Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Snailman Snailman skrev:
Det har säkert tagits upp ett flertal gånger redan, men om läkemedelsföretagen testat detta fullt ut och är säkra på att det är säkert, varför tyckte då bolagen att man behövde friskriva sig från ansvar om något ändå skulle gå fel. (Det gör man ju inte med andra mediciner eller vacciner man utvecklat)

Ett annat område där det kan gå fel och orsaka skador är ju kärnkraften, men bygger man ny kärnkraft måste byggaren betala om de orsakar skador.
Det stämmer inte alls bara ytterligare en punkt med felaktigheter konspirationsteoretikerna nyttjat.
Astra Zeneca träffade exempelvis en Överenskommelse med EU att de skull dela på eventuella skadeståndsanspråk som kunde uppkomma via stämningar. Detta då de sålde Vaccinet till självkostnadspris. Dock tog inte EU ett helt ansvar, mao ingen friskrivning. Hur andra tillverkare agerat här vet jag inte. Vad gäller Sverige har vi ett annat förfarande med Läkemedelsförsäkringen. Vilket gör att man enklare kan få ersättning om något går snett, men dock kanske inte så höga belopp som en lyckad stämning i domstol skulle kunna ge. Initialt var dock inte Covid Vaccinen anslutna till läkemedelsförsäkringen, pga att de inte var godkända ännu. Astra har bla uttalat sig tidigt att det var omöjligt innan man visste omfattning av vaccineringen, det var ju vad vi än tycker initialt obeprövat, och skulle igång snabbt.

Denna punkten har många spunnit på som en viktig hörnsten till varför läkemedelstillverkarna (Som är delägare i läkemedelsförsäkringen), skulle vara medvetna om att riskerna med deras vaccin var hög.
Till alla skeptikers stora glädje, även det är numera Fake News. Samtliga Covid vaccin i Sverige är anslutna till Läkemedelsförsäkringen, och ger exakt samma möjlighet till ekonomiskt skydd för patienten som om någon blandat fel ingredienser i morfinampullen.
Samtliga covid-19 vaccin som används i Sverige omfattas av Läkemedelsförsäkringen - Läkemedelsförsäkringen (lff.se)
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej men om ett litet barn är rädd för sprutan och kränger och skriker, vad händer då? Vi har blivit hemskickade från vaccinering av barn en gång. De ville inte ge sprutan när barnet inte ville. Kanske var runt tre år då.

Nu är det ju inte aktuellt att vaccinera någon under skolåldern så det går ju att prata med dem, men å andra sidan har de en egen vilja.
Vet inte om du ahr barn. men när vi vaccinerat våra som små. Så tar vi ett järngrepp om armen och håller still tills det är över. Skulle vaccinera vår dotter när hon var kanske 5-6 års åldern. Började veligt att försöka övertala henne och berätta hur viktigt det var. Den stackars läkaren såg mer och mer stressad ut. När jag tillslut sa: Ok, jag håller du sticker, typ 1.2 3 kör... Så Blev hon extremt lättad. 10 sek senare klart. Vissa beslut är jobbiga, men måste tas. Barn kan inte ta riktigt alla beslut själva. (En glass senare så kan jag bekräfta att hon varken var ledsen, traumatiserad eller särskilt arg på mig heller.)
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet tillverkar Pfizer fortfarande samma vaccin. Däremot så avtar effekten av vaccinet med tiden.

Vaccintillverkarna har pratat om att uppdatera sitt vaccin för nya varianter men det har inte kommit ut något sånt vad jag har sett. Däremot läste jag något om att Pfizer inte tyckte att det var nödvändigt att uppdatera för tillfället utan att det gick lika bra att ge en till dos av det befintliga vaccinet för att höja skyddet mot delta.
Du har helt rätt. Jag som blandade ihop med att andra vaccin var effektivare:giggle:
 
M mojjen skrev:
Vet inte om du ahr barn. men när vi vaccinerat våra som små. Så tar vi ett järngrepp om armen och håller still tills det är över. Skulle vaccinera vår dotter när hon var kanske 5-6 års åldern. Började veligt att försöka övertala henne och berätta hur viktigt det var. Den stackars läkaren såg mer och mer stressad ut. När jag tillslut sa: Ok, jag håller du sticker, typ 1.2 3 kör... Så Blev hon extremt lättad. 10 sek senare klart. Vissa beslut är jobbiga, men måste tas. Barn kan inte ta riktigt alla beslut själva. (En glass senare så kan jag bekräfta att hon varken var ledsen, traumatiserad eller särskilt arg på mig heller.)
Jo jag skrev ju om mitt barn, det var inget teoretiskt exempel. Jag är på din linje. Jag sa stick i sprutan bara. Men nej de tyckte barnet blev kränkt då. Kom tillbaka en annan gång. Det blir ju inte lättare då, när barnet redan har en negativ upplevelse i minnet. Inte blir det bättre nu när sådant har lagstöd i och med barnkonventionen. Små barn kan inte bestämma själva och det underlättar livet för den att slippa fatta beslut de inte förstår konsekvenserna av.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo jag skrev ju om mitt barn, det var inget teoretiskt exempel. Jag är på din linje. Jag sa stick i sprutan bara. Men nej de tyckte barnet blev kränkt då. Kom tillbaka en annan gång. Det blir ju inte lättare då, när barnet redan har en negativ upplevelse i minnet. Inte blir det bättre nu när sådant har lagstöd i och med barnkonventionen. Små barn kan inte bestämma själva och det underlättar livet för den att slippa fatta beslut de inte förstår konsekvenserna av.
Ja få var jag och min läkare mer på speaking terms
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
1. Korrekt, men jag tolkar det som att de som vill införa vaccinpass för att få delta i olika delar av samhället är av tron att enbart ovaccinerade kan sprida smitta och vaccinerade inte gör det.
Jag tror, och hoppas, att det är en övertolkning.
tusenett skrev:
Jag förstår att det är svårt när det öser in nya inlägg i tråden hela tiden, men du får följa tråden bakåt så ser du hur jag resonerat mig fram till detta jag skriver istället för att endast replikera på ett enstaka lösryckt inlägg taget ur sammanhanget.
Jag tyckte nog att ditt inlägg som jag svarade på kunde stå på egna ben. På vilket sätt var mina frågor irrelevanta i sammanhanget?
Nedanstående är ett påstående som jag undrade om du har någon evidens för. Det kanske är som du säger, men utan en referens till någon slags evidens går det inte att bedöma.
tusenett skrev:
Vaccinering leder främst till att den vaccinerade skyddas mot svårt sjukdom och död och minskad belastning på vården och i mindre utsträckning till att förhindra smittspridning.
Det intressanta här är, tycker jag, hur mycket smittspridningen förhindras.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Vaccin har gjort mycket nytta för mänskligheten. Nu har sjukvårdsbudgeten behövt vara betydligt större redan innan Covid 19, men man skyller sitt tillkortakommande på den.
Jag tror alla är medvetna om att vården har gått på knäna väldigt länge, det är inget som folk förstått först i samband med Covid.
Sen är det väl så att även om ekonomin är dåligt, eller kanske framförallt då, så försöker man hålla ner kostnaderna så mycket det går. Vaccination är väldigt, väldigt billigt jämfört med hur vi har haft det i samhället förra året, både inom vården och inom andra områden.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, tyvärr är det ju ogenomförbart eftersom det skulle leda till så många dödsfall. Men visst fungerar det att isolera alla för att utrota viruset, dock måste det ju ske över hela jordklotet samtidigt
Jag har förstått det så att zoonoser inte kan utrotas, de kan effektivt bekämpas men aldrig helt försvinna. Så även om mänskligheten på hela jordklotet sätts i karantän under en månad finns ju viruset kvar hos olika djurpopulationer och kan överföras igen till människor.
 
A
P pmd skrev:
Jag tror, och hoppas, att det är en övertolkning.

Jag tyckte nog att ditt inlägg som jag svarade på kunde stå på egna ben. På vilket sätt var mina frågor irrelevanta i sammanhanget?
Nedanstående är ett påstående som jag undrade om du har någon evidens för. Det kanske är som du säger, men utan en referens till någon slags evidens går det inte att bedöma.

Det intressanta här är, tycker jag, hur mycket smittspridningen förhindras.
Det var också min fråga jag ställde tidigare (#2515) och fick svaret i t.ex. #2522 så det är den källa jag baserade påståendet på.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
A Abies koreana skrev:
Jag har förstått det så att zoonoser inte kan utrotas, de kan effektivt bekämpas men aldrig helt försvinna. Så även om mänskligheten på hela jordklotet sätts i karantän under en månad finns ju viruset kvar hos olika djurpopulationer och kan överföras igen till människor.
Fast är det inte så att man tror att viruset ändrades på vägen från fladdermus till människa?
Eller skulle det vara exakt samma virus som fladdermöss haft länge som först nu efter hundratals år överförts till människa så behöver det ju inte ske igen eller så sker det med lång tid emellan så att man får upprepa 2-3 veckors isolering vart 100:e år?

Undrar om någon mer sjukdom skulle försvinna om det var möjligt att isolera alla i några veckor :thinking: ;)
 
Redigerat:
P
M mojjen skrev:
Och när vi talar om yngre, så kan jag ändå förstå att vissa föräldrar blir mer oroliga.
Det kan jag också förstå, men om man höjer blicken så ser man att barnvaccinering generellt sett är en framgångssaga. Många barn har räddats från lidande och död tack vare vaccinering.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min killgissning som är tagen helt ur luften är att vi kommer upp till 90% sen kommer vi nog inte längre.
Jag tror att det kanske är lite för optimistiskt, men jag gissar ju mest bara också.

Förhoppningsvis räcker mindre än 90 % för flockimmunitet, men vi får väl se.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är bara drygt 60% som är helt vaccinerade.
Drygt 70 % idag. Det rör på sig!
 
P pmd skrev:
Det kan jag också förstå, men om man höjer blicken så ser man att barnvaccinering generellt sett är en framgångssaga. Många barn har räddats från lidande och död tack vare vaccinering.
Ja jag hör inte till skeptikerna här heller. Men jag har större förståelse när man beslutar för sina barn. Nu pratar jag dock fortfarande om covid. Att ens överväga att inte ge de traditionella barnvaccinen ser jag som barnmisshandel…
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt de som ligger på sjukhus för covid har fått lämpliga läkemedel hela tiden och för andra så finns t.ex. paracetamol som tar ner febern och tar bort värk för de som behöver det för att lindra sin sjukdom.

Om du menar något annat så får du väl länka till någon vetenskaplig studie av hur den medicinen påverkade förloppet jämfört med en kontrollgrupp som inte fick den medicinen.
Just nu listar läkemedelsverket två godkända mediciner för covid-19. Men visst, det vore väl toppen om någon kunde ta fram ett billigt piller som gjorde att en covid-sjuk blev frisk på stört.
Här finns en ingång om man vill fördjupa sig i medicinspåret: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronamediciner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.