Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
Folk, särskild gamla och sköra upphörde ju inte att dö av andra orsaker bara för att de blev vaccinerade.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
B b8q skrev:
För den tidigare friske 30-åringen i den här artikeln var det tyvärr för sent att vakna till insikt :cry:
[länk]
[bild]
Han förtjänar en Darwin Award.
 
P
Nissens Nissens skrev:
@Staffans2000
Är FHM också köpta av läkemedelsindustrin menar du?

[länk]
Ja, Carlson skrämmer ju upp ovaccinerade för att de ska känna sig mer nödgade att vaccinera sig. Mer profit för vaccinbolagen.
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Trots dessa rigorösa regler drar Amerikanarna tillbaka tio redan godkända läkemedel, i månaden (om jag inte missminner mig).
Utan att säga något om siffrorna så är det väl bra att man agerar på nya vetenskapliga rön?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
93% är mycket bra, men så bra är den ju inte, i alla fall inte efter några månader
Mycket tyder på att det kommer att behövas påfyllningsdoser av vaccin. Dessutom står knappast vaccinforskningen stilla, men vilket resultat vi får av det är svårt att sia om.

En vaccinering mot covid om året är nog rimligt att räkna med och om man redan vaccinerar sig mot säsongsinfluensan utan problem så finns det ingen anledning att tveka om att göra samma sak mot covid.
mRNA-vaccinen är modernare (no pun intended, faktiskt :)) och är renare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nej, vill man i princip tvinga folk att ta vaccinet, ska man ha mer på fötterna
Räcker det inte med att vaccinet har effekt och att riskerna med att vaccinera sig är flera storleksordningar mindre än att bli smittad?
 
  • Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om några år, får vi kanske reda på vem som hade rätt.
Jag tror att Jenner hade rätt.
 
P
J Jonobe skrev:
Det krävs ändå imponerande hjärngymnastik att få det till det solidariska alternativet att avstå vaccin (y)
Risken finns att man fastnar i vinkelvolten med sån gymnastik.

 
P
Niclas P Niclas P skrev:
Detta försökte jag förklara för Nissens tidigare. Dvs. Sannolikt, är inte detsamma som sant.
Det är inte heller detsamma som falskt.

Sannolikhet är ett slags mått på hur troligt det är att en händelse kommer att inträffa.
Sannolikheter beräknas med hjälp av mätdata från verkliga händelser, så det handlar inte om gissningar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Enligt en artikel i The Atlantic blev massor av ryska vetenskapsmän som vägrade att ta avstånd från genetik avskedade och inspärrade på mentalsjukhus (standardmetoden att tysta dissidenter i Sovjetunionen). Några blev till och med dödade.
Stalin gillade Trofim Lysenko skarpt, nämligen.

Va? Räknas inte dem? Men vad i allsin dar! :thinking:
Undrar om proletären skrivit om dem @Staffans2000 ?
 
S skogaliten skrev:
Det är enligt dagens officiella statistik ca 69 % av den vuxna befolkningen i Storbrittanien som fått minst en spruta vaccin. De allra flesta har fått AZ:s vaccin.

Vilka 95 % är det snackar om?

95 % av vad?

Kan det vara så att du misstolkat något?

https://coronavirus.data.gov.uk/details/
Många här inne måste tänka på vad man tar sina uppgifter ifrån som inte är aktuella när man börjar ifråga sätta vad andra postar och framförallt läsa igenom inläggen...hela inläggen.Annars blir det lätt #säg efter mig jag har rätt och du har fel"
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, för att dra det till sin spets så är det ju klart att om 100% av befolkningen är vaccinerad så kommer vaccinerade att stå för den mesta av smittspridningen.

I ett mer realistiskt scenario där det fortfarande finns en del ovaccinerade så kommer vaccinerade också att vara de största smittospridarna om det finns väldigt många vaccinerade jämfört med ovaccinerade, men det är knappast troligt att de kommer att sprida lika mycket smitta som de ovaccinerade gjorde när dessa utgjorde en majoritet.
Då är vi överens.
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle man kunna tänka sig, men det finns andra faktorer som påverkar smittspridningen. Framförallt hur många som fortfarande praktiserar sällskapligt avståndstagande.
Det gäller samma lika.
 
P pmd skrev:
De senaste decenniernas rön om passiv rökning har fått till följd att rökning inte är tillåten på väldigt många offentliga platser numera. Rökare är hänvisade till ställen där deras rökning inte drabbar andra.
Lite för många enl. min uppfattning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Smittspridningen bland vaccinerade är betydligt mindre än bland ovaccinerade. Det syns i statistiken för covidsjuka som är inlagda på sjukhus.
Man kan nog inte dra den slutsatsen från den statistiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.