Fairlane Fairlane skrev:
Avsikten var inte att besvara en fråga som inte ställdes utan att korrigera det du skrev, att bilen körts 40' mil på ett år. Du tyckte det var en orimlig körsträcka på ett år så jag ville bara förtydliga att det var på tre år.
Nu hittade jag inte den siffran 3år. Men när jag började läsa hittade jag att batteriet hade byts ut. Inte konstigt att mätaren visar 93% när man inte vet hur långt batteriet har gått.
Det hela gör att siffrorna blir fel. Men jag håller med 93% ser väldigt bra ut
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men 40000 mil är extremt. Och kanske inte ska jämföras med en vanlig bilägare som ligger runt 2000 mil om året....
En vanlig bilägare snittar lägre än så, Snittet varierar såklart från år till år, men de senaste 20 åren har det varierat mellan 1100 mil (2020) och 1317 mil (2009): I det ligger såklart ett antal bilar som ligger på väldigt få mil, men också några som ligger på väldigt många. Jag skulle tro att de flesta hamnar under 1500 mil/år vilket också verkar vara vad folk vanligen försäkrar sina bilar till.
Helt klart är 40000 mil på tre år mycket, men det är nog inte omöjligt mycket för en taxi. En elbil som rullar som taxi lär också använda snabbladdare mycket mer än gemene man och det sliter ju mer på batterierna. Ändå så är det så bra effekt kvar i batterierna i den taxin, så jag vågar påstå att bilarna kommer skrotas långt innan batteriet är nere på 50%. 50% är såklart inte roligt, med då talar vi bilar som kanske är 40 år gamla eller mer och de körs sällan långa sträckor om man tittar på bensinare eller dieselbilar.
Kommer batteriet bli sämre under den tid en elbilsförare äger bilen? Ja, det kommer det. Kommer det vara märkbart? Troligen inte.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu hittade jag inte den siffran 3år. Men när jag började läsa hittade jag att batteriet hade byts ut. Inte konstigt att mätaren visar 93% när man inte vet hur långt batteriet har gått.
Det hela gör att siffrorna blir fel. Men jag håller med 93% ser väldigt bra ut
Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att batteriet är original, men motorn har bytts.

Having logged over 400,000 kilometers of taxi service in his 2014 Model S with 85 kWh battery pack, Nyyssönen had the vehicle’s motor replaced and battery pack serviced under warranty. “They are the biggest worries,” Nyyssönen said, “but they are not very bad because the most important defects have been repaired according to the guarantee.”


Arguably the most important component in a Tesla is its battery pack. After 400k km (250k mi), Nyyssönen notes that the battery was still able to maintain roughly 93% of its original driving range and showed little signs of degradation. Nyyssönen’s story can be considered a testament to the reliability and durability of Tesla’s lithium ion battery cells, but also the maintenance and service plans the company offers.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har beställt en octavia som skulle levereras v15 som säljaren ännu inte kan ge ett lev datum på. Vilka bilar går att jämföra med den? Id4 och skodas enya... nånting blir dyrare i månaden när jag räknar. Finns det en elbil i samma storlek? Octavian har 640L bagage. I samma pris och storlek då.
 
W Willewonka skrev:
Har beställt en octavia som skulle levereras v15 som säljaren ännu inte kan ge ett lev datum på. Vilka bilar går att jämföra med den? Id4 och skodas enya... nånting blir dyrare i månaden när jag räknar. Finns det en elbil i samma storlek? Octavian har 640L bagage. I samma pris och storlek då.
Samma pris så får du först berätta vad du betalat för Octavian.

Du ska nog inte bara titta på inköpspriset utan totalkostnaden under den tid du äger bilen.

Svårt hitta kombibilar som drivs av el, det är mest suvliknande bilar, men det kanske fungerar om storleken är motsvarande?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Har beställt en octavia som skulle levereras v15 som säljaren ännu inte kan ge ett lev datum på. Vilka bilar går att jämföra med den? Id4 och skodas enya... nånting blir dyrare i månaden när jag räknar. Finns det en elbil i samma storlek? Octavian har 640L bagage. I samma pris och storlek då.
Baserat på vad jag hört från kompisars beställningar kan du inte få en elbil från VW-koncernen innan v16. But don't quote me on it. Det är anektdotiskt.
 
P Pin skrev:
Samma pris så får du först berätta vad du betalat för Octavian.

Du ska nog inte bara titta på inköpspriset utan totalkostnaden under den tid du äger bilen.

Svårt hitta kombibilar som drivs av el, det är mest suvliknande bilar, men det kanske fungerar om storleken är motsvarande?
4050kr/månaden privatleasing. Style paket med matrix strålkastare, drag, backkamera, el baklucka, p-sensorer bak o fram, sportpaket med ”sportstolar” tonade rutor bak, allt krom utbytt mot svart. Automat, kurvljus.
Dragvikt klarar jag mig egentligen med 750kg kärra men 1000kg hade varit gött, har tillgång till 2st 750kg så.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som att batteriet är original, men motorn har bytts.

Having logged over 400,000 kilometers of taxi service in his 2014 Model S with 85 kWh battery pack, Nyyssönen had the vehicle’s motor replaced and battery pack serviced under warranty. “They are the biggest worries,” Nyyssönen said, “but they are not very bad because the most important defects have been repaired according to the guarantee.”


Arguably the most important component in a Tesla is its battery pack. After 400k km (250k mi), Nyyssönen notes that the battery was still able to maintain roughly 93% of its original driving range and showed little signs of degradation. Nyyssönen’s story can be considered a testament to the reliability and durability of Tesla’s lithium ion battery cells, but also the maintenance and service plans the company offers.
Okej. Men vad som ingår i service i batteripacket vet vi inte. Men jag skulle vilja säga att man ska nog ta 93% med en rejäl nypa salt. Jag var osäker innan... Sen är det lite kul att man pratar om hur bra bilen är, så har människan ändå varit tvungen att serva batteriet och byta motorerna. Är någonting bra ska man inte behöva göra någonting. Vill man då dra slutsatser på lika lösa grunder som i artikeln så kan man på samma premisser konstatera att under den här perioden så måste du byta motorerna och serva batteriet.... Men annars så håller den.
En artikel som bara Tesla troende köper helt.
Sen skulle jag gärna köpa en tesla om min ekonomi var annorlunda. Det är ända bilen som faktiskt har en räckvidd som på pappret är värd namnet.
 
W Willewonka skrev:
Har beställt en octavia som skulle levereras v15 som säljaren ännu inte kan ge ett lev datum på. Vilka bilar går att jämföra med den? Id4 och skodas enya... nånting blir dyrare i månaden när jag räknar. Finns det en elbil i samma storlek? Octavian har 640L bagage. I samma pris och storlek då.
Oj! Menar du levererats v15 2021?? Vi har beställt en superb 2021-08 och försäljaren gissade på lev 2021-11 el åtminstone innan årsskiftet. Har inte fått något specifikt levdatum ännu. Men om det ska dragga 6 mån så är det ju j-t intressant att veta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. Men vad som ingår i service i batteripacket vet vi inte. Men jag skulle vilja säga att man ska nog ta 93% med en rejäl nypa salt.
Uppgiften skall tas för vad den är. Ett exempel på en bil som presterat bra i ägarens ögon. Intressant men bör inte ensam vara grund för ett beslut.

Och när vi nu är inne på att ha bra grunder för våra beslut. Du har inte på något vis antytt var du fått följande uppgift ifrån. Inte ens en artikel om en finsk taxichaufför. Är det bara om man säger något positivt som man behöver ha något på fötterna?

Bananskalare Bananskalare skrev:
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
 
Jag har en Enyaq på ingång om någon vill ha någon info om den.
 
L largab skrev:
Oj! Menar du levererats v15 2021?? Vi har beställt en superb 2021-08 och försäljaren gissade på lev 2021-11 el åtminstone innan årsskiftet. Har inte fått något specifikt levdatum ännu. Men om det ska dragga 6 mån så är det ju j-t intressant att veta.
Yes beställde V5 och säljchefen vi beställde av sa 10v leverans, inga tecken på förseningar. Men nu är vi inne på v35 och börjar bli lite trött på det. Enligt avtal kan vi säga att de har 4v att leverera annars har vi rätt att häva köpet.
 
  • Arg
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Yes beställde V5 och säljchefen vi beställde av sa 10v leverans, inga tecken på förseningar. Men nu är vi inne på v35 och börjar bli lite trött på det. Enligt avtal kan vi säga att de har 4v att leverera annars har vi rätt att häva köpet.
Kan tillägga att bilen är byggd men det fattas någon komponent (halvledarbrist i världen) så den står i princip färdig i en lagerlokal med ca 50 000 andra bilar o väntar på komponenter.
 
W Willewonka skrev:
Yes beställde V5 och säljchefen vi beställde av sa 10v leverans, inga tecken på förseningar. Men nu är vi inne på v35 och börjar bli lite trött på det. Enligt avtal kan vi säga att de har 4v att leverera annars har vi rätt att häva köpet.
Tack för den infon!! Ska nog forska lite. Octavian är av modell iV ?
 
W Willewonka skrev:
Kan tillägga att bilen är byggd men det fattas någon komponent (halvledarbrist i världen) så den står i princip färdig i en lagerlokal med ca 50 000 andra bilar o väntar på komponenter.

Tyvärr står dom inte i en lagerlokal utan dom står ute på stora parkeringar (hade blivit stora hallar till 50000 bilar)
Det händer ibland att det kommer det stora hagel skurar som bular till bilarna.
Sist vi gjorde jobb till VW så stod där 5000 stycken ute med bulor överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.