Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?
Vad för medicinering pratar du om?
På vilket sätt är det relevant på det inlägg du besvarade?
Jag menar att vaccinerade och tillfrisknade infekterade i kombination med medicinering av insjuknade kanske mildrar påfrestningen av den katastrofala sjukvårdspolitiken i Sverige, som försatt vården i det här läget.
Jag menar Covidmedicinering
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag menar att vaccinerade och tillfrisknade infekterade i kombination med medicinering av insjuknade kanske mildrar påfrestningen av den katastrofala sjukvårdspolitiken i Sverige, som försatt vården i det här läget.
Jag menar Covidmedicinering
De som ligger på sjukhus för covid har fått lämpliga läkemedel hela tiden och det finns inga vetenskapliga belägg för att det finns någon särskild förebyggande medicinering för att förhindra att man blir (allvarligt) sjuk efter att ha blivit smittad (vilket man många gånger inte ens vet om att man har blivit) eller just blivit sjuk. Vissa behöver sjukhusvård bara några enstaka dagar efter att de har insjuknat, svårt för någon medicin att hinna påverka då.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
I
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju mycket mindre risk att en vaccinerade sprider det
färsk statistik från Israel motsäger faktiskt det, väldigt stor andel vaccinerade ligger på sjukhus nu, långt många fler än ovaccinerade, fakta verkar vara att dom som var färdigvaccinerade i april verkar vara nästan utan skydd nu. Tror skyddet låg kring 16 procent medans dom nyvaccade låg kring 64 procent skydd mot dom nya smittsammare smittorna.
Men glöm då inte att det är väldigt många vaccinerade där, så antal insjuknade per 1000 är värre för ovaccinerade.
 
Fairlane
H Harpgear skrev:
färsk statistik från Israel motsäger faktiskt det, väldigt stor andel vaccinerade ligger på sjukhus nu, långt många fler än ovaccinerade, fakta verkar vara att dom som var färdigvaccinerade i april verkar vara nästan utan skydd nu. Tror skyddet låg kring 16 procent medans dom nyvaccade låg kring 64 procent skydd mot dom nya smittsammare smittorna.
Men glöm då inte att det är väldigt många vaccinerade där, så antal insjuknade per 1000 är värre för ovaccinerade.
Fast det där är ju ett helt galet resonemang.
Man måste jämför hur stor andel som ligger på sjukhus som är icke-vaccinerade mot hur stor andel av befolkningen som är icke-vaccinerade.

Säg att vi har en befolkning på 1000 personer, 800 är vaccinerade och 200 är det inte.
Om 30 vaccinerade blir så sjuka så de behöver vård och 20 icke-vaccinerade blir så sjuka så de behöver vård, ja då är andelen av de som behöver vård och som är vaccinerade 60%, medan icke-vaccinerade utgör 40%.
Samtidigt så är det så att det är 3,75% av de vaccinerade som ligger på sjukhus och 10% av de icke-vaccinerade.
Så vad anser du med ovanstående uträkning, är det bra eller dåligt att vara vaccinerad givet de siffrorna?
Jag anser att de tydligt visar att det är en fördel att vara vaccinerad, medan andra tydligen anser att det visar sig vara sämre att vara vaccinerad, eftersom 60% av de som ligger på sjukhus är vaccinerade.


Korrigering, såg nu sista raden av ditt inlägg. Ber om ursäkt, det verkar som att vi är överens, det är en större risk att hamna på sjukhus om man är ovaccinerad.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
BirgitS
H Harpgear skrev:
färsk statistik från Israel motsäger faktiskt det, väldigt stor andel vaccinerade ligger på sjukhus nu, långt många fler än ovaccinerade, fakta verkar vara att dom som var färdigvaccinerade i april verkar vara nästan utan skydd nu. Tror skyddet låg kring 16 procent medans dom nyvaccade låg kring 64 procent skydd mot dom nya smittsammare smittorna.
Men glöm då inte att det är väldigt många vaccinerade där, så antal insjuknade per 1000 är värre för ovaccinerade.
Det du skriver motsäger väl inte det Anders skrev. Det är ju ingen som vet om de som ligger på sjukhus blev smittade av en som var vaccinerad eller inte.

Men visst finns det undersökningar som visar att vaccinationsskyddet mot sjukdom avtar med tiden, särskilt med Pfizers vaccin som Israel har använt. Så vitt jag minns var det väl skyddet mot sjukdom som avtog i huvudsak medan skyddet mot allvarlig sjukdom minskade i långsammare takt. Sen är det ju tyvärr så att även en mild sjukdom, t.ex. lätt feber, hos någon som är skröplig kan vara för mycket så att sjukhusvård behövs.

Min minnesbild är att det pratades om att det var de som vaccinerades i vintras som nu insjuknade i högre grad i Israel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De som ligger på sjukhus för covid har fått lämpliga läkemedel hela tiden och det finns inga vetenskapliga belägg för att det finns någon särskild förebyggande medicinering för att förhindra att man blir (allvarligt) sjuk efter att ha blivit smittad (vilket man många gånger inte ens vet om att man har blivit) eller just blivit sjuk. Vissa behöver sjukhusvård bara några enstaka dagar efter att de har insjuknat, svårt för någon medicin att hinna påverka då.
Det finns nog mediciner, lika vetenskapligt belagda som Covidvaccinet, som kan lindra Coviden.
 
R
M mickef skrev:
Det finns nog mediciner, lika vetenskapligt belagda som Covidvaccinet, som kan lindra Coviden.
Vilka då?
 
R RoAd skrev:
Vilka då?
Undrar jag också.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det finns nog mediciner, lika vetenskapligt belagda som Covidvaccinet, som kan lindra Coviden.
Som sagt de som ligger på sjukhus för covid har fått lämpliga läkemedel hela tiden och för andra så finns t.ex. paracetamol som tar ner febern och tar bort värk för de som behöver det för att lindra sin sjukdom.

Om du menar något annat så får du väl länka till någon vetenskaplig studie av hur den medicinen påverkade förloppet jämfört med en kontrollgrupp som inte fick den medicinen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Undrar jag också.
Ok :) Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde att det fanns det.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
färsk statistik från Israel motsäger faktiskt det, väldigt stor andel vaccinerade ligger på sjukhus nu, långt många fler än ovaccinerade, fakta verkar vara att dom som var färdigvaccinerade i april verkar vara nästan utan skydd nu. Tror skyddet låg kring 16 procent medans dom nyvaccade låg kring 64 procent skydd mot dom nya smittsammare smittorna.
Men glöm då inte att det är väldigt många vaccinerade där, så antal insjuknade per 1000 är värre för ovaccinerade.
Sist jag kollade I Sverige så var det enbart ovaccinerade som låg på intensiven.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Undrar jag också.
Så vad menade du då med inlägg #2585 och #2591 ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt de som ligger på sjukhus för covid har fått lämpliga läkemedel hela tiden och för andra så finns t.ex. paracetamol som tar ner febern och tar bort värk för de som behöver det för att lindra sin sjukdom.

Om du menar något annat så får du väl länka till någon vetenskaplig studie av hur den medicinen påverkade förloppet jämfört med en kontrollgrupp som inte fick den medicinen.
Jag känner inte till någon vetenskaplig studie för varken vaccin eller medicin mot Covid 19.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Jag känner inte till någon vetenskaplig studie för varken vaccin eller medicin mot Covid 19.
Jag kan tipsa om att samtliga vaccin har vetenskapliga studier, flera stycken faktiskt. Fas 1, Fas 2, Fas 3 ...
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.