Problemet med mask är inte helt enkelt att lösa, metoden med el är ganska enkel och gör man det regelbundet så minskar man beståndet.

Att gödsla bort masken eller köra med järnsulfat är inte så enkelt. Det är ett dubbeleggat svärd.

Med gödsel så kommer masken inte trivas pga "saltet" men med en green så kommer man inte få göra annat än att klippa. Sen är det en lång process att gödsla bort masken.

Järn funkar också men markens ph-värde och järnvärde kommer vara helt hopplöst innan masken är borta.

Tycker trähandtag trälar på med gott mod, jag hade nog klappat igen butiken med dessa problem
1 markus1 skrev:
Något nytt ska man lära sig… el i marken för att få bort maskar var verkligen något nytt :crysmile:
I helgen ska jag göra en liten höstrenovering med stödsådd. Vankas kanonväder nästa vecka :cool:
Tipsade om det för några sidor sedan, såg det på youtube. Masken kryper upp till ytan så kan man plocka dom och antingen flytta eller avliva dom.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Lutte sammanfattar det mesta. Ska tillägga att masken har blivit värre efter varje år. Har precis satt igång igen.. noterar att där många maskar togs bort, så är det få maskhål, relativt. Där det var många maskhål, men få fångade maskar, var det många högar nu på morgonen., se bild.Har inget bra svar på varför det är så. Gräsmatta med maskhål och små högar av jord, två synliga elektriska kablar och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har hållit på nästan hela dagen. Flyttning av plats var 30 minut. Skulle gissa på en 400 maskar. Inte klippt idag, heller.
 
Har du tillgång till en svets gärna en 3fas så skulle du kunna prova att koppla den på markspjuten och så köra det säkringen håller för. Då kanske du rent av grillar masken i marken.

Sen är det helt ofarligt för dig om du går med gummistövlar och inte har pacemaker.

Men undrar vad som gör att masken trivs så bra, mina tankar går i att med stickluftningen så får du ner syret och med toppdressning så skapar du ett smörgåsbord med mat just under jordytan.
Tycker det verkar rimligt eftersom problemet bara blir värre
 
du kan ha rätt. kan konstatera att det är mindre mask i green än utanför green.
 
Nu har jag fått konkurrens ! Jag kämpar på med masken. Har fått snömögelangrepp, av förra veckans regnande.

tänkte på en annan tråd där grannarna stör sig av för mycket trädgårdsarbete och mindes vår grannes kommentarer. De tyckte vi hade alldeles för många träd mot deras tomt, det var ca10 år sedan. Jo det var många träd, ca 700 m2 och ett tiotal större träd och 100-tals buskar. Efter att i omgångar tagit bort buskar mm, så togs 7 större träd ner, ytterligare större buskar och omvandlade ytan till gräsmatta, som sedan blev där greenen anlades. Nu klipps ju den varje dag från april till oktober, på ett ungefär. Det tar ju en halvtimme varje gång, sedan klipps en sk semigreen med åkklipparen, varannan dag. Sedan vi installerade bevattning på green, så har vi nu bevattning på gräsmattan, vilket innebär klippning minst två ggr i veckan. Möjligen önskar grannen inte att vi tog bort alla träden. He he!
 
  • Gilla
  • Haha
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Har plockat bort över 3000 masar på och vid sidan av green, de senaste två veckorna. Har höjt klipphöjden till 4,5 mm och sp här ser den ut, från två håll. Välskött gräsmatta med klipphöjd på 4,5 mm på en golfbana, omgiven av häck och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyskött golfbana, grön med klippta gräsränder och några löv, efter borttagning av maskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Ser oförskämt bra ut!

Vilken av bilderna är mest rättvis då det kommer till färg? Är den grön eller går det lite åt det ljusgröna-gulgröna hållet?

Tycker man tappar rätt mycket i färg när man kliver under 10mm eller jag märker en stor skillnad i färg.
 
Den nedre är mest rättvis, dvs den som är ljusare grön.
 
Om man tittar lite djupare på främst den ljusgrönare bilden, som är fotad österut. Så kan man se flera områden med svampangrepp, som en mindre tallrik i storlek och svagt rödaktiga. Det torra vädret senaste två veckorna har gjort gott.
 
Efter att plockat bort, skulle gissa över 4000 maskar, trodde jag att nu kan greenen sköta sig själv. I går var det 1000- tals mycket små maskhögar igen. Det är småttingar. Det bara att börja om igen.
 
Men så trist! Det känns som ett evighets göra!

Hur gör alla greenkeepers för att slippa mask?

Du köpte ju något medel som fick bort masken, vad var det och vart köpte du det?
Har börjat få maskhögar också nämligen.
 
Företaget heter Eco turf, danskt/tysk företag. Har en filial i Helsingborg. Det finns så många varianter, men hette något åt Tourturf tag, med 1,3 % N. Man får ringa o fråga. Kostar dock 500 kr ich säcken. Har för mig att en säck räckte till green och lite utanför. Alingsås Gk vet jag har använt medlet på fairway.
Mitt problem är ju att området inte är tillräckligt dränerat och att det inte är 30 cm sandmull.

Skulle vara intressant att veta vad som är den aktiva substansen?
 
Är nog det de kallar "tea seed meal fertilizer". Dvs malet växtfrön till te. Helt organiskt. Finns som fertilizer i staterna som ska vara väldigt effektivt mot mask. Castaway 3-0-1 eller Early Bird 3-0-1.
Men som allt annat bra så hittas det inte här för oss dödliga.
 
Precis, googlade runt lite och det verkar vara saponin som är det som dödar masken. Det är ett helt organiskt medel som även fungerar som vätmedel.

Det är antagligen så att masken får i sig själva ämnet och sen dör av det.

Man kanske får köra med det nästa år och så utvärdera resultatet.


Det pratas även om att dressa med skarp sand för det gillar inte masken att röra sig i
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.