Fulkemisten
Handjagar du den där lilla slurken? Kan väl inte bli mer än 500-600 kg?
 
tommib
Japp, jag tror det blir ca 350-400 kg. Var och köpte 14 säckar till igår innan frugan drog med betongbilen. Nu har jag så att det borde räcka och bli över.
 
tommib
Förberedelse för gjutning med armeringsjärn och hålstenar i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu lunchpaus, sen gjuta.
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Nu lunchpaus, sen gjuta.
Är friktionen mellan lecablock och golv tillräckligt, eller ska du sätta några strävor mot motsatt vägg också?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Tänkte samma. Tror att det där kan kalva.
 
tommib
Tack för omtanken. Det kalvade inte. Jag gjöt hela kanten först med finbetong, sen började jag lite bakifrån så att det inte blev så mycket belastning på just formen. Eftersom jag handblandade med visp, 50 kg i taget, så hann det stelna lite mellan vilket jag också räknade med.

Jag övervägde att sätta snedsträvor mot golvet med skruv+plugg men bestämde mig för att testa utan.

Nu vätskepaus och lite mellanmål, därefter glättning. En nackdel med att gjuta på detta sätt är att halva ytan var klar för glättning och andra var det inte. Jag har gjort en del men tänkte stänka på lite vatten och göra hela ytan en gång till strax. Bilder kommer så småningom...
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
tommib
En nyligen glättad betongplatta omgiven av byggblock och träformar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glättat för första gången i mitt liv. Jag har tidigare bara gjort några fulgjutningar utan krav på ytan. Man kan väl sammanfatta det som så att det inte var så lätt som det såg ut när betongkillarna gjorde det. Jag hade för all del inte förväntat mig det heller, detta är helt uppenbart en övningssport.

En hög använda betongsäckar på ett bygggolvsprojekt med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bedömde mängden betong rejält fel. Det gick åt 525 kg (21 säck). Jag hade helt enkelt missat att räkna med kanten, samt att jag tror att cellplasten satte sig en del när betongen kom på. Nåväl, det tog lite längre tid än väntat och jag har lite mer ont i ryggen än väntat (vispen är TUNG att köra med och arbetsställningen är inte den bästa) men på det hela taget är jag rätt nöjd.
 
  • Gilla
RoAd och 19 till
  • Laddar…
tommib
Hade egentligen inte tänkt att gå ner en gång till. När jag kom upp från förra vändan var jag dyblöt av svett och gick och duschade. Sen kändes det inte så kul att dra på de skitiga arbetskläderna igen utan jag planerade för att göra annat istället. Tyvärr kom jag ju på att plattan måste täckas, så det var bara att krypa ner igen. Plattan blev betydligt ojämnare än den som proffsen gjöt, det är liksom lite vågigt. Jag misstänker att det beror på att jag inte hade någon sloda utan fick jämna av lite på känn, samt möjligen också att deras betong var mer lättflytande. Sen när jag skulle ståla ytan gick det inte att korrigera skillnaderna i höjd. Troligen bidrog den ojämnheten också till att det var så svårt att glätta.

Ojämn betongplatta och byggmaterial i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyjuten ojämn betongplatta med lecablock och täckning i ett oavslutat byggprojekt i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva täckningen var gjord på några minuter men när jag ändå var där nere började jag ta av den gamla gjutformen i framkant på mellannivån för att kunna bygga en ny längre ut och gjuta färdigt den kanten. Sen skulle jag bara städa lite och vips så hade ett par timmar gått. Jag har dock hunnit flytta en hög med lecablock också och röja undan på berget så att det går att börja jämna av där och se hur nivåerna blir där. Får väl se om jag kan få lite hjälp framöver med två ton grus som måste bort från uppfarten och ner hit.


Nygrävd betongplatta täckt med en plastduk i en byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gonatt plattan!
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 17 till
  • Laddar…
Ah du skulle ha sagt till så kunde jag svängt förbi med vibratorn. Är rätt säker på att du fått det jämnare då, även utan möjlighet att dra av ytan med rätskiva. Även stabbig betong flyter ut på ett märkligt bra sätt med vibrostav.

Glättning gjorde även jag för första gången tidigare i år, fast på en mindre och smalare yta. Själva glättningen tyckte jag man listade ut efter ett tag, men att börja i rätt tid fick man ju bara ett försök på och jag var lite sen för första halvan av gjutningen....
 
tommib
Tack för erbjudandet! Jag har dock en vibrostav, som numera också fungerar efter att jag fixade den dåliga anslutningen i stickproppen så det var inte det problemet. Visst är det fascinerande att se hur betongen helt plötsligt blir lättflytande när man vibrerar den.

Föjande gjutningar kommer vara enklare eftersom de är mycket smalare. Jag kommer också bygga gjutformen på ett annat sätt på dem så att det går att använda den som dragbana.

Om jag stör mig för mycket på att den här plattan blev ojämn så får jag väl lägga på 2 cm flytspackel eller något. Takhöjden där är ändå lägre än vad jag är lång så jag måste böja mig ner i alla fall.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib
Fru och barn kom hem lite tidigare än planerat från landet så det blev stopp för vidare projektande. Hann dock med lite innan i alla fall.

Interiör från klädkammaren. Detta hör alltså till projekt källare. Kan någon gissa varför ;)

Interiör av klädkammare med trähängare, färgglada gardiner och taklampa med varm belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Tycker mig se ett kralligt fyrkantsrör där ... :thinking:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja, utan att på något vis vara bergsingenjör gissar jag också att boningshuset, eller delar av det, ska klassas om som lave
 
  • Gilla
  • Älska
Luddeboy83 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, utan att på något vis vara bergsingenjör gissar jag också att boningshuset, eller delar av det, ska klassas om som lave…
Precis. I balken på bild bör vinschen kunna fästas när man ska upp med tyngre saker än ett par ton sten..
 
tommib
Måste dra och handla rostskyddsprimer och spraylack på Biltema. Har på sistone gjort lite småprojekt med deras sprayfärger och tycker de fungerar bra. Egentligen tror jag inte rostskyddet behövs men varför inte tänker jag. Tänkte slipa av ytan på balken med 320 korn och sen måla. Syftet med att måla den vit är att den ska vara lite mer diskret och dessutom inte färga av sig så fort man tar i den.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.