T TottoGBG skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.

Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
Synpunkter och tips mottages tacksamt.

Jag har en Bosch 6 serie som är snart 4 år och funkar kanon. Kostade något mellan 7-8000 kr då. Fått en felkod och då var det nog lite stopp i avloppet vilket inte var diskmaskinens fel, fick luta maskinen i ca 45 grader så försvann fel koden ;).

Smidig övre bestickkorg som är enkel att ta ur, har inte besticken precis bredvid diskmaskinen.

Annars skulle jag titta på dom som ger 5 års garanti i alla fall.

Hade en Siemens iq700 torktumlare som det bara var strul med, som numera är skrotad endast 4 år gammal. Köpte en ny Grundig som har 5 års garanti den här gången.
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
hsd
Inte vet jag men vår gamla Whirlpool funkade i 17 år utan att ha Miele prislappar
Så det känns som bortkastade slantar att lägga 25 till 50 papp på en Miele som ska förväntas hålla 25 år
 
H
D Dr Jumping Jack skrev:
Ikea funkar om man väljer en Bosch.
Skulle inte köpa Bosch heller. Har flera bekanta som har dåliga erfarenheter av Bosch.
Ikea är stora och sätter sina egna kravspecifikationer oavsett märke
 
L lasse erlandsson skrev:
Electrolux slog i december 2006 igen sin fabrik utanför Jönköping där man först tillverkade spisar, som sedan ersattes av produktion av golvdiskmaskiner under ca 15 år. Sedan tillverkade vi under ca 10år kompakta vitvaror, diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, med namn som Husqvarna, Elektrohelios, Zanussi, AEG, m.fl, samt Trinett-kök innan produktionen förlagts till södra Polen.

2013 försvann Asko,(tidigare Cylinda) från Ljunga på Varaslätten, då ägaren Gorenje flyttade produktionen av tvätt, tumlare och disk till Slovenien.

Tror att Bosch, Siemens och Miele kan tillhandahålla bra kvalitet. Miele har rykte om sig att vara i en klass för sig, men då kostar det lite mer. Jag vet idag inte om tyskarna också har flyttat till lågkostnadsländer. Det har ju gått 15 år sedan jag själv jobbade i branschen.
Även tyskarna har flyttat ut till stor del. Merparten av Bosch&Siemens (samma sak) tillverkas i Polen och nu har även Miele satt upp tillverkning där och flyttat ut. Det som fortfarande tillverkas i Tyskland har nästan alltid Made in Germany på fronten.

När det gäller energibesparing bör man även ta hänsyn till fyllnadsgraden av diskmaskinen, dvs hur inredningen medger att man kan lasta maskinen. Vi har en Bosch diskmaskin på landet. Den måste vi köra varje dag eftersom inredningen är kass. Hemma har vi en Slovensk Asko med korgar i tre nivåer. Den fungerar utmärkt (fast torkningen är så så. Det är å andra sidan torkningen i Boschen också, trots Zeolit) och är underbar att lasta. Vi kör den max varannan dag. Så Askon är dubbelt så bra som Bosch!
 
electroluxaren skrev:
Det är ju svårt för sortimentet varierar över tiden i butikerna.
Men om en 25tkr maskin håller i 25 år är ju det bättre än en 10tkr dom håller mindre än 5
Absolut är det bättre om det är så, men är det så då?
 
Göran.W
Bosch gör än så länge bra maskiner är mitt korta svar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Närbild av en diskmaskinsetikett med texten "Made in Germany for IKEA from Whirlpool DWF 406".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd hsd skrev:
Inte vet jag men vår gamla Whirlpool funkade i 17 år utan att ha Miele prislappar
Så det känns som bortkastade slantar att lägga 25 till 50 papp på en Miele som ska förväntas hålla 25 år
17år gammal, då hade många saker en helt annan kvalitet än idag.
Min diskmaskin märkt Ikea (men även wirlpool) är ungefär lika gammal, om inte mer.
Made in Germany.
 
T TottoGBG skrev:
Jag har nu köpt en diskmaskin tillverkad i Italien.
Jag har haft en Smeg! Den absolut bästa diskmaskinen jag haft! När den gick sönder
hade vi brottom,så vi köpte en Asko! Vilken skit!! Hoppas att skiten snart går sönder!!
 
A
T TottoGBG skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.

Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
Synpunkter och tips mottages tacksamt.
X xLnT skrev:
Absolut är det bättre om det är så, men är det så då?
vi tar upp tråden igen om 25-år så vet vi....
 
A
P Peter Je skrev:
Även tyskarna har flyttat ut till stor del. Merparten av Bosch&Siemens (samma sak) tillverkas i Polen och nu har även Miele satt upp tillverkning där och flyttat ut. Det som fortfarande tillverkas i Tyskland har nästan alltid Made in Germany på fronten.

När det gäller energibesparing bör man även ta hänsyn till fyllnadsgraden av diskmaskinen, dvs hur inredningen medger att man kan lasta maskinen. Vi har en Bosch diskmaskin på landet. Den måste vi köra varje dag eftersom inredningen är kass. Hemma har vi en Slovensk Asko med korgar i tre nivåer. Den fungerar utmärkt (fast torkningen är så så. Det är å andra sidan torkningen i Boschen också, trots Zeolit) och är underbar att lasta. Vi kör den max varannan dag. Så Askon är dubbelt så bra som Bosch!
Njae merparten görs inte i polen möjligtvis i Turkiet
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]
17år gammal, då hade många saker en helt annan kvalitet än idag.
Min diskmaskin märkt Ikea (men även wirlpool) är ungefär lika gammal, om inte mer.
Made in Germany.
En del av dessa IKEA/Wirlpoolmaskinerna har visat sig vara bättre än ryktet, dvs ingen regel utan undantag...
 
A
G Grumsgrums skrev:
Jag har haft en Smeg! Den absolut bästa diskmaskinen jag haft! När den gick sönder
hade vi brottom,så vi köpte en Asko! Vilken skit!! Hoppas att skiten snart går sönder!!
Kul att någon är nöjd med sin SMEG, du är nog den första som uttrycker detta. I grund och botten en maskin gjord av arcelic dvs liknade cylindas turkiska linje. billiga reservdelar om man inte tar dessa från SMEG (vilket kan ta månader).
 
electroluxaren skrev:
Kul att någon är nöjd med sin SMEG, du är nog den första som uttrycker detta. I grund och botten en maskin gjord av arcelic dvs liknade cylindas turkiska linje. billiga reservdelar om man inte tar dessa från SMEG (vilket kan ta månader).
Ja , Väldigt nöjd! Mycket tyst diskade väldigt bra,maskinen blev aldrig skitig innuti ,Askon får man köra "extrarengöringstabletter" i för att göra ren,utan resultat! "vänder"på plastmuggar och andra lätta grejer.Men framför allt,diskade fruktansvärt bra!!
 
Magnus Filip skrev:
PS. ett tips till om vitvaror som jag glömde att skriva.

Inte köpa en vitvara tex en tvättmaskin "som är byggd för att hålla i 20 år" Tror Miele skriver så eller var det Smeg?

Håller en vitvara i 25 år eller så, så är den då hopplöst åldrig, även om den fungerar. El-förbrukning, teknologi, uppkoppling, funktion, resultat osv. Vem kör omkring i en 25 år gammal bil till vardags?

De tipsade mig om att en vitvara bör bytas ut om den är över 15 år gammal, om man har råd. I princip alla vitvaror pajar nämligen efter cirka 20 år, de som man använder till vardags varje dag. Säkert finns det här massor av undantag, men rent generellt menas det.

Har märkt själv att fungerande vitvaror går att sälja på Blocket även om de är äldre. Alltid är det någon som vill ha en frys för några hundra kr.
Jag kör runt i en bil som är 25+.
Men det är skillnad på vitvaror o bil.
 
electroluxaren skrev:
En del av dessa IKEA/Wirlpoolmaskinerna har visat sig vara bättre än ryktet, dvs ingen regel utan undantag...
Jag kan ju erkänna att mycket har gått sönder inne i maskinens diskutrymme.
Diskkorgen är lagad i omgångar, plasten spricker lätt. Från metallkorgarna för glas och tallrikar lossnar hjul och andra plastdelar, lagat med ståltråd.
Spolarmarna lossnar och sitter med allehanda speciallösningar.

Men pump och övrig elektronik/mekanik har aldrig krånglat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.