Hej!

Jag har ett ”problem” med min fjärrvärmeväxlare. Det kommer ett ”susande” ljud från den emellanåt. Det kommer och går och börjar och slutar tvärt. Kan jag göra nåt åt detta? Bör jag? I sådant fall hur?

Ingen som har expertis i ämnet? :)

RobbinL RobbinL skrev:
Ingen som har expertis i ämnet? :)
Svårt att se men har du nått tryck i systemet? Tycker att manometern möjligtvis ser ut att stå på noll?
Ljudet kommer nog från cirkulationspumen som isåfall nog är trasig.

Min gissning iallafall

Oj, jag har ingen aning. Första huset och köpte av ett dödsbo så fick inga instruktioner. Skickar med bättre bilder

• Mätinstrument och rörledningar inomhus, möjligtvis en del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets kontrollpanel med justeringsknappar, display och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RobbinL RobbinL skrev:
Oj, jag har ingen aning. Första huset och köpte av ett dödsbo så fick inga instruktioner. Skickar med bättre bilder
Om Jag förstår anläggningen rätt så är mätaren med den röda nålen ditt tryck i element slingan. Den har för lågt värde, den svara nålen skall stå i höjd med den röda nålen. En av kranarna på ovansidan fyller på systemet och du öppnar den. i mitt system har jag mellan 1 och 1,5 bar.

Men jag hör inte något onormalt ljud.

Det är inte så enkelt att det är varmvattenproduktionen du hör? Min växlare susar kraftigt när någon spolar varmvatten.

Den där kransymbolen som är aktiv. Det är väl för frysskydd? Kör den inte ut och cirkulerar systemet och kan vara det som låter?
Håller med om att det ser ut att vara lite lågt tryck också.

Hittar du ventilen för påfyllning system, står säkert i manualen för FJV-växlaren om du har den, annars lägg upp bild och namn/typ på FJV-pketet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.