Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
Absolut, eller dra skrönor om att det finns folk som där ute som dör fast dom inte ens har Corona, eller har vaccinerat sig.
 
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Se där. Jag sökte bara på SVT, men fick ingen träff. De, om några, borde bevaka något så intressant för medborgarna.
Men, se det gjorde de inte. Varför, kan man undra. Inte heller svårt att spinna vidare och undra vad mer "olämpligt" vi slipper bekymra våra små hjärnor med, tack vare vår oberoende statliga television?

Staffans
Du glömde att skriva under med Stasi-Staffans.... gör om, gör rätt.
 
harry73
F fsn skrev:
Lika personlig anekdot som det är att "jag motionerar och röker inte så detta är helt riskfritt för mig".
Visst, men nu handlar tråden ju om dessa personliga anledningar varför man väljer att inte vaccinera sig. Och därmed blir "jag motionerar och röker inte" väldigt relevant. Nu var det ju inte det enda den personen skrev. Det handlade också om hemmaarbete, hålla distans, samt haft nära kontakt med en covidsmittade (pussa och sova i samma säng) som gör det väldigt osannolikt att personen inte hade fått i sig viruspartiklar som immunsystemet därefter kunde städa bort utan att utveckla antikroppar (T-cellsimmunitet?)

Men visst går det såklart bra att bara citera de delar som passar ens argumentation bäst, så att personen i fråga verkar vara dum och oansvarig.
Jag älskar denna tråden, den lär mig mer och mer om människor
 
  • Älska
Andytor
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att du skriver det till Staffans… det är ju han som inte tror på forskningen, läkarna och läkemedelsindustrin… han tycker att jag som förlitar mig på fakta och sannolikheter utifrån dem är lättledd.
Det är som värsta parodin…
Nu ljuger du igen, Nissens!

Bortsett från att du är ohälsosamt lättledd och att det är som värsta parodin, är allt du skriver en lögn.

Överbevisa mig om du kan
B b8q skrev:
Staffan, Staffan… du måste träna på din Google-fu innan du skriver. Det är ju första träffen![bild]
Ja. Det måste jag verkligen, göra:D.
Det kan inte vara så att mitt intensiva Googlande på de Judiska rymdödlornas invationsplan, givit mig andra Googleträffar, än dina?

Staffans
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Du glömde att skriva under med Stasi-Staffans.... gör om, gör rätt.
Tack. Kan vara gott med lite omväxling från GestapoStaffans. Undrar när jag blir "SternStaffans och anklagas för att vara Sionistextremist. Jag väntar ....

Mulla Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan inte vara så att mitt intensiva Googlande på de Judiska rymdödlornas invationsplan, givit mig andra Googleträffar, än dina?

Staffans
Jo, du är kanske fast i Internets bubblor, som bara förstärker din världsbild genom att föreslå saker algoritmerna (inte rymdödlorna) tycker passar. Jag håller tummarna för att du lyckas spräcka din bubbla och ta dig ut! ;)
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Visst, men nu handlar tråden ju om dessa personliga anledningar varför man väljer att inte vaccinera sig. Och därmed blir "jag motionerar och röker inte" väldigt relevant. Nu var det ju inte det enda den personen skrev. Det handlade också om hemmaarbete, hålla distans, samt haft nära kontakt med en covidsmittade (pussa och sova i samma säng) som gör det väldigt osannolikt att personen inte hade fått i sig viruspartiklar som immunsystemet därefter kunde städa bort utan att utveckla antikroppar (T-cellsimmunitet?)

Men visst går det såklart bra att bara citera de delar som passar ens argumentation bäst, så att personen i fråga verkar vara dum och oansvarig.
Jag älskar denna tråden, den lär mig mer och mer om människor
Visst finns det undantag men studien med personalen vid Danderyds sjukhus kom, så vitt jag kommer ihåg det, fram till att det var väldigt god samstämmighet mellan antikroppar och T-celler. Troligen den rapport som kom ut i våras för undersökningen av T-celler gjordes förra hösten.
 
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att du skriver det till Staffans… det är ju han som inte tror på forskningen, läkarna och läkemedelsindustrin… han tycker att jag som förlitar mig på fakta och sannolikheter utifrån dem är lättledd.
Det är som värsta parodin…
Just därför jag skrev till honom. Tyckte han har större behov av att läsa det. Tänkte om man nöter tillräckligt så kanske verkligheten sjunker in förr eller senare. Tyvärr krävs det väl att man själv eller närstående råkar riktigt illa ut.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
harry73
Ibland skulle det vara bra att medge att man inte vet.
Om vi nu igen återgår till fallet med han som hade fru med pågående covidinfektion och sov i samma säng, pussades, mm. , men som själv inte fick covid. Jag ser det som väldigt osannolikt att han inte fått i sig några viruspartiklar alls, troligtvis blev det en ansenlig mängd. Ändå blev han inte sjuk och utvecklade inga antikroppar.
I mitt fall fick jag Covid i november, där först yngste barnet blev sjuk (en klasskompis mamma hade covid och många barn i klassen blev sjuka), därefter blev min fru sjuk, därefter jag och därefter 2 barn till. Jag och ett barn testades positiv för Covid, resten negativ men det var i en tid att det var svårt att hitta tider. Frun och ett barn utvecklade inte heller antikroppar.
Det är i min värld osannolikt att jag lyckas sprida antikroppar till ett barn, men inte till frun eller de andra barnen. Det är också osannolikt att alla i familjen blir sjuka efter varandra och att det då skulle handla om olika virussjukdomar.

Så det finns något som gör att viruset inte tar fäste hos vissa när den gör det hos andra.
 
  • Älska
Andytor
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Händelsen rapporterades i all större media:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Sen orkar jag inte länka till fler artiklar om det.
Men absolut, ”tystnad råder”
Men det där är inga källor utan bara massa länkar... Det var någon.... Som skrev så när jag kom med länkar från olika websidor. Men då handlade det om arbete och vaccin...
Det är lätt när man själv sätter reglerna.
Sen är inte jag som du utan jag kan absolut ta en artikel för att någon vill bevisa sin teori.
Dock gäller det som alltid vara källkritisk....
Visst inte riktigt samma sak men ändå....
 
harry73 harry73 skrev:
Så det finns något som gör att viruset inte tar fäste hos vissa när den gör det hos andra.
Om du frågar @Ulltand så är det vissa nedärvda neandertal-gener, som en liten del av befolkningen har. Det kan vara en förklaring.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det räcker ju att den som kollar bordsbokningar och berättar var man får sitta även kollar QR-koden, resp. på mindre ställen att den som tar upp beställningen kollar. Kostnaden är då snarast kostnaden för en QR-läsare som är kopplad till ett datorprogram.
Det fungerar på de restauranger som har någon som visar en till bordet. Alla mindre ställen så blir det värre.
Det visar att det kanske inte är så bra samhällsekonomiskt.
 
B b8q skrev:
Om du frågar @Ulltand så är det vissa nedärvda neandertal-gener, som en liten del av befolkningen har. Det kan vara en förklaring.
Det handlar inte om att viruset inte får fäste (som det tex gör vid immunitet mot vinterkräksjukan där viruset inte kan fösta på celler i magen)) utan om att ett speciellt protein bildas i gen i kroppens försvar) Det gör att man misstänker att den här mutationen kan vara fördelaktig även när det kommer till andra virussjukdomar.

Generellt . Ofta när det något är annorlunda i arvsmassan och bra mot något finns det det även en nedsida och något annat kan fungera sämre.

Den finns tex en neadertalgen som gör att blodet levrar sig lättare (factor V Leiden). Den minskar risken att förblöda vid en skada men ökar risken för ventrombos
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Om du frågar @Ulltand så är det vissa nedärvda neandertal-gener, som en liten del av befolkningen har. Det kan vara en förklaring.
Men det sprack väl på att generna finns i Afrika typ överallt, och åtminstone afrikaner som bor i Sverige tillhör ju dem som råkat riktigt illa ut…
 
Nissens Nissens skrev:
Men det sprack väl på att generna finns i Afrika typ överallt, och åtminstone afrikaner som bor i Sverige tillhör ju dem som råkat riktigt illa ut…
Nej det är ett missförstånd som jag kanske är skyldig till.

Genen fanns när människan utvandrade från Afrika. Men har sedan försvunnit och därefter återintroducetarts utanför Afrika av neandertalarna. Beroende på var man befinner sig är den olika vanlig men mellan 5-30% av befolkningen har den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.