annat som behövs?
Säg inte antal ledare utan be honom dra fram nolla till alla.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
håller med leby – se till att det dras nolla till samtliga/aktuella platser för strömbrytarna som en primär åtgärd (det är inget speciellt märkvärdigt krav idag med alla smarta puckar och dimmers som tenderar att byggas in)

utan att veta mer om vad du tänkt dig uträtta så är det lite svårt att ge mer råd... tänker du dig till exempel att styra vanliga vägguttag så kräver det dragning av separata tändtrådar (i stället för som normalt mata med obruten fas)
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Tanken är att kunna tända/släcka olika grupper av lampor. Där är brytare viktigast, men trevligt vore förstås om samma funktioner kunde läggas till ex golvlampor kopplade till uttag. Där finns alltid smarta glödlampor att använda dock, så uttagen blir mer "bra att ha" om det är enkelt.

Edit: stänga av tv och förstärkare programmerat till en "godnatt"-brytare vore förstås trevligt
 
En bra sak kan också vara att se till att det sätts upp extra djupa kopplingsdosor och apparatdosor om möjligt.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Tack för snabba svar. Tanken är att kunna tända/släcka olika grupper av lampor. Där är brytare viktigast, men trevligt vore förstås om samma funktioner kunde läggas till ex golvlampor kopplade till uttag. Där finns alltid smarta glödlampor att använda dock, så uttagen blir mer "bra att ha" om det är enkelt.

Edit: stänga av tv och förstärkare programmerat till en "godnatt"-brytare vore förstås trevligt
Själv är jag väldigt förtjust i i3 sätter du en extra dosa bredvid på ett strategiskt ställe så har du alla scenstryrningar du kan behöva. kort, lång, lång-kort, kort-lång, dubbel, trippel på tre olika knappar!
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
leby leby skrev:
Själv är jag väldigt förtjust i i3 sätter du en extra dosa bredvid på ett strategiskt ställe så har du alla scenstryrningar du kan behöva. kort, lång, lång-kort, kort-lång, dubbel, trippel på tre olika knappar!
Två dosor per brytare eller en extra dosa per...rum/våning/grupp?
 
MagnusN76 MagnusN76 skrev:
En bra sak kan också vara att se till att det sätts upp extra djupa kopplingsdosor och apparatdosor om möjligt.
Vad är fördelen med det?
 
N nevinator skrev:
Vad är fördelen med det?
Mer plats?

Lite beroende på val av strömbrytare, mängden tråd i dosan och vilken puck som skall monteras kan det bli väldigt trångt i dosorna.
 
N nevinator skrev:
Två dosor per brytare eller en extra dosa per...rum/våning/grupp?
Jag har en extra i köket och en extra i källaren. Tänk att det skall vara på ett ställe du passerar när du vill ex köra en scen "läggdax" eller "godmorgon" etc. i3 har som sagt 3 ingångar och 6 olika tyckningar per ingång så du kan köra 18 scener (egentligen fler om du lägger mer logik i ett annat system)
Skärmdump av användargränssnitt med olika knappåtgärder för scenaktivering i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.