Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
garvin garvin skrev:
Vad tror du själv?
Att du borde starta en tråd om det du vill diskutera i stället för att skriva off-topic-inlägg i en tråd som handlar om covidvaccinationer.

Folk kan faktiskt ha flera tankar i huvudet samtidigt.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Sina egna? Det är egoism.
Behöver jag påminna dig om vad du skrev:
M mickef skrev:
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.
Som sagt många vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tänkte att det är politikerna som ska se till att vården inte ska kunna övverraskas av ett sjukdomsutbrott.
Så du vill ha kraftigt förhöjd skatt så att Sverige kan utbilda medicinsk personal som sen ska sitta och rulla tummarna i tomma salar i väntan på en ny pandemi eller liknande?
Har du jobbat politiskt eller på gräsrotsnivå för det sen du blev myndig?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För inte ens du vet att det lämnar "ingenting kvar".
Varför tror du att man inte har undersökt det?
Det brukar man börja med redan väldigt tidigt i forskning om nya läkemedel t.ex. genom att obducera försöksdjur. Tänk på att forskningen om mRNA-vaccin startade på 90-talet.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Istället tänker jag, halvt på skoj. -vad är det, de sprutar in som hjärntvättat folk fullständigt.
Kan ju diskuteras vem som verkar vara hjärntvättad, en som läser (om) många vetenskapliga studier eller en som har utnämnt en tidigare nobelpristagare till auktoritet och tror på allt vad den personen säger.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Forskarna är på inget sätt överens. Problemet är att de som inte tycker "rätt", blir censurerade för folkets väl:sick:, som i vilken diktatur som helst.
Med tanke på alla konstigheter du lyckas hitta så verkar de avvikande inte censurerade alls.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du är så naiv och lättledd, att jag häpnar.

Forskarna är på inget sätt överens. Problemet är att de som inte tycker "rätt", blir censurerade för folkets väl:sick:, som i vilken diktatur som helst.

Staffans
Det är väl snarare det att du drar fel slutsats.

Har du någonsin funderat på hur det kommer sig att forskarna inte är överens?

Jo, det beror på att munskydden inte har någon entydig effekt.

Hade de haft någon tydlig effekt så hade en stor majoritet av forskarna varit överens, så som de är med vaccinerna.

Så, jag har koll på detta, det är betydligt mer naivt att hitta på att beprövade vaccin är farligare än en covid infektion. Och naiviteten toppas när man går ut bland folk helt ovaccinerad och utan antikroppar… så du är definitivt diskvalificerad att kalla någon annan naiv. Det är bara oförskämt från din sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
A
Som statligt sponsrad forskare själv blir jag alltid fascinerad över påståenden om censurerade forskare. Visst, i Kina, Nordkorea eller Ungern kanske. Men generellt? Var kommer detta ifrån?

Vi forskare kanske är lite dåliga på att nå ut och prata om vårt arbete för den stora publiken som betalar vår lön, men det är inga hemligheter som det pysslas med. Många arbetar på instutioner som i Sverige omfattas av offentlighetsprincipen, och i många andra länder omfattas forskningen av liknande lagar och regler. Det är så enkelt att granska och kolla upp om någon skulle censureras. Hittills har ingen lyckas visa belägg för att det skulle vara något vanligt problem.

Visst, det förekommer att forskare framförallt inom den anslagsfinansierade forskningen samt industrin har svårt att hålla isär forskningsetik och karriären. Men det handlar ofta om en osund och hetsig kultur där det handlar om att producera resultat eller kastas ut ("publish or perish"). Det är väldigt sällan det handlar om externa påtryckningar att vinkla resultaten. Snarare tvärt om, att man publicerar lite för mycket lite för snabbt, och sedan får lite svårt att stå för ens skakiga slutsatser.

Själv är jag i en bransch som rört sig mycket både inom klimat- och Covid-19-forskningen, är bekant med flera av de "stora namnen" i fältet vad gäller både metod och analys, och uppfattar det som snarare än censureras att fältet har väldigt högt i tak. Aldrig förut har forskare haft så stort svängrum och frihet att styra över sin egen forskning som idag.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 15 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Att du borde starta en tråd om det du vill diskutera i stället för att skriva off-topic-inlägg i en tråd som handlar om covidvaccinationer.
Du skriver off topic hela tiden. Tråden handlar om varför man inte vaccinerad sig, inte varför alla borde vaccinera sig.
Skulle du hålla tyst, då kanske de ca 300 andra som svarade i enkäten hade lust att skriva om deras anledningar.
 
harry73 harry73 skrev:
Du skriver off topic hela tiden. Tråden handlar om varför man inte vaccinerad sig, inte varför alla borde vaccinera sig.
Skulle du hålla tyst, då kanske de ca 300 andra som svarade i enkäten hade lust att skriva om deras anledningar.
Fast nu började han skriva om svält och UNICEF, det är väl skapligt off topic, eller vad tycker du?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du vill ha kraftigt förhöjd skatt så att Sverige kan utbilda medicinsk personal som sen ska sitta och rulla tummarna i tomma salar i väntan på en ny pandemi eller liknande?
Har du jobbat politiskt eller på gräsrotsnivå för det sen du blev myndig?
Snarare lägre jobbskatt så vi kan få mer resurser att omfördela från idiotprojekt till välfärden.
Mina politiska insatser har begränsat sig till valurnabesök, tyvärr till ingen nytta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver jag påminna dig om vad du skrev:
Som sagt många vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd.
Ja, du får nog påminna mig.
 
F
T TheGame skrev:
Jag vet inte om du vill göra dig lustig.
Finns inget mer att berätta. Det känns precis som vanligt.
Ja, jag gjorde mig lustig över din totala befrielse av taktkänsla och självinsikt. Du lägger upp det som att du befinner dig i en exklusiv skara av några få vaccinerde och som en av få som faktiskt kan beskriva det.
 
F fsn skrev:
Ja, jag gjorde mig lustig över din totala befrielse av taktkänsla och självinsikt. Du lägger upp det som att du befinner dig i en exklusiv skara av några få vaccinerde och som en av få som faktiskt kan beskriva det.
Haha, ja du var mig en lustigkurre.
Gå och bli internet-arg på nån annan.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Snarare lägre jobbskatt så vi kan få mer resurser att omfördela från idiotprojekt till välfärden.
Mina politiska insatser har begränsat sig till valurnabesök, tyvärr till ingen nytta.
Jag förstår inte vad du menar men det kommer alltid i slutänden bli en fråga om ska folk beskattas på ett eller annat sätt för att utbilda och avlöna mer personal och ha onödigt stora lokaler eller om folk ska få behålla de pengarna själva. Om då majoriteten av folket anser att de vill ha pengarna själva i stället för att folk ska sitta och rulla tummarna i tomma lokaler så kommer pengarna att vara kvar hos folket. Vill man ändra det så krävs det att några propagerar för en ändring så att en gräsrotsrörelse kommer igång och får politikerna att inse att de har missförstått vad folk vill.

M mickef skrev:
Ja, du får nog påminna mig.
Jag gjorde ju det i inlägget du besvarade.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.