Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
P pmd skrev:
Räcker det inte med att vaccinet har effekt och att riskerna med att vaccinera sig är flera storleksordningar mindre än att bli smittad?
Nej, det skulle räcka om det gäller för en specifik grupp och valet är att man vaccinerar sig en gång (med 2 doser) och sedan behåller man skyddet resten av livet, eller man och blir smittad en gång med alla risker för döden eller allvarliga men.

Nu behöver vi göra en annan jämförelse,
Antingen vaccinerar man sig en gång (med 2 doser) och sedan har man ett bra skydd i ca 6 månader för att successivt får ett sämre skydd igen. I början med bra skydd mot allvarlig sjukdom men på lång sikt en oklar skydd mot allvarlig sjukdom. Till slut blir man covidsmittad och risken för döden och allvarliga men beror på hur lång det är efter vaccinationen
Eller så vaccinerar man sig en första gång med 2 doser och tar därefter påfyllnadsdoser varje år eller eventuellt oftare. I nuläget vet vi inte om kroppen kommer att acceptera de påfyllnadsdoser lika bra, bättre eller sämre. Slutar man ta påfyllnadsdoser ökar troligtvis risken för smittan igen.
Eller så vaccinerar man sig inte och blir smittad med risken för döden och allvarliga men, och därefter har man till en början ett bra skydd mot smittan och därefter ett bra skydd mot allvarliga men i säkert 50 till 70 år.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Så är det, men ovaccinerade är nog mer försiktiga?
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Man skulle kunna säga att välja att inte vaccinera sig är ett aktivt risktagande, eller i vanligt språk att inte vara försiktig. Om dessa personer har det beteendet vad gäller annat risktagande. tex hålla avstånd, stanna hemma vid symptom, tvätta händerna eller om de tvärtom parerar risken med att inte vaccinera sig med att isolera sig är frågan här.

Jag vet inte men misstänker att vi alla har mer eller mindre stor riskacceptans oavsett område. Alltså att de ovaccinerade även tar risk även på andra områden. Kanske för att de inte lyssnar på vetenskapen, kanske för att de inte förstår statistik. Det finns ett väldigt litet fåtal som motsäger detta i den här tråden (enligt mig) som både är emot vaccinet och som är väl insatta i statistik.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag vet vad Marlen, som torde vara auktoriserad av Byggahus, tycker. Jag undrade därför Om BirgitS tyckte att jag var otrevlig.
Micke… Marlen ÄR ByggaHus.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag använder sannolikheter för att kunna optimera min gissning i typ toto-spel. Men jag vill inte medverka i det här sidospåret.
Men om du förstår sannolikhet så vet du väl att toto är en extra skatt för dem som inte förstår sannolikhet? ;):crysmile::cool:
 
  • Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Man skulle kunna säga att välja att inte vaccinera sig är ett aktivt risktagande, eller i vanligt språk att inte vara försiktig. Om dessa personer har det beteendet vad gäller annat risktagande. tex hålla avstånd, stanna hemma vid symptom, tvätta händerna eller om de tvärtom parerar risken med att inte vaccinera sig med att isolera sig är frågan här.

Jag vet inte men misstänker att vi alla har mer eller mindre stor riskacceptans oavsett område. Alltså att de ovaccinerade även tar risk även på andra områden. Kanske för att de inte lyssnar på vetenskapen, kanske för att de inte förstår statistik. Det finns ett väldigt litet fåtal som motsäger detta i den här tråden (enligt mig) som både är emot vaccinet och som är väl insatta i statistik.
Min helt ovetenskapliga slutsats är att ovaccinerade inte i onödan utsätter sig för smittan.
 
M mickef skrev:
Man kan nog inte dra den slutsatsen från den statistiken.
Varför inte? Vad drar du för slutsats av att smittspridningen är lägre bland vaccinerade, du tror ju också att de är mer oförsiktiga?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Micke… Marlen ÄR ByggaHus.
Och?
 
M mickef skrev:
Min helt ovetenskapliga slutsats är att ovaccinerade inte i onödan utsätter sig för smittan.
Jag antar att du menar att de parerar med att vara extra försiktiga på andra sätt?

Annars är ju att inte vaccinera sig just precis det, att utsätta sig själv (och även andra) i onödan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag antar att du menar att de parerar med att vara extra försiktiga på andra sätt?

Annars är ju att inte vaccinera sig just precis det, att utsätta sig själv (och även andra) i onödan.
Så länge smittan sprids ska väl alla "parera sig med att vara extra försiktiga på andra sätt"?
Jag tror att vaccinerade tycker att distans mm. inte är så viktigt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Så länge smittan sprids ska väl alla "parera sig med att vara extra försiktiga på andra sätt"?
Jag tror att vaccinerade tycker att distans mm. inte är så viktigt.
Eller så är är inte de ovaccinerade så rädda för viruset och är därför sämre på att hålla distans? Jag tror den diskussionen tar slut här om det inte finns någon undersökning att hänvisa till :) Det blir bara tyckande och tro.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Eller så är är inte de ovaccinerade så rädda för viruset och är därför sämre på att hålla distans? Jag tror den diskussionen tar slut här om det inte finns någon undersökning att hänvisa till :) Det blir bara tyckande och tro.
Eller så är de rädda för vaccinet. Många tror nog att frivilligt ovaccinerade är, per definition, sämre sortens människor.
 
M mickef skrev:
Eller så är de rädda för vaccinet. Många tror nog att frivilligt ovaccinerade är, per definition, sämre sortens människor.
Tror du det? Eller är det frivilligt ovaccinerade som tror att många (de frivilligt vaccinerade?) tror att de är sämre sortens människor.

Så här kan vi hålla på i all evighet och det leder ingenstans. Vi har ju även ältat människors lika värde flera gånger i tråden samt allas rätt till sjukvård efter behov.

Rädd för vaccinet kan man vara. Och rädd för viruset.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Frågan är också om man är kompetent att sålla agnarna från vetet bland allt som finns skrivet om de riskgener man påstås ha.
Precis det är inte lätt uppgift med det finns faktiskt programvara som viktar riskerna och samtidigt viktar forskningens tyngd för respektive upptäckt. Ju fler som studier som ser samma sak dess högre rankas resultatet.

Jag använder ibland en mycket bra sida för det :

https://promethease.com/
 
P Pin skrev:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Man skulle kunna säga att välja att inte vaccinera sig är ett aktivt risktagande, eller i vanligt språk att inte vara försiktig. Om dessa personer har det beteendet vad gäller annat risktagande. tex hålla avstånd, stanna hemma vid symptom, tvätta händerna eller om de tvärtom parerar risken med att inte vaccinera sig med att isolera sig är frågan här.

Jag vet inte men misstänker att vi alla har mer eller mindre stor riskacceptans oavsett område. Alltså att de ovaccinerade även tar risk även på andra områden. Kanske för att de inte lyssnar på vetenskapen, kanske för att de inte förstår statistik. Det finns ett väldigt litet fåtal som motsäger detta i den här tråden (enligt mig) som både är emot vaccinet och som är väl insatta i statistik.
Mina fem första levnadsår så hade min mor TBC, en lika smittsam och dödlig sjukdom som Covid, hade då troligtvis också TBC är vaccinerad mot det men vet inte status, fick då lära mig alla " regler" för att inte smitta/smittas, det är samma " restriktioner" som för Covid, så vanlig hygien och avstånd är grundläggande, det visade sig att TBC bakterier dog i solljuset ( uv strålar kanske) men kramande och pillande i ansiktet var förbjudet t.ex, rek. er att läsa på om det för där är många bra upplysningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.