Fairlane Fairlane skrev:
Men om jag förstår dig rätt så är problemet alltså att företaget säljer en bil med ett batteri på 50 kWh, säger att det är 40 kWh och du betalar för 40 kWh? Du har föredragit om de sagt att batteriet var på 50 kWh, men du får bara utnyttja 40 kWh, fast du får såklart betala för 50 kWh?
Nej. Det jag menar är att efter 5 år säger bilen att den har lika mycket räckvidd som från början, vilket enbart stämmer eftersom den från början inte nyttjade hela batteriet.

Indikeringen av kvarvarande kapacitet på batteriet är missvisande så länge det har överkapacitet kvar. Men så fort överkapaciteten är borta så kommer det att se ut som det tappar kapacitet mycket fortare.

Ska du jämföra med en bränslebil vore det ju att tanken krymper med tiden.
 
Det är mycket lättare att förstå vad ni pratar om, om ni uttrycker batterikapaciteten i km.
 
N Nerre skrev:
Nej. Det jag menar är att efter 5 år säger bilen att den har lika mycket räckvidd som från början
Nej.
 
N Nerre skrev:
Nej. Det jag menar är att efter 5 år säger bilen att den har lika mycket räckvidd som från början, vilket enbart stämmer eftersom den från början inte nyttjade hela batteriet.
Jag tror nog att vi förstår vad du menar. Men det du påstår skiljer sig från vad vi fått lära oss. Har du stött på detta påstående någonstans eller är det dina egna spekulationer?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej. Det jag menar är att efter 5 år säger bilen att den har lika mycket räckvidd som från början, vilket enbart stämmer eftersom den från början inte nyttjade hela batteriet.

Indikeringen av kvarvarande kapacitet på batteriet är missvisande så länge det har överkapacitet kvar. Men så fort överkapaciteten är borta så kommer det att se ut som det tappar kapacitet mycket fortare.

Ska du jämföra med en bränslebil vore det ju att tanken krymper med tiden.
Det låter märkligt att tillverkaren skulle göra så. Lång räckvidd är ju främsta säljpunkten på en elbil
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej. Det jag menar är att efter 5 år säger bilen att den har lika mycket räckvidd som från början, vilket enbart stämmer eftersom den från början inte nyttjade hela batteriet.

Indikeringen av kvarvarande kapacitet på batteriet är missvisande så länge det har överkapacitet kvar. Men så fort överkapaciteten är borta så kommer det att se ut som det tappar kapacitet mycket fortare
Är det verkligen så det fungerar då? Jag tror inte det, men jag är beredd att ändra mig om du kan visa på att din beskrivning är korrekt.
Jag tror att man ser till att inte utnyttja hela kapaciteten ens när batteriets kapacitet sjunker.
Din beskrivning antyder att man bara i början tar hänsyn till det, men sen när den såkallade överkapacitetens inte längre finns kvar så kommer bilen tillåta att man laddar så att batterierna tar skada. Dvs när överkapaciteten är förbrukad som kommer batterierna försämras mycket fortare efter det för allt skydd är borta. Jag är rätt övertygad om att det inte fungerar så. Jag tror skyddsmekanismerna finns kvar.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vilka elbilar skulle ni rekommendera som kostar max 400k före elbilsbidraget?
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vilka elbilar skulle ni rekommendera som kostar max 400k före elbilsbidraget?
Jag tycker MG ZS är en perfekt kompromiss mellan bra funktioner och lågt pris. Luxuryversionen har dessutom de flesta av de extrafinesser som en modern bil bör ha, t ex adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare och kamera bak.
Däremot börjar de ta slut i lager.
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129
 
Min egna gissning.
Man pratar om att tillverkaren "lurar" kunden genom att ett batteri skulle vara större än det står
Det finns ett saker som gör att.haltar. det är kostnaden. Oftast brukar vilja ha så marginal som möjligt. Ett batteri borde kosta mer att tillverka om det är större. Att då dölja det för kunden. Varje kw/h du kan skriva säljer bättre.
Tillverkaren har intresse i att batteriet håller längre. Bara att tjäna pengar. Det intressanta är att det ska hålla garanti tiden ut. Du kan spärra mycket i styrenheten. Bara du inte döljer det.
Med andra ord jag tror inte att man har ett batteri men berättar det inte. Tänk så här. För tillverkaren är det viktigaste att tjäna pengar.
Att ha ett batteri på 50kw/h men du säljer det som 40kw/h. Batteriet kostar lite mer att tillverka, som tillverkaren inte kan ta betalt för

Det här är gissningar. Jag lägger inte någonting om hållbarhet generellt storlekar är fiktiva och får bytas ut mot valfria siffror. Eller tillverkare. Det handlar om hur tillverkaren tänker.
 
A Avemo skrev:
Jag tror nog att vi förstår vad du menar. Men det du påstår skiljer sig från vad vi fått lära oss. Har du stött på detta påstående någonstans eller är det dina egna spekulationer?
Enda sättet att säkert veta batteriets kapacitet är att ladda det fullt och sen tömma det helt. Men just eftersom detta sliter på batteriet så är det ju nåt som elbilen försöker undvika. Alltså kan man inte med hjälp av elbilens egna BMS veta exakt hur mycket kemisk energi batteriet kan lagra. Den visar bara hur mycket som är kvar av det man har stoppat in, men det behöver inte stämma med vad som faktiskt finns lagrat.
 
N Nerre skrev:
Det handlar inte så mycket om en säkerhetsmarginal, det handlar snarare om överkapacitet just för att det inte ska märkas lika mycket att batteriet tappar kapacitet...
Du har helt fel på den punkten.
De handlar om inte pressa batterierna utanför sin sweetspot
 
N Nerre skrev:
Enda sättet att säkert veta batteriets kapacitet är att ladda det fullt och sen tömma det helt. Men just eftersom detta sliter på batteriet så är det ju nåt som elbilen försöker undvika. Alltså kan man inte med hjälp av elbilens egna BMS veta exakt hur mycket kemisk energi batteriet kan lagra. Den visar bara hur mycket som är kvar av det man har stoppat in, men det behöver inte stämma med vad som faktiskt finns lagrat.
Egna spekulationer alltså? Att mäta hur mycket energi som finns lagrat i ett batteri är inte helt enkelt. Men att mäta hur mycket energi man laddat det med är långt ifrån enda sättet. Det går att mäta batteriets interna resistans. Det går att mäta spänning och ström under laddningen. Genom att se hur dessa förändras under laddningen går det att se om kurvorna förändras när batteriet åldras. Det är sant att bilens BMS inte kan veta exakt hur mycket energi batteriet kan lagra. Men den kan göra en uppskattning baserad på laddcyklerna även om dessa inte går till vare sig helt urladdat eller helt uppladdat.

Här finns en del att läsa om batterier av olika sorter: https://batteryuniversity.com/
 
M M.sandström skrev:
Ej kylda batterier tappar kapacitet snabbare. (Leaf).
Små batterier tappar snabbare för de måste laddas oftare.

Lite deppig Leaf läsning.
[länk]
När jag körde Leaf 2020 ett tag, fick jag ju lite kontakt med Leaf ägare. Och fick då veta om några som hade leaf ifrån 2013 , där kapaciteten fortfarande låg på 8 av 10, eller bättre kul nog.

Hörde om hur viktigt det var med kylning o värmning, hålla batteripaketet i bästa miljö , och funderade då på om vi iaf i Mellansverige har rätt temperaturområde. Eller att debatten är något överdriven , kollar lite efter beg Leaf o modellerna från 2013 verkar ju ha ok till bra batteriprestanda enligt Nissan mätare.

(Att leaf 2011 o o 2012 är en hel annan femma när det gäller batterplacering o lösning vet jag, funderade kort 2012 på en ny Leaf, men vi satsade på en Saab 9-3 biogas istället, som var ny då och fortfarande är i bra skick.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.