Någon som vet om man kan ha Pulse utomhus särskilt på vintern.? Elmätaren är ute.
 
  • Gilla
ksud
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Någon som vet om man kan ha Pulse utomhus särskilt på vintern.? Elmätaren är ute.
Verkar som det är lite si och så med det och i så fall på eget ansvar, enl tibber support: https://support.tibber.com/en/articles/4611502-about-pulse
(Gäller HAN-varianten men det är säkert samma med P1-varianten)
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
gol gol skrev:
Verkar som det är lite si och så med det och i så fall på eget ansvar, enl tibber support: [länk]
(Gäller HAN-varianten men det är säkert samma med P1-varianten)
I så fall kanske är det bäst att dra en lång rj12 kabel från mätaren in i garaget eller förrådet där det är alltid plusgrader. Tänker jag. Eller vad kommer ni som beställt Pulse ha för lösning?
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
En snabb googling ger att Tibber Pulse använder ESP32.
https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4255-tibber-pulse-mqtt/

"ESP32 is capable of functioning reliably in industrial environments, with an operating temperature ranging from –40°C to +125°C."

Då hade jag inte varit orolig för att ha den i ett elskåp ute. Tror med WiFi-mottagningen kan vara ett problem.
 
  • Gilla
David L och 1 till
  • Laddar…
K Krolken skrev:
Tack. A-XDR är inga problem. Jag har implementerat en generell parser för det. Men jag hade inte implementerat UI frames i min HDLC-stack. Men lagt upp ett issue på att lägga till det: [länk]. De används inte vid normal kommunikation med mätare.
Finns det någon bra exempelkod för dlms-cosem för att parsa data från Aidon-mätare med RJ12?
 
K Krolken skrev:
Funkar denna för dig?
[länk]
Hej och tack för svar.
Jag skickade ett PM till dig men kanske bättre att skriva här.

Jag testade koden men fick felmeddelande.
AttributeError: module 'dlms_cosem.hdlc.frames' has no attribute 'UnnumberdInformationFrame'

Jag antar att det är ett stavfel. Jag ändrade till UnnumberedInformationFrame och får ett annat felmeddelande.

ui = frames.UnnumberedInformationFrame(hdlc_data)
dn = xdlms.DataNotification.from_bytes(ui.payload[3:]) # The first 3 bytes should be ignored.
result = parse_as_dlms_data(dn.body)

TypeError: __init__() missing 1 required positional argument: 'source_address'

/Christian
 
Redigerat:
K Krolken skrev:
Beroende på konfiguration skulle du kunna läsa ut grundläggande data från den optiska porten på en e450.

Men du behöver ett optiskt öga att sätta fast på porten. Man kan bygga själv men har inte testat. Billigaste jag hittat är [länk] probes/product.html
Ca 80 euro sist jag kollade. De jag kör med kostar ca 2000 kr/st men det är "märkesprodukter"
Jag kör med fotoresistor från Kjelle, men de säljer inte den längre tyvärr. Men den finns på alla populära kinesiska och amerikanska webbsiter...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör med fotoresistor från Kjelle, men de säljer inte den längre tyvärr. Men den finns på alla populära kinesiska och amerikanska webbsiter...
Då talar du väl om att läsa av den där blinkande dioden? Det öga man pratade om här är något helt annat, med infrarött ljus och dubbelriktad trafik.
 
A alfista skrev:
Då talar du väl om att läsa av den där blinkande dioden? Det öga man pratade om här är något helt annat, med infrarött ljus och dubbelriktad trafik.
Aha, jag missförstod frågan i så fall. Slarvläste nog inläggen innan. Sorry!
 
C ceedjay skrev:
Hej och tack för svar.
Jag skickade ett PM till dig men kanske bättre att skriva här.

Jag testade koden men fick felmeddelande.
AttributeError: module 'dlms_cosem.hdlc.frames' has no attribute 'UnnumberdInformationFrame'

Jag antar att det är ett stavfel. Jag ändrade till UnnumberedInformationFrame och får ett annat felmeddelande.

ui = frames.UnnumberedInformationFrame(hdlc_data)
dn = xdlms.DataNotification.from_bytes(ui.payload[3:]) # The first 3 bytes should be ignored.
result = parse_as_dlms_data(dn.body)

TypeError: __init__() missing 1 required positional argument: 'source_address'

/Christian
OK. Jag såg inte det. Ja den koden som låg uppe var lite från huvudet när jag skrev den.
Jag har lagt upp ett nytt exempel med riktig data och kod som faktiskt parsar den korrekt.
Och stavfelen ska vara bort :)

https://hanporten.se/norska/protokollet/#parsa-data
 
K Krolken skrev:
OK. Jag såg inte det. Ja den koden som låg uppe var lite från huvudet när jag skrev den.
Jag har lagt upp ett nytt exempel med riktig data och kod som faktiskt parsar den korrekt.
Och stavfelen ska vara bort :)

[länk]
Hej.

Det funkade direkt mot min mätare.

Grymt. Tack så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krolken
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
I så fall kanske är det bäst att dra en lång rj12 kabel från mätaren in i garaget eller förrådet där det är alltid plusgrader. Tänker jag. Eller vad kommer ni som beställt Pulse ha för lösning?
Jag kör så med min egenbyggda läsare, inte för att jag är orolig att den inte skulle klara utomhustemperaturen utan som gustavstrandberg skriver, en plåtlåda utomhus kommer drastiskt att försämra WiFi-signalen.

Jag bad elektrikerna som installerade mitt skåp och flyttade ut läsaren att dra ett extra rör till insidan av garaget genom vilken dom drog min rj12-kabel så att jag kan ha avläsaren på insidan.
 
  • Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
Så har jag fått ny elmätare i Västerås från Mälarenergi. De veklar köra "norskt" med RJ45 och seriellt då kanske. Har aktiverat min port men slarvat bort min bra multimeter så har inte kopplat in något ännu.
 
Fick just ny mätare från SEOM (Sollentuna energi) för ett par timmar sen. Och en HAN RJ45 port gick att beställa till. Verkar funka men skitsvag WiFi inuti elskåpet. Bekräftat av Tibber support att de funkar, de kunde även se styrkan på WiFi. :D Kan inte se att nåt i appen ändrats annat än att den powerup är installerad. Ska man inte kunna se nåt mer än förut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.