mrmatroy mrmatroy skrev:
Nu har jag pratat med mäklaren, han kan såklart inte säga på rak arm men styckar man av halva tomten (~4000kvm) så blir mitt nuvarande hus värt ungefär 1.5mkr.

Inget är ristat i sten men det lutar åt att jag säljer huset till morsan för 1.5mkr och sen bygger nytt för 1.7mkr plus eventuella kostnader.

Tack för alla som svarat! Många har tagit upp kategorin "generationsboenden" och hur populärt det är osv i Sverige.. Jag vill bara säga att jag inte bryr mig om hur populärt det är eller vad majoriteten tycker, utan jag har inga problem att bo granne med morsan, träffar jag någon tjej i framtiden som inte vill ha svärmor huset intill så får vi väl lösa problemet då! :rofl:(y)
Tack för era åsikter! :cool:

Nästa steg är att kolla hur allting funkar och vad man ska tänka på kring att bygga nytt hus, jag kanske slänger upp ett nytt inlägg om det :p;)

Hej!
Du kan arvs och gåvoskattefritt ge din mamma huset. Hon kan på samma sätt ge dig 1,7 miljoner så slipper du skatta för de 1,7 miljoner.
Det får inte uppenbart att det är en betalning för gåvan!
 
  • Gilla
  • Haha
matbir och 1 till
  • Laddar…
E Erik Fröberg skrev:
Hej!
Du kan arvs och gåvoskattefritt ge din mamma huset. Hon kan på samma sätt ge dig 1,7 miljoner så slipper du skatta för de 1,7 miljoner.
Det får inte uppenbart att det är en betalning för gåvan!
:rofl: Det kan fungera, men bara under förutsättning att TS' mamma har pengarna kontant. Behöver hon låna faller det genialiska skattesmitarupplägget direkt. Det faller också iom att TS har lån på huset, och dessa behöver lösas. Sugigt.
 
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
E Erik Fröberg skrev:
Hej!
Du kan arvs och gåvoskattefritt ge din mamma huset. Hon kan på samma sätt ge dig 1,7 miljoner så slipper du skatta för de 1,7 miljoner.
Det får inte uppenbart att det är en betalning för gåvan!
Du kan inte ge bort ett hus och sen mottagare ger motsvarande köpesumman tillbaka utan att det räknas som köp. Det där är högrisk, det blir straffavgift på 100% straff dvs 2x22% dvs 44% av vinsten om inte det blir åtal. Annars skulle alla hus ”säljas” på det viset utan skatt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Varför ska du bygga nytt hus? Är det inte enklare och billigare att bo kvar i huset och bara bygga ett enplans Attefallshus som mamma hyr? Det borde ju öka värdet på gården. Ingen avstyckningskostnad och inga problem med arvslott.
 
Redigerat:
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Jag antar att markvärdet är måttligt på platsen, men har du råd och möjlighet skulle jag styckat av en mindre, men ändå rejäl tomt på kanske 1.500–2.000 kvm och då haft kvar mark för att kunna stycka av (och kanske bebygga i egen regi) en eller ett par tomter till.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag antar att markvärdet är måttligt på platsen, men har du råd och möjlighet skulle jag styckat av en mindre, men ändå rejäl tomt på kanske 1.500–2.000 kvm och då haft kvar mark för att kunna stycka av (och kanske bebygga i egen regi) en eller ett par tomter till.
Jag håller med. En större egen tomt ger också bättre kontroll, någon dag kommer mamman kanske att vilja/behöva flytta. Ny ägare, allt frid och fröjd tills de – eller eventuellt någon de i sin tur har sålt till – får för sig att bygga något du helst skulle vilja ha på lite större avstånd. Då skulle en större egen tomt ge lite buffertzon.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag antar att markvärdet är måttligt på platsen, men har du råd och möjlighet skulle jag styckat av en mindre, men ändå rejäl tomt på kanske 1.500–2.000 kvm och då haft kvar mark för att kunna stycka av (och kanske bebygga i egen regi) en eller ett par tomter till.
Mitt gamla hus har pumphuset en bit från tomten, så om jag styckar av mer än ~50% på min "nya" tomt så kommer ju pumphuset till mitt gamla hus stå på min nya tomt. Därför tänker jag att det är smidigare att stycka av så pumphuset till gamla huset står på gamla husets mark.

Förlåt om det belv krångligt, jag använder referenserna gamla tomt/hus och nya tomt/hus för att det ska bli enklare att hänga med.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Fullt begripligt. Men ett annat sätt att tänka på är att dela på brunnen, och då vill man nog hellre ha brunn och pumphuset på den egna marken och att grannen har servitut än tvärt om.

Å andra sidan förstår jag om man vill hålla isär det och ha allt nytt till nya fastigheten, och då hellre stycka av mer än ha ett belastande servitut.

Vissa sådana saker har man förstås inte koll på som utomstående.
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Kan du inte behålla tomten odelad och bygga Parhus i stället? . Då hyr du ut den gamla delen till mamma och bor i den nya delen. Måste väl bli billigare att bara öka på befintlig bostad. Samma avlopp, vatten och ev. fiberuppkoppling, adress m.m.. Ingen avstycknings kostnad. Försök göra ett enhetligt intryck på fasaden och taket. Kan bli riktigt snyggt. Å när mamma avlider så har du kanske skaffat fru och småknattar som behöver utrymme i tonåren. Sedan kan du stycka av till de vuxna barnen om de vill bygga eget nära er. https://www.byggahus.se/renovera/hus-totalforvandlats-efter
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Kan du inte behålla tomten odelad och bygga Parhus i stället? . Då hyr du ut den gamla delen till mamma och bor i den nya delen. Måste väl bli billigare att bara öka på befintlig bostad. Samma avlopp, vatten och ev. fiberuppkoppling, adress m.m.. Ingen avstycknings kostnad. Försök göra ett enhetligt intryck på fasaden och taket. Kan bli riktigt snyggt. Å när mamma avlider så har du kanske skaffat fru och småknattar som behöver utrymme i tonåren. Sedan kan du stycka av till de vuxna barnen om de vill bygga eget nära er. [länk]
Läste du inte vad TS skrev? Han får inte låna mer pengar för att bygga nytt, han måste sälja befintliga huset och en del av tomten för att kunna betala av lånen och få nytt lån till sitt nybygge!
 
  • Gilla
Erik Fröberg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Läste du inte vad TS skrev? Han får inte låna mer pengar för att bygga nytt, han måste sälja befintliga huset och en del av tomten för att kunna betala av lånen och få nytt lån till sitt nybygge!
Jo då. Ville bara tänka utanför BOXEN om banken tyckt att det var möjligt.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jo då. Ville bara tänka utanför BOXEN om banken tyckt att det var möjligt.
Parhus har mycket lägre värde och är svårare att sälja den dagen det blir aktuellt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Parhus har mycket lägre värde och är svårare att sälja den dagen det blir aktuellt.
OK det har du rätt i.
 
Intressanta åsikter! Jag är mamma (betydligt äldre än TS's) och har barn som veckovis kör 20 mil för att träffas - det dagliga klarar jag än så länge av själv. Det finns, tack och lov, föräldrar och barn som kan umgås. Har fler lyckade exempel där förälder flyttat in hos barn. TS' mamma mår troligen bättre efter flytten. Hemtjänst och RUT underlättar även om man inte är "rik". Är alla parter vettiga behöver inte generationsboende vara negativt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.