Uppdatering i mitt ärende:
Den firman som var här o kika och jag prata lite idag.
De hade stött på detta förut och eftersom jag redan har haft problem från dag 1 att vi flytta in så hade de 2 förslag, varav det ena önskade dom helst inte föreslå (just nu då).
Men det var en takomläggning.
För att dock täta när de misstänker nocken så tänker dom sig att lyfta nock och lägga om den med tätningsband som de just nu måttar och ska beställa från Borga plåt.
De hoppas kunna måtta det hela under veckan och sedan nästa vecka göra själva jobbet på taket.
Med denna lösning kommer det mest troligt bli tätt för regn och förflyttar takbyte framåt några år utan att det kostar speciellt mycket mer än jobbet att göra.
 
Idag hade jag folk här från en saneringsfirma (egentligen i samband med en offert på badrum).
De sa efter noga mätning att tyvärr är det aktiv skada iaf en vägg och golv vid badrum.
Det har runnit såpass mycket. De var uppe på taket och kikade och tyckte att nocken ser väldigt stabil ut.
Däremot kunde de inte helt utesluta några små områden med problem, men överlag såg taket väldigt bra ut (bortsett från att det bör tvättas och målas då).
Han ansåg att det ska nog tätas i fogar och sätta igen några ställen där det börjat släppa lite.
Men han kunde inte tro att det är några stora mängder vatten vi pratar om då.
Han tyckte defintiivt inte nocken skall attackeras eller öppnas, utan snarare att man tätar och jobbar så.
Sedan ska de så klart sanera i sovrummet och fixa till skadorna där.
De vill börja på måndag och eftersom jag inte kommer någonstans med detta så anser jag att ett bolag som åtminstone säger att deras mål är att se till att fixa problemet, de går upp med slang och spolar alla ytor osv. så det ska bli helt torrt. Och de vill så klart fixa skadorna i sovrum så vi inte har aktiva mögel på gång i vår inredning.
Mao. blir det lite jobb och lite dyrare än jag tänkt, men jag kommer nog gå den vägen än att täta nocken i första steg. Skulle de visa sig att de också anser nock så fixar dom så klart det också. Och de sa att garantin de lämnar i slutändan är ju att det ska vara regnsäkert så de inte behöver komma och bryta upp golv/vägg igen i vårat sovrum
 
Här ser ni smygen som blitt brun av vatten.
Sen har ni där den satt.
Gipset i väggen är tydligt påverkat.
En firma ska bryta upp och kolla uppåt om möjligt för att se vart de kommer in ovanför fönster så det går att stoppa och sedermera inte behöva riva fler väggar o golv.
Trist att försäkringen inte täcker sånt här. Men tur att det endast tar me sig en tapet o matta från 72.
Kan bara bli bättre nu...
 
  • Vattenskadad gips i hörn med brun missfärgning och lossnat tapet synlig under list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskadad smyg och påverkat gips ovanför fönster med persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi hittat läckan (se bild)
Men ingen aning om hur man kan åtgärda detta. Ser ut som frigolit isolerar. Men det funkar inte.
 
  • Vattenskadad takisolering med synliga frigolitbitar och fuktmärken på plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Undertaker skrev:
Nu har vi hittat läckan (se bild)
Men ingen aning om hur man kan åtgärda detta. Ser ut som frigolit isolerar. Men det funkar inte.
U Undertaker skrev:
Nu har vi hittat läckan (se bild)
Men ingen aning om hur man kan åtgärda detta. Ser ut som frigolit isolerar. Men det funkar inte.
Hmm ser inte riktigt på bilden var ni tror vattnet kommer ifrån?
 
Det är i dessa skårorna helt enkelt. Man ser även på frigoliten att det gått förbi en av dom. Så det är ovan detta fönster. Man hitta genom att spola på taket. Sedan tror jag de spolade på nocken och då kom det krypande.

Kan man stoppa vattnet från att komma in den här vägen via ovan. Hur går vattnet om de kommer in ovanpå listen som tagits bort. Det är tydligt att det inte är fönstret då vi spolat det noga. Men någonstans på taket, troligtvis nocken
 
U Undertaker skrev:
Det är i dessa skårorna helt enkelt. Man ser även på frigoliten att det gått förbi en av dom. Så det är ovan detta fönster. Man hitta genom att spola på taket. Sedan tror jag de spolade på nocken och då kom det krypande.

Kan man stoppa vattnet från att komma in den här vägen via ovan. Hur går vattnet om de kommer in ovanpå listen som tagits bort. Det är tydligt att det inte är fönstret då vi spolat det noga. Men någonstans på taket, troligtvis nocken

Yes, och det är inte så konstigt att det kan hända vid regn och då också om det blåser att det letar sig in under nockplåten och går emellan yttertak samt innertaket på vinden och sedan letar sig ner i innerväggens korrugerade plåt....

Detta har en del ägare utav dessa hus tyvärr fått erfara.

Har du ritningarna annars kan jag ta kort på det?

Vad jag kan tyda på ritningarna :) så skall du inte täta något här utan jag hade försökt att förlänga plåtnocken en bit.

Emellan yttertak och innertaket på vinden är det också isolering denna vill du ju nu få torr och det får du endast genom att det är god ventilation som det normalt är.
 
Vatten kom in när de spolade nocken.
Det var tätt innan och vi spola länge. Så fort de gick uppåt o nådde nock då läckte det in. Så det är på den sidan av huset mest troligt.
Deras lösning för att inte byta nock i blindo. Frigolit i skårorna där uppe o sedan fog runt, täta nocken på den sidan där vatten tränger in mot fönster
 
T ThomasZZ skrev:
Yes, och det är inte så konstigt att det kan hända vid regn och då också om det blåser att det letar sig in under nockplåten och går emellan yttertak samt innertaket på vinden och sedan letar sig ner i innerväggens korrugerade plåt....

Detta har en del ägare utav dessa hus tyvärr fått erfara.

Har du ritningarna annars kan jag ta kort på det?

Vad jag kan tyda på ritningarna :) så skall du inte täta något här utan jag hade försökt att förlänga plåtnocken en bit.

Emellan yttertak och innertaket på vinden är det också isolering denna vill du ju nu få torr och det får du endast genom att det är god ventilation som det normalt är.
Jag tar gärna ritningar.
Har du bild på isoleringen där uppe också?
Jag tänkte för att hitta det.
Jag har inte sett det på vinden nämligen.

Du tror inte deras lösning att köra in frigolit och foga runt är bra ?
 
U Undertaker skrev:
Vatten kom in när de spolade nocken.
Det var tätt innan och vi spola länge. Så fort de gick uppåt o nådde nock då läckte det in. Så det är på den sidan av huset mest troligt.
Deras lösning för att inte byta nock i blindo. Frigolit i skårorna där uppe o sedan fog runt, täta nocken på den sidan där vatten tränger in mot fönster

Yes, som sagt en del ägare som varit med om det.

Bara du får tillräcklig ventilation så isolering där emellan torkar upp.
 
T ThomasZZ skrev:
Yes, som sagt en del ägare som varit med om det.

Bara du får tillräcklig ventilation så isolering där emellan torkar upp.
En på gatan säger att de går ut luft via en ventilation på vinden. Att taket inte ventilerar. Han har samma hus. Men han har täckt över för att behålla sin värme. Jag tar hellre värme o sämre luft än vatten överallt.
Kan alltid köpa ventilation osv osv.
Men du menar att isolera inte är en god ide?
Jag vet ju inte om de funkar än. De ville ej spola bort fogen. Så på lördag när jag åker bort så är det test...
Antar de blir handdukar osv
 
U Undertaker skrev:
En på gatan säger att de går ut luft via en ventilation på vinden. Att taket inte ventilerar. Han har samma hus. Men han har täckt över för att behålla sin värme. Jag tar hellre värme o sämre luft än vatten överallt.
Kan alltid köpa ventilation osv osv.
Men du menar att isolera inte är en god ide?
Jag vet ju inte om de funkar än. De ville ej spola bort fogen. Så på lördag när jag åker bort så är det test...
Antar de blir handdukar osv

Alltså även detta hus måste ju "andas" fast är mycket plåt :)

Uppe på vinden har man ju inkommande fläkt samt luftintag.
Denna fläkt blåser ju igenom golv och samma luft återcirkulerar upp igenom väggarna och upp till vinden igen.
Och där skall det ske ett utbyte på luft kommer inte mängden i teorin nu....

Sedan har man ju utsuget där toalett/tvättstuga samt köksfläkten (i vissa fall) är kopplade till samma "låda/box" uppe på vinden som i sin tur har en frånluftsfläkt som suger ut luften.


Det jag pratar om är ett slags "självdrag" som sker emellan yttertaket samt innertaket på vinden.

Att täta hela nocken tror iallafall inte jag är bra.
Men att du kanske tätar den delen så att du täcker in fönstret borde ju inte vara någon fara.
Men att täta nocken påverkar ju inte inomhusluften något.
 
T ThomasZZ skrev:
Alltså även detta hus måste ju "andas" fast är mycket plåt :)

Uppe på vinden har man ju inkommande fläkt samt luftintag.
Denna fläkt blåser ju igenom golv och samma luft återcirkulerar upp igenom väggarna och upp till vinden igen.
Och där skall det ske ett utbyte på luft kommer inte mängden i teorin nu....

Sedan har man ju utsuget där toalett/tvättstuga samt köksfläkten (i vissa fall) är kopplade till samma "låda/box" uppe på vinden som i sin tur har en frånluftsfläkt som suger ut luften.


Det jag pratar om är ett slags "självdrag" som sker emellan yttertaket samt innertaket på vinden.

Att täta hela nocken tror iallafall inte jag är bra.
Men att du kanske tätar den delen så att du täcker in fönstret borde ju inte vara någon fara.
Men att täta nocken påverkar ju inte inomhusluften något.
Precis ol det ej påverkar inomhus så är det ju ok. Lösningen kan anses va temporär till takbyte också, dvs täta ca halva huset (den sidan har 5 av 9 fönster, varav 3 är skadade). Tänker då att man inte behöver lägga enorma summor just nu på takbyte, precis flyttat in. Och kan ändå reparera kåken. Bara hålla koll så det inte släpper ovan. Alt. Så byter man eller jobbar me nocken, men är ju en dyr lösning.
Firman sa byte nock me jobb o tät osv närmar sig 50 k. Byte tak från ca 150 k. Om man kan spara 50000 o lägga det på nytt tak framöver känns ju detta (om de funkar...) bra.
Fler lösningar tas gärna emot.

Bra info om ventilationen. Den boxen där uppe sitter nog lite gömd, därför jag inte sett. Men antar det är filter mm i den som ska fixas, för just nu suger inte badrum o tvättstuga speciellt mycket luft (i tvättstugan så har jag en del kondens på rören), tänker att även om vi slutar hänga tvätt o köper maskiner så kommer det må bra av fixad eller byte av ventilation om de inte funkar som det ska dvs.
 
U Undertaker skrev:
Precis ol det ej påverkar inomhus så är det ju ok. Lösningen kan anses va temporär till takbyte också, dvs täta ca halva huset (den sidan har 5 av 9 fönster, varav 3 är skadade). Tänker då att man inte behöver lägga enorma summor just nu på takbyte, precis flyttat in. Och kan ändå reparera kåken. Bara hålla koll så det inte släpper ovan. Alt. Så byter man eller jobbar me nocken, men är ju en dyr lösning.
Firman sa byte nock me jobb o tät osv närmar sig 50 k. Byte tak från ca 150 k. Om man kan spara 50000 o lägga det på nytt tak framöver känns ju detta (om de funkar...) bra.
Fler lösningar tas gärna emot.

Bra info om ventilationen. Den boxen där uppe sitter nog lite gömd, därför jag inte sett. Men antar det är filter mm i den som ska fixas, för just nu suger inte badrum o tvättstuga speciellt mycket luft (i tvättstugan så har jag en del kondens på rören), tänker att även om vi slutar hänga tvätt o köper maskiner så kommer det må bra av fixad eller byte av ventilation om de inte funkar som det ska dvs.

Frånluftsfläkten original kommer jag inte ihåg hur den fungerar till 100%
Kan läsa i papprerna hur den skall fungera om du vill för ni hade original eller?

Det är ombyggt hos mig har ett reglage på vinden 5steg olika hastigheter där jag har fått sätta den på högsta för att bli av matoset bra.

Skall framigenom dra en egen pipa för köksfläkten och inte som i dagsläget att den sitter tillsammans med övrigt utsug till den burk på taket som frånlufftsfläkten i sin tur suger ifrån.
 
T ThomasZZ skrev:
Frånluftsfläkten original kommer jag inte ihåg hur den fungerar till 100%
Kan läsa i papprerna hur den skall fungera om du vill för ni hade original eller?

Det är ombyggt hos mig har ett reglage på vinden 5steg olika hastigheter där jag har fått sätta den på högsta för att bli av matoset bra.

Skall framigenom dra en egen pipa för köksfläkten och inte som i dagsläget att den sitter tillsammans med övrigt utsug till den burk på taket som frånlufftsfläkten i sin tur suger ifrån.
jag tar gärna så mycket du har som hjälper mig förstå huset, det är ju en aning unikt kan man säga.
Som tur var bor jag nära jung (ca 30 min) så det är många såna här hus i området.
Trots det är det en svunnen tid för många, hantverkare har svårt för det.
Men lokalt har jag hittat lite hjälp här och där.

Jag ska väl åtminstone se om jag kan rensa fläktar och försöka få till en ventilation.
Men jag är så klart lite orolig för att sabba saker också, men det kan ju hända att det är ett nödvändigt ont eftersom mina fönster läcker, det är betydligt sämre.
Vi tänker oss kanske en takläggning om några år, då får man tackla det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.