N Nerre skrev:
Ja, men till skillnad från elbilar så tillverkas inte mobiltelefonbatterier med överkapacitet.

Det jag menar är att när bilen visar att man har 93% kapacitet kvar är det i verkligheten kanske bara 85% relativt den totala kapaciteten som batteriet konstruerades med.
Ja vad menar du egentligen Nerre? Det är lite som att fånga en hal ål när man försöker korrigera tokiga saker du skriver. :)
 
N Nerre skrev:
Det jag menar är att när bilen visar att man har 93% kapacitet kvar är det i verkligheten kanske bara 85% relativt den totala kapaciteten som batteriet konstruerades med.
Det är precis som min SodaStreamflaska! Den får bara fyllas upp till strecket, och när jag druckit ur 50% av vattnet är det bara 40% kvar i flaskan. Vem fan snodde 10% av mitt jävla bubbelvatten?!? :rofl::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det jag menar är att när bilen visar att man har 93% kapacitet kvar är det i verkligheten kanske bara 85% relativt den totala kapaciteten som batteriet konstruerades med.
Så kanske det är. Det låter troligt. Vill du framföra någon poäng med det konstaterandet också?
 
W witten skrev:
Scrolla ner lite i artikeln så hittas två grafer på batteridegradering på ett stort antal Teslor, inklusive de med äldre batteritekniker (de första Teslorna är ju från 2013-14).

[länk] />
W witten skrev:
Scrolla ner lite i artikeln så hittas två grafer på batteridegradering på ett stort antal Teslor, inklusive de med äldre batteritekniker (de första Teslorna är ju från 2013-14).

[URL][länk] class="bbCodeBlock-expandLink js-expandLink">
W witten skrev:
Mobilbatterier har dels en annan batterikemi, sedan tar mobilerna inte hand om batterierna på ett bra sätt, så det ger inte så mycket att jämföra med mobiler. Laddar dem till 100% hela tiden tex så att de tar slut efter några år bara.
attery-degradation-replacement/[/URL]

Mobilbatterier har dels en annan batterikemi, sedan tar mobilerna inte hand om batterierna på ett bra sätt, så det ger inte så mycket att jämföra med mobiler. Laddar dem till 100% hela tiden tex så att de tar slut efter några år bara.
Det började så bra. Så måste du börja göra allt för visa att det inte alls är så farligt.
Det är självklart för de flesta att även ett batteri till en elbil slits. Det är väl inget man behöver försöka linda in. Det slits, alla batterier slits oavsett uppbyggnad.
Så varför skulle en elbil varan förskonad från det? Jag kan lova dig att de som köper elbil inte frågar om det slits Eller inte. Folk funderar på räckvidden.

De flesta mobiler har litjium batteri.
Där är det ingen som säger hur man ska ladda den. Men den effekten
 
Jag slänger upp en graf på slitaget över tid och du tolkar det som att jag säger att de inte slits?

Sen förklarar jag varför de inte slits lika hårt som mobilbatterier som Nerre valde att referera till.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag slänger upp en graf på slitaget över tid och du tolkar det som att jag säger att de inte slits?

Sen förklarar jag varför de inte slits lika hårt som mobilbatterier som Nerre valde att referera till.
Jag. Läste inte jätte noga. Men jag missade hur många batterier som graferna var baserade på.
Det är intressant att veta
Det du gjorde var att släta över slitaget. Genom att säga så farligt var det inte.
 
W witten skrev:
Det är precis som min SodaStreamflaska! Den får bara fyllas upp till strecket, och när jag druckit ur 50% av vattnet är det bara 40% kvar i flaskan. Vem fan snodde 10% av mitt jävla bubbelvatten?!? :rofl::crysmile::crysmile::crysmile:
Jag toppfyller alltid. Ingen ska berätta hur man gör:D
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag. Läste inte jätte noga. Men jag missade hur många batterier som graferna var baserade på.
Det är intressant att veta
Det du gjorde var att släta över slitaget. Genom att säga så farligt var det inte.
Ok, förstår hur du uppfattar det. Det är så klart inte roligt om man själv skulle drabbas av att batteriet åldras i förtid.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag toppfyller alltid. Ingen ska berätta hur man gör:D
Jag kanske får börja med det jag också då. Friheten kanske är värd lite moppning.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det svarar på frågan jag inte ställde...
Ålder på bil och tidning;)
Avsikten var inte att besvara en fråga som inte ställdes utan att korrigera det du skrev, att bilen körts 40' mil på ett år. Du tyckte det var en orimlig körsträcka på ett år så jag ville bara förtydliga att det var på tre år.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det började så bra. Så måste du börja göra allt för visa att det inte alls är så farligt.
Det är självklart för de flesta att även ett batteri till en elbil slits. Det är väl inget man behöver försöka linda in. Det slits, alla batterier slits oavsett uppbyggnad.
Så varför skulle en elbil varan förskonad från det? Jag kan lova dig att de som köper elbil inte frågar om det slits Eller inte. Folk funderar på räckvidden.

De flesta mobiler har litjium batteri.
Där är det ingen som säger hur man ska ladda den. Men den effekten
Vi ska inte glömma att "litiumbatteri" är en batterityp som rymmer en mängd olika batterier med väldigt olika egenskaper.
Det handlar om olika kemi och olika fysik.
Det påverkar vilken spänning varje cell har, hur hårt de kan laddas, hur lång livslängd batteriet har, vilket temperaturområde det kan arbeta inom mm mm.

Mina senaste telefoner har funktion för laddning där det laddas till 90% och därefter väntar med laddning till 100% tills den tid då jag förväntas använda telefonen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så kanske det är. Det låter troligt. Vill du framföra någon poäng med det konstaterandet också?
Ja, att batteriet potentiellt har tappat mer kapacitet än siffrorna visar.

Säg att batteriet tillverkas med 120 i kapacitet, men tillverkaren ställer in bilen så den bara använder 100 (t.ex. mellan 10 och 110). När batteriet då tappat 17% kapacitet så den är nere på 100 i kvarvarande kapacitet så visar bilen fortfarande samma räckvidd, d.v.s. det ser ut som batteriet inte har tappat nån kapacitet alls. Men skillnaden är att nu används hela batteriets kapacitet (från 0 till 100, istället för från 10 till 110) för de där extra 20 har försvunnit.
 
Det är nästan så jag känner mig lite stolt över att jag genom en händelse blev "pappa" till den här tråden. Jag läser med stort intresse det mesta som skrivs. Ler ibland åt debatten och alla teoretiska resonemang och ser fram mot fler levererade elbilar som följs upp med faktiska erfarenheter. Det blev ju ingen elbild/hybrid vid det senaste bilbytet för oss utan tröskar på med diesel - eller förresten, den kallas ju mildhybrid:rofl:. Kör väl vidare med den till 2025 när mp fått igenom sitt förbud mot nyförsäljning av fossilbilar och säljer den dyrt då efterfrågan kommer att vara större än utbudet.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, att batteriet potentiellt har tappat mer kapacitet än siffrorna visar.

Säg att batteriet tillverkas med 120 i kapacitet, men tillverkaren ställer in bilen så den bara använder 100 (t.ex. mellan 10 och 110). När batteriet då tappat 17% kapacitet så den är nere på 100 i kvarvarande kapacitet så visar bilen fortfarande samma räckvidd, d.v.s. det ser ut som batteriet inte har tappat nån kapacitet alls. Men skillnaden är att nu används hela batteriets kapacitet (från 0 till 100, istället för från 10 till 110) för de där extra 20 har försvunnit.
Fast det är väl inte så det fungerar?
Om man bara vill använda mellan 10 och 110 från början, så tolkar jag det som att man kommer använda mellan 10 och 91 efter den tappat 17% för säkerhetsmarginalerna vill man väl ha kvar?

För dig med dina 800 mil om året så dröjer det 50 år innan du kommit upp i de 40' mil som det talades om, så kanske är det inget jätteproblem? Det är kanske ett mindre problem än att man kommer förfrysa eller få värmeslag om det blir stopp i trafiken. Jag menar elbilsförarna kör ju tills det nästan är slut på el innan de fyller på, till skillnad från de som kör på bensin eller diesel...
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är väl inte så det fungerar?
Om man bara vill använda mellan 10 och 110 från början, så tolkar jag det som att man kommer använda mellan 10 och 91 efter den tappat 17% för säkerhetsmarginalerna vill man väl ha kvar?

För dig med dina 800 mil om året så dröjer det 50 år innan du kommit upp i de 40' mil som det talades om, så kanske är det inget jätteproblem? Det är kanske ett mindre problem än att man kommer förfrysa eller få värmeslag om det blir stopp i trafiken. Jag menar elbilsförarna kör ju tills det nästan är slut på el innan de fyller på, till skillnad från de som kör på bensin eller diesel...
Men 40000 mil är extremt. Och kanske inte ska jämföras med en vanlig bilägare som ligger runt 2000 mil om året....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.