Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det har jag gjort också. Men de väljer att inte svara.

Staffans
Du antyder att alla vi som anser att vaccinering är bra också har dessa åsikter, kring prioritering eller självbekostnad av vård utifrån riskbeteende, och att vi därmed är kollektivt ansvariga att bemöta detta.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Hur många i den gruppen är inlagda på IVA?
Det är en del, men sen finns det ju ovaccinerade i andra åldersgrupper också. Vecka 34 var det 4 st i gruppen 20-29 år som skrevs in på IVA: https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alder-veckovis-n
En ganska jämn åldersfördelning sen midsommar till skillnad från hur det såg ut under tredje vågen då 60-69 år var de överlägset största åldersgruppen och under andra vågen var det 70-79 som dominerade i stället.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Du antyder att alla vi som anser att vaccinering är bra också har dessa åsikter, kring prioritering eller självbekostnad av vård utifrån riskbeteende, och att vi därmed är kollektivt ansvariga att bemöta detta.
Nej.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej.
Vad bra, då kan du ju sluta att tjata om det.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en del, men sen finns det ju ovaccinerade i andra åldersgrupper också. Vecka 34 var det 4 st i gruppen 20-29 år som skrevs in på IVA: [länk]
En ganska jämn åldersfördelning sen midsommar till skillnad från hur det såg ut under tredje vågen då 60-69 år var de överlägset största åldersgruppen och under andra vågen var det 70-79 som dominerade i stället.
Det fanns ovaccinerade ungdomar förra året också. Det går säkert att hitta svar på varför IVA-trenden stiger men jag tror att det är för tidigt att slå fast något specifikt.
 
M mickef skrev:
Det enda jag har sagt om vaccinering är att det kan vara en väg att gå om man vill skydda vården och möjligen, underförstått, sluta demonisera ovaccinerade.
Så att rädda så många liv som möjligt är inte så viktigt då?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så att rädda så många liv som möjligt är inte så viktigt då?
Lika lite som jag tänker lägga mig i rökares vanor tänker jag uppmana folk att vaccinera sig.
 
  • Älska
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det fanns ovaccinerade ungdomar förra året också. Det går säkert att hitta svar på varför IVA-trenden stiger men jag tror att det är för tidigt att slå fast något specifikt.
Men förra året hade vi inte deltavarianten som smittar mer och orsakar allvarligare sjukdom än aflavarianten som i sin tur smittar mer och orsakar allvarligare sjukdom än förra årets varianter. Har du inte förstått att vi nu har en mycket värre virusvariant att handskas med jämfört med hur det var förra året?

Om smittspridningen hade fortsatt vara på samma låga nivåer som i juni så hade ju det inneburit att färre hade behövt sjukhusvård. Fler smittade medför fler på sjukhus (och fler avlidna).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har du fel om vaccinationstäckningen i Storbritannien som sagt.

Men i Sverige har man på sistone sett att det är bland 15-19 år som den största smittspridningen är. De ser ut att ha gått om 20-29 år. Barn under 15 år har också en ordentlig ökning av bekräftade fall sen vecka 31.
[länk]
Du måste börja lära dig förstå vad folk skriver. Ämnet som togs upp var om man ska vaccinera barn eller inte.Proffessor säger att 95% bland dom VUXNA Som är vaccinerade så menar att vaccinet hjälper bra mot att inte bli svårt sjuk men dåligt när det gäller smittspridningen så jag varken hörde eller fattade fel och stämmer bra med vad han säger och det är därför siffror blir så höga.Han kan ju inte ta med barn som inte är vuxna och i min värld är inte 15-19 vuxna och det han poängterade VUXNA.
Det blir tokigt om bara kör sitt eget race utan ha sett programmet.
PS: Bara att du säger Storbritannien visar att du har varken sett programmet eller läst mitt inlägg.han nämnde inte Storbritannien överhuvudtaget utan pratade om England.
 
Redigerat:
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men förra året hade vi inte deltavarianten som smittar mer och orsakar allvarligare sjukdom än aflavarianten som i sin tur smittar mer och orsakar allvarligare sjukdom än förra årets varianter. Har du inte förstått att vi nu har en mycket värre virusvariant att handskas med jämfört med hur det var förra året?

Om smittspridningen hade fortsatt vara på samma låga nivåer som i juni så hade ju det inneburit att färre hade behövt sjukhusvård. Fler smittade medför fler på sjukhus (och fler avlidna).
Det blir tydligen värre och värre trots vaccinering. Var ska detta sluta?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det blir tydligen värre och värre trots vaccinering. Var ska detta sluta?
Nej, det blir värre för att det kommer nya varianter särskilt från länder med hög smittspridning. Beta, gamma, delta och my har samtliga uppstått i länder med hög smittspridning.

Om vaccintäckningen vore högre i Sverige så skulle smittspridningen gå ned och färre hamna på sjukhus. Så du drar ju fel slutsats. Vaccineringen räddade ju flera tusen liv under tredje vågen i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra, då kan du ju sluta att tjata om det.
Såja. Stilla sig!
Konstigt att inte även du tycker att det vore intressant att förstå hur selekteringen rent praktiskt skall gå till? Eller har jag bara råkat trampa på en öm tå?
Vilka skall selekteras? Skall skatebordolyckor medtas, men inte cykelditon? Åldersgräns? Könssjukdommar? Skall just deras eget beteende undantas? Frågorna är oändligt mång, men svaren NOLL.
För mig ser det ut att bli en omöjlig uppgift eftersom vi alla på ett eller annat vis utsätter oss för onödiga risker titt som tätt.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Fegis!
Och vad avser du med det, gillar du inte fakta i länken gällande ovaccinerade:crysmile:
 
M mickef skrev:
Det blir tydligen värre och värre trots vaccinering. Var ska detta sluta?
M mickef skrev:
Det blir tydligen värre och värre trots vaccinering. Var ska detta sluta?
Inget konstigt att det blir värre och värre. Titta på staplarna att varje land som börja öppna up så sprider sig smittan och det beror inte på vaccinet utan folk börjar samlas i större grupper och är mer oförsiktigt. Skulle folk vaccinera sig och börja hålla avstånd men framförallt inte vistas ute bland folk när man är sjuk vi ha en chans men som det är nu går det inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Du måste börja lära dig förstå vad folk skriver. Ämnet som togs upp var om man ska vaccinera barn eller inte.Proffessor säger att 95% bland dom VUXNA Som är vaccinerade så menar att vaccinet hjälper bra mot att inte bli svårt sjuk men dåligt när det gäller smittspridningen så jag varken hörde eller fattade fel och stämmer bra med vad han säger och det är därför siffror blir så höga.Han kan ju inte ta med barn som inte är vuxna och i min värld är inte 15-19 vuxna och det han poängterade VUXNA.
Det blir tokigt om bara kör sitt eget race utan ha sett programmet.
PS: Bara att du säger Storbritannien visar att du har varken sett programmet eller läst mitt inlägg.han nämnde inte Storbritannien överhuvudtaget utan pratade om England.
Uppenbarligen kan jag inte förstå vad du menar. Jag hoppas att någon annan kan det.

Man räknas som vuxen när man fyller 18 år både i Sverige och i England.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.