Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
A Anders_Nilsson skrev:
Jo men vi vill inte skapa en mentalitet i Sverige av att totalitära lösningar är ok.
Jag är inte heller för att Sverige ska införa ett "vaccinpass", men om det skulle införas så skulle det inte vara en totalitär lösning på problemet med ökad smittspridning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Om man tar upp den mest klassiska och mest skadliga antikvarien-propagandan och kopplingen i modern tid, nämligen vaccin och autism, då kan man inte klaga på att man derailar diskussionen.
Nu ska vi inte heller överdriva risken med mässling. Ja det var ett stort problem för hundra år sen och många barn dog i mässlingen, men redan innan vaccineringen började i Sverige, gick dödsfallen ner ordentlig.

Jag hade mässling när jag var ung och jag minns inte så mycket av det faktiskt, men enligt mina föräldrar är det inte kul att ha barn med mässling. För mig gick det dock bra. Påssjukan däremot gav mig en hjärnhinneinflammation så visst är det bra med vaccin. Men ändå måste man kunna diskutera vaccin på ett vuxet sätt.
Och hatet jag ser här i tråden skrämmer mig faktiskt lite.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Jag kan nog inte riktigt komma fram till vad sammanställningen berättar för oss och hur vi kan använda det i vaccindiskussionen
Det började med inlägg #2531 som jag tolkar som ett argument för att det är bra att vara ovaccinerad.
 
P
R RoAd skrev:
10-årig Ardbeg ;)
Winston Churchill lär (förmodligen inte) ha sagt: Of all the remedies for the common cold that does not work, I like whisky the best.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är du ute efter egentligen?
Förmodligen att destabilisera Sverige och EU.
 
  • Haha
  • Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Inget av det du räknar upp riskerar att knäcka sjukvården.

En överbelastad sjukvård har varit den stora faran hela tiden. Ingen annan sjukdom i Sverige utgör det hotet.

Du griper efter halmstrån och klankar ner på andra som faktiskt visat mod och tagit ansvar i pandemin.

De som väljer att inte bekämpa pandemin har inte visat något av det…
Nissens Nissens skrev:
Inget av det du räknar upp
helt rätt. Det är ju allas ansvar att stoppa smittspridningen och avlasta våran sjukvård . Men det finns ju dom som verkar ha väldigt svårt att förstå det. Som jag ser det är vaccinet det enda rätta .
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
ja, en foliehatt är alltid en foliehatt och en nyttig idiot är alltid en nyttig idiot. Nån som med hull och hår sväljer riktigt jävla långsökt propagandan från illasinnade element är i min värld skapligt svagbegåvade.
Att svälja riktigt jävla långsökt propaganda från illasinnade element har knappast så mycket med begåvning att göra. Begåvning brukar användas som en beskrivning av fallenhet för en färdighet. Det har knappast heller så mycket med intelligens att göra. Intelligens är ett mycket luddigt begrepp och brukar ofta definieras operationellt vilket gör att det kan spreta mycket.

Det har mer med utbildning och bildning att göra. Den som är dåligt utbildad har brist på kunskaper och den som är obildad har bristande förmåga att föra resonemang baserat på andras (och egna, förvisso!) erfarenheter.

Det duger inte att skälla ut folk för att de är outbildade och obildade. Det är sällan deras eget fel.
 
  • Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Antikroppar är en variant för att slippa corona, mer än en gång. Fördelen är att man slipper vaccinera dig.
Poängen med att vaccinera sig är att skaffa antikroppar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Som jag ser det är vaccinet det enda rätta .
Japp. Som du ser det. Men alla ser det inte som du. Så om Nissens kommer att få rätt, vet ingen ännu. Allra minst, han själv. Vi får vänta och se. Hur svårt kan det vara att förstå.

Doris! Lär dem! Nä, förresten, Shaking Stevens gör det minst lika bra. Källa på det?
Givetvis. Undertecknad var där, när han drog loss i Skandinavium.


Bonusspår. Gamla trettiofyran.


Staffans Stevens
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Man undrar hur många här inne som har blivit sjuk i covid 19?På mitt jobb har flertalet blivit sjuka men inga har behövt uppsöka sjukhus men läser man en del av inläggen så verkar det som att måste få akut sjukvård.
Jag tror att det är ganska lätt att hitta statistik över hur många som har behövt sjukvård pga convid-19.

Hur sjuka (eller inte) vi här i tråden eller på ditt jobb har varit är tämligen insignifikant.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
Jag har en pågående sars-cov2-infektion i detta nu.
De är som de påstås, som en influensa. Även en fullt vaccinerad blev smittad i samma veva sedan smittade han i sin tur ytterligare en (minst).
Krya på dig!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Och mina barn vet att det finns lagar på cykelhjälm för barn under 15, men att jag inte ser det som riskfyllt att cykla ytan hjälm.
Det är riskfyllt, men hur riskfyllt det är beror på massor av faktorer, av vilka man kan påverka ganska många själv. En del riskfaktorer kan man inte påverka.

Det är på liknande sätt med covid-19.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det är riskfyllt, men hur riskfyllt det är beror på massor av faktorer, av vilka man kan påverka ganska många själv. En del riskfaktorer kan man inte påverka.

Det är på liknande sätt med covid-19.
Men de flesta kan man påverka själv. Till exempel de som otaliga gånger räknats upp tidigare i dessa trådar, men som ingen vågat/kunnat besvara.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Annars finns det andra sätt att skaffa sig antikroppar. Någon annans som man klonat upp i stora mängder. :oops:
Desperate Texas doctors turn to antibody treatments to slow down surging COVID-19 hospitalizations
[länk]
Tror behandlingen kostar runt 10-20’000kr och ges inom några dagar efter man testat positivt om de ska ha effekt på utgången.
Ur artikeln:
The Texas Tribune skrev:
The treatment is free for patients, who are required to have a prescription and meet certain guidelines.
och
Dr. Emily Briggs skrev:
We prescribe it all the time. We’re using it a lot. The unfortunate truth is that my patients who are unwilling to get the vaccine want us to throw everything at them when they get this virus.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Cyklar alltid med hjälm när jag ska lite längre och cyklar fortare. Hoppar över det mina 1000 m till ICA på cykelbanan.
Jag har alltid hjälm på mig när jag cyklar, men min cykling består uteslutande av nöjescykling.
Till ICA kör jag bil. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.