Jag har bundet, 36 komma nånting /kWh. Senaste månadsfaktura var på lite drygt 200 kr :D. Hade jag haft rörligt kanske jag hade kommit ner till 150 kr, men hade fått äta upp det deluxe i vinter istället.
Det argumenteras för att rörligt pris alltid blir billigast i längden, men jag vet inte hur de räknar då. På sommaren köper du lite el billigt, och på vintern köper du massor med el dyrt...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har bundet, 36 komma nånting /kWh. Senaste månadsfaktura var på lite drygt 200 kr :D. Hade jag haft rörligt kanske jag hade kommit ner till 150 kr, men hade fått äta upp det deluxe i vinter istället.
Det argumenteras för att rörligt pris alltid blir billigast i längden, men jag vet inte hur de räknar då. På sommaren köper du lite el billigt, och på vintern köper du massor med el dyrt...
Det måste va ett gammalt avtal du har eller så vor du inte i straffområdet, grattis. I sommar har det varit allt än billigt. Högsta noteringen har varit 1,07/kWh
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har bundet, 36 komma nånting /kWh. Senaste månadsfaktura var på lite drygt 200 kr :D. Hade jag haft rörligt kanske jag hade kommit ner till 150 kr, men hade fått äta upp det deluxe i vinter istället.
Det argumenteras för att rörligt pris alltid blir billigast i längden, men jag vet inte hur de räknar då. På sommaren köper du lite el billigt, och på vintern köper du massor med el dyrt...
Ja, historiskt har det ju varit så för det mesta, men vem vet vad som händer i framtiden.:)

https://www.energimarknadsbyran.se/...ora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/

Stapeldiagram över kostnad jämfört med besparing för fast elpris i småhus år 2004 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det måste va ett gammalt avtal du har eller så vor du inte i straffområdet, grattis. I sommar har det varit allt än billigt. Högsta noteringen har varit 1,07/kWh
Huga, över en krona/kWh! Är det så på sommaren kan en räkna ut hur det blir på vintern. Jag bor i Småland, i EON-land, så vad gäller nätavgifter är det att betrakta som straffområde, ja (även om jag tror att du menade något annat).
 
Handyman 1 skrev:
Ja, historiskt har det ju varit så för det mesta, men vem vet vad som händer i framtiden.:)

[länk]

[bild]
Har man inte elvärme blir det sannolikt en ännu rödare graf.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Huga, över en krona/kWh! Är det så på sommaren kan en räkna ut hur det blir på vintern. Jag bor i Småland, i EON-land, så vad gäller nätavgifter är det att betrakta som straffområde, ja (även om jag tror att du menade något annat).
Är inte Småland i Straffområde 4?
 
Nytt rekord, senaste notis ”kommande dygn beräknas priset ligga på 1,11/kWh”. Älskar att bo i straffområde4
 
Vi har direktverkande el. Blir elen för dyr så får jag väl koppla in tystgående mining-riggar i stället för elradiatorerna! Ska man tro några i den här tråden så kommer jag i så fall värma huset gratis!
Överkurs blir att vattenkyla några riggar för att få gratis varmvatten också.

Detta är inte fria fantasier! Det var något företag som skulle tillverka servrar med samma formfaktor som elradiatorer för placering i människors hem. Tanken var att det skulle bli en win-win-situation, men jag vet inte något om projektets status.

Edit: jag fick för mig att jag skrev i mining-tråden, så nyfikna kan läsa mer där:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-watt-klarar-en-3fas-400v-av.427638/
 
  • Haha
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Dagens notis 1,18kr
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Dagens notis 1,18kr
Köp aktier i ditt elhandelsföretag! Det är nog det enda sättet att få någon positiv utgång på detta, tyvärr.
 
Det är inte handelsbolagen som får den stora vinsten.
 
A
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Dagens notis 1,18kr
Ja, väldigt varierande!
https://elen.nu/
 
Senast jag kollade på SVK vid 20-tiden så betalade vi 1,44 i Straffområdet och 44 öre i Skrattahelavägentillbankenområdet. Underbart! 10 år efter införandet av diskrimineringsområdena har inget hänt. Staten skrattar såklart gott åt de extra skatteintäkterna vi levererar. :crysmile:
 
Jag har nu insett att de sjuka priserna för oss i straffområdet kommer bestå, därför har kag nu tagit beslut om att skaffa solpaneler, begärt in 2 offerter änsålänge. Jag betalar hellre av på ett lån än att ge staten mer i kassan.
 
  • Gilla
AFH
  • Laddar…
Sjukt att det ska vara skillnad i pris beroende på var man bor
Läste en artikel om att det skulle bli prisskillnader på systembolaget också

Dyrare norröver eftersom vi här nere i söder har närmare till billigare alkoholhaltiga drycker utomlands.
Då kommer det säkert att bli vilda protester från de som bor norr om Hallandsåsen :cool:
 
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.