Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Det kan inte vara många
[bild]
[länk]
Jag förstår inte varför det hela tiden ska vara fokus på hur många som dör, är det för att det är lättare går att få fram siffror på det? Ett livslångt lidande är i mitt tycke minst lika illa. Pappas kusin fick mässlingen vid 28 års ålder, i början av 70-talet och fick svåra komplikationer - han har svårt att tala, gick länge med käpp, sitter numera i rullstol (ja, han lever än). Har haft svårt att klara livet på egen hand och har haft hemhjälp hela tiden. Han beskrivs som en person som var väldigt glad och framåt och med stort socialt nätverk fram tills sjukdomen. Hans liv tog slut vid 28 års ålder även om han lever än...
Jag vet inte varför han inte var vaccinerad eller om generella vaccineringen mot mässlingen kom i gång efter hans generation.
 
  • Gilla
  • Ledsen
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dublin skrev:
Jag förstår inte varför det hela tiden ska vara fokus på hur många som dör, är det för att det är lättare går att få fram siffror på det? Ett livslångt lidande är i mitt tycke minst lika illa. Pappas kusin fick mässlingen vid 28 års ålder, i början av 70-talet och fick svåra komplikationer - han har svårt att tala, gick länge med käpp, sitter numera i rullstol (ja, han lever än). Har haft svårt att klara livet på egen hand och har haft hemhjälp hela tiden. Han beskrivs som en person som var väldigt glad och framåt och med stort socialt nätverk fram tills sjukdomen. Hans liv tog slut vid 28 års ålder även om han lever än...
Jag vet inte varför han inte var vaccinerad eller om generella vaccineringen mot mässlingen kom i gång efter hans generation.
Mässlingsvaccin började utvecklas på 60-talet och ett första, inte särskilt bra, vaccin infördes i Sverige 1971. Det bättre MPR-vaccinet kom först 1982.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.
Jag är rätt övertygad om att min son, under 30 år, vaccinerade sig för att skydda andra för han och hans kompisar brydde sig just inte om de själva blev smittade men han har varit orolig för hur det skulle gå om vi och andra släktingar i vår generation blir smittade av t.ex. honom. I en av de andra corona/covid-trådarna var det en som skrev hur den 16-åriga dottern ville vaccinera sig för att kunna träffa mor/farföräldrar utan att riskera att smitta dem. Överlag så är det nog så att de flesta gymnasieelever som nu vaccinerar sig gör det för att inte riskera att smitta gamla.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.
Det där är en väldigt cynisk inställning och det blir ju moment 22 över det. Om alla skulle ha din inställning så skulle du förstås få rätt.

Lyckligtvis så beter sig inte alla så. Jag gör ofta saker utan att det är i egenintresse.

Vaccinationen valde jag både för att det ökar mitt eget skydd OCH för att det är till gagn för samhället (som även jag lever i). Så just i detta fallet är det förvisso svårt att kalla det osjälviskt.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
harry73
D Dublin skrev:
Jag förstår inte varför det hela tiden ska vara fokus på hur många som dör, är det för att det är lättare går att få fram siffror på det?
Nej, det blev bara så, men även registrerat antal sjukdomsfall minskade innan vaccinet kom. Dödsfallen minskade kraftigare, men det känns självklart.
Graf över rapporterade mässlingsfall i Sverige mellan 1911 och 2013 med minskning efter vaccinintroduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora risken med mässling är att få det i vuxen ålder, då blir sjukdomen mycket allvarligare så just för mässling kan historiskt sätt den höga smittsamheten ha varit en välsignelse eftersom den gjorde att de allra flesta blev sjuk som barn och hade livslång immunitet efter det.
I nuläget är det dumt att inte vaccinera sig mot mässling, eftersom risken att bli smittat är så låg att risken att man får det först i vuxen ålder blir större.
Många antivaxxers har smittspridningsfester, när ett barn har mässlingen, och försöker därmed se till att deras barn får det i ung ålder. Men som sagt är det ingenting jag förespråkar.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om du tror att folk vaccinerar sig av hänsyn till något annat än sitt eget skydd, med något undantag, så är du naiv.
Tråkigt om du levt i en sådan självisk miljö och utifrån dina erfarenheter drar en sådan slutsats, världen är faktiskt mycket bättre och generösare än vad du påstår. Naturligtvis kan du inte generalisera dina erfarenheter till att gälla hela mänskligheten.

Du är förmodligen ganska ung, jag är gammal och har sett och upplevt hur människor gått samman och hjälpts åt inför olika hot. Historiskt har det alltid fungerat så, egoister och solospelare har sällan, kanske aldrig, åstadkommit något bestående som gagnat mänskligheten.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, israelerna håller med eftersom de fullvaccinerade även hos dem har lägre risk att hamna på sjukhus än ovaccinerade.
Nej. Inte enligt den uppställningen jag tidigare postat. Där var det procentuellt, ungefär jämnt skägg, om jag inte missminner mig.

Staffans
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det handlar om barn i utvecklingsländer.
Och den stora majoriteten av dom hade också räddats med bättre sjukvård
Vaccinering är billigare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Inte enligt den uppställningen jag tidigare postat. Där var det procentuellt, ungefär jämnt skägg, om jag inte missminner mig.

Staffans
Nej. Detta felslut har varit uppe så många gånger i den här tråden nu att jag inte tänker förklara en gång till.

Det är helt enkelt en av de saker ni missförstått (som de flesta av era "argument").
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
#2736
Det var knappast ett "goddag – yxskaft"-svar. Mer en slags ironisering.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det finns inget annat vaccin som någonsin haft sådana effekter som dyker upp efter så lång tid som du snackar om.
Strålande, Nissens!
Så, om du hittills aldrig krockat med din bil, är det garanterat att du aldrig kommer att göra det framöver? Smart. Undrar varför ingen tänkt på det tidigare?

Nissens Nissens skrev:
Kollar du den fakta som finns tillgänglig här och på andra ställen så får du beskrivet för dig hur mekanismerna ser ut. Det är ju inte så att vaccinet är kvar i kroppen i evighet, det hjälper kroppen med att få immunförsvaret att reagera på viruset…
Japp. Det är det jag har gjort och uppgifterna spretar lite, kan man säga. Därav min försiktighet.
Oj! Här har du rätt:surprised:! Vaccinet stannar inte så länge i kroppen. Ungefär som en pistolkula.

Nissens Nissens skrev:
Men dina konspirationsidéer tillsammans med ditt högriskbeteende visa att du helt enkel har osedvanligt dåligt omdöme. Och det kan bara du själv förändra om viljan skulle dyka upp, någon annan kan inte hjälpa dig med det.
Att avsiktligt åka till platser med stor trängsel. Det är ett högriskbeteende.
Att äta en glass för sig själv på en glest befolkad plats, är det inte.

Nissens Nissens skrev:
Vi andra kan vara glada att du tillhör en liten minoritet, hade ni varit många så hade hela samhället fått betydligt större problem än nu.
Liten och liten? Bara i denna tråd är det över trehundra stycken. Men visst, majoriteten lyder staten.

Nissens Nissens skrev:
Jag hoppas du slipper hamna på intensiven den dan du åker på viruset, för det är en tidsfråga…
Tackar.
Ja, det är nog oundvikligt att klara sig undan. Men med tanke på mina fysiska förutsättningar är risken liten.
Vid andra tillfällen har du ralgerat över min goda/stora? Chans att hamna i respirator.
Inte heller där, har du rätt.

Jag konstaterar att även du fegar ur angående hur alla andra "riskbeteenden" skall administreras av sjukvården.
Lite lustigt är det, att ingen av ungtupparna som gal om särbehandling av de ovaccinerade vågar/kan svara på den givna frågan.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Vaccinering är billigare.
OCH?? Du tycker att man kan välja mellan vaccin och bra sjukvård?
Jag hoppas att hela världen får bra sjukvård oavsett hur många vaccin man kan introducera.
Sedan är jag inte emot (i detta fall) mässlingvaccinet, jag är emot att vaccin alltid framställs som bättre än de egentligen är och att man enligt vissa diskvalificerar sig från vaccindiskussionen om man påtalar det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det är en ny typ av vaccinering.
Ja, en rätt så fantastisk ny teknik som lovar mycket gott inför framtiden och då inte bara för vaccin.
mRNA-vaccin är "renare" än traditionella vaccin vilket gjorde att många trodde att allvarliga biverkningar skulle vara mycket ovanliga och det har ju visat sig vara så också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jovisst, men om du samlar endast vaccinerade så är risken för smittspridning liten.
Inte om du bor i Israel eller Malta eller Island eller ...

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Strålande, Nissens!
Så, om du hittills aldrig krockat med din bil, är det garanterat att du aldrig kommer att göra det framöver? Smart. Undrar varför ingen tänkt på det tidigare?
Om din bilanalogi ska gälla så får man resonera så här:


Om jag gjorde en bilresa i går och inte krockade så är det väldigt låg sannolikhet att gårdagens bilresa ska resultera i en krock i morgon. Dvs, eventuella negativa effekter kommer inte retroaktivt.

Gör jag en bilresa varje dag så är det en viss risk att någon av dom resulterar i en krock. Precis som att om jag vaccinerar mig varje dag så är det en viss risk att någon av doserna leder till biverkningar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.