Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Fast är det inte så att man tror att viruset ändrades på vägen från fladdermus till människa?
Eller skulle det vara exakt samma virus som fladdermöss haft länge som först nu efter hundratals år överförts till människa så behöver det ju inte ske igen eller så sker det med lång tid emellan så att man får upprepa 2-3 veckors isolering vart 100:e år?

Undrar om någon mer sjukdom skulle försvinna om det var möjligt att isolera alla i några veckor
Ja, det är förstås möjligt att något skedde med viruset när det överfördes till människan men sådant kan ju hända igen, nästa vecka eller om hundra år.

Uppskattningsvis finns 1,7 miljoner virustyper som kan hota människan hos däggdjur och fåglar (David Attenborough) Fler virus tränger fram till oss när vi tränger ut de vilda djuren genom avskogning, nya betesmarker och omvandling av skogar till åkermark. Förstörelse av vildmark gör att närheten till naturens innevånare minskar och därmed smittvägarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Undrar om någon mer sjukdom skulle försvinna om det var möjligt att isolera alla i några veckor
Ärligt talat förstår jag inte varför den frågan kom upp, det är inte genomförbart. Det var inte du som luftade idén, jag vet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Är det inte så att barnen själva ska bestämma om de ska ta vaccinet? Föräldrarna kan alltså vilja det men barnet strunta i det, eller föräldrarna vill inte men barnet gör det ändå.
Normalt sett ska barnet ha målsmans tillstånd för att få vaccinera sig.
https://skr.se/skr/covid19ochdetnyacoronaviruset/halsoochsjukvard/vaccineringcovid19.35514.html
Om inte vårdnadshavaren har gett sitt samtycke måste vaccinatören göra ett mognadsprov med den minderårige som vill vaccinera sig. Gäller barn mellan 16 och 17 år. Barn som är ännu yngre erbjuds inte vaccinering än utom för specialfall.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men å andra sidan. Så är jag inte speciellt förtjust i tanken. Om vi då bortser med problemen med sjukvård och allt sådant.
Så är jag övertygad om att siffrorna för självmord skulle öka brutalt. Jag är dock övertygad om att det skulle fungera
Samordningsproblemet får kattvallning att framstå som trivialt.
 
  • Haha
remrag och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dublin skrev:
Just nu listar läkemedelsverket två godkända mediciner för covid-19. Men visst, det vore väl toppen om någon kunde ta fram ett billigt piller som gjorde att en covid-sjuk blev frisk på stört.
Här finns en ingång om man vill fördjupa sig i medicinspåret: [länk]
Och här kan man se vilka läkemedel som IVA-patienter har fått under senaste året: https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.lakemedel
 
P
P Pin skrev:
Nej hurså?
För att jag skrev ingenting om toapapper i det inlägg du kommenterade.:)
 
P pmd skrev:
Normalt sett ska barnet ha målsmans tillstånd för att få vaccinera sig.
[länk]
Om inte vårdnadshavaren har gett sitt samtycke måste vaccinatören göra ett mognadsprov med den minderårige som vill vaccinera sig. Gäller barn mellan 16 och 17 år. Barn som är ännu yngre erbjuds inte vaccinering än utom för specialfall.
Och viken mognad ska de uppvisa? Som en typisk tonåring eller som en vuxen? :thinking:
 
P pmd skrev:
För att jag skrev ingenting om toapapper i det inlägg du kommenterade.:)
Nej men det var nämnt i inlägget som du kommenterade, (y)
 
P pmd skrev:
Normalt sett ska barnet ha målsmans tillstånd för att få vaccinera sig.
[länk]
Om inte vårdnadshavaren har gett sitt samtycke måste vaccinatören göra ett mognadsprov med den minderårige som vill vaccinera sig. Gäller barn mellan 16 och 17 år. Barn som är ännu yngre erbjuds inte vaccinering än utom för specialfall.
Men hur blir det om föräldrarna gett samtycke och barnet inte vill? Barnet slipper antar jag?
 
BirgitS
P Pin skrev:
Och viken mognad ska de uppvisa? Som en typisk tonåring eller som en vuxen? :thinking:
Det finns färdiga formulär för det och det verkar gå ut på att de ska förstå vad ett vaccin är, veta varför de vill ta det och vara insatta i att vaccinet kan ge biverkningar och liknande.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns färdiga formulär för det och det verkar gå ut på att de ska förstå vad ett vaccin är, veta varför de vill ta det och vara insatta i att vaccinet kan ge biverkningar och liknande.
Det borde en genomsnittlig 16 åring begripa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Inte det minsta jobbigt faktiskt att ovaccinerade som inte har nåt medicinskt hinder och har blivit erbjudna vaccin skulle få betala en symbolisk summa på säg 5000kr/dygn vid vård, helt förbjuds inresetillstånd till andra länder, att Sverige förbjuder inresa för utlänningar som gjort samma val, att ICA förbjuder inträde i sina butiker under prime-time, att man förbjuder bio, teaterbesök, fetivaler mm. SER DET BARA SOM HELT NATURLIGT.

Och vi vänder på frågan, hur känns det att ni egoister erbjuder er som värddjur till viruset så det får potential att mutera till nåt ännu farligare?
Jaha!

Då återstår frågan hur det går med rökare, fallskämshoppare, små alkoholiserade och när Jocke och jag, ryker ihop efter några öl på 7:an, så vi åker in på sjukan båda två. Samt alla andra former av riskbeteende. Enligt din oändliga vishet, hur skall det bedömmas.
Gissningsvis gör du sorti, likt alla andra pösmunkar som kommit med samma ogenomförbart idé.
Men. Överraska mig!

Staffans
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju se det som man vill men inte frågar man ettåringar om de vill vaccinera sig.
Man frågar knappast heller en ettåring om den vill ha penicillin mot öroninflammation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Om alla människor i en population är vaccinerade och en av dem blir allvarlig sjuk så är 100% av dem som blir allvarligt sjuka vaccinerade.
%

Staffans
 
  • Ledsen
remrag
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eller skulle det vara exakt samma virus som fladdermöss haft länge som först nu efter hundratals år överförts till människa så behöver det ju inte ske igen eller så sker det med lång tid emellan så att man får upprepa 2-3 veckors isolering vart 100:e år?
Man kan också låta bli att gulla med fladdermöss (och andra vilda djur) och låta bli att äta dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Ja, men om vaccinerade fortfarande kan sprida smitta så faller argumentet att införa vaccinpass för deltagande i olika delar av samhället för att förhindra smittspridning pladask.
Alla vaccinerade sprider inte smitta och färre vaccinerade än ovaccinerade blir smittade.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.