V vectrex skrev:
Taket ser ju ut att vara någorlunda tätt redan så kör väggarna först. Här där jag bor så hjälper ett tak i princip inget mot väta under höstregnen.
Jag skulle också ta väggarna först. Uppstagningen med boarden är nog bra när höststormarna (snart?) sätter in...
 
Stående med skarv på regel blir i regel minst spill och är normalt snabbast.
 
Jag får lite olika svar beroende på var jag frågar, men jag tror jag kommer göra taket först för det är jobbigare och jag vill gärna sluta klättra på taket. Men jag får se, jag måste göra utskifterna färdiga först på taket.
 
Nu är takplåtarna monterade. Det blev helt enkelt så att för att komma åt skivorna måste jag flytta takplåtarna. Så jag lade upp plåten direkt då helt enkelt. Nu håller jag på med kantlisterna. Men en stor oklar sak har jag i huvdet, hur i helsike ska man få upp nockplåten sen. Taket är nu halt och svårt att gå på då plåten är på plats... Vill inte alls gå upp dit med plåten på. Har försökt se på videor med proffs men tycker det mesta är där lutningen år så liten att det är enkelt att gå på taket.

Tycker man skulle behöva nån sorts specialstege som man hakar över nockn eller nåt. Ja ingen aning men jag gör färdigt det jag kan först.

QQlcmoT.jpg
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Lägg en stege på ena sidan och skjut upp den så den sticker upp över nock, sedan kan du säkra den genom att sticka upp något genom stegen, en lång regel av rejälare slag eller liknande. Sätt en kloss i toppen på regeln så ligger det still sedan.
 
  • Gilla
mejner och 3 till
  • Laddar…
Jag började med väggarna idag istället för att fortsätta på taket, det står ju sig ändå ganska bra som det är nu och jag måste kolla med affären ang. nockplåtens mått...

iFJLUMD.jpg

tzUDgIU.jpg

zAH4Tdm.jpg

Jag har inte upp allting och det har blivit att pyssla lite med småbitar där högre upp vilket kanske inte är optimalt.. men ja, det är inte så jäkla viktigt tycker jag, bara det hålls. Har litet kvar men orken och skruvarna tog slut.
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
För att få till nockplåten så gör en takstege i 22x44, längst ner på stegen så skruvar du dit två hålband.
Släpp ett par av takskruven och sätt fast stegen med hjälp av hålbanden.

vill du kunna gå obehindrat och skruva nockplåt så sätt upp två takstegar och gör en landgång mellan dem nån halvmeter från nocken.

det säkraste är att ha en ställning nedanför taket om olyckan är framme.
 
Jag väntar nu ännu på material till taket, som tur är har vädret varit bra.

Men jag passade på att räkna ihop alla kostnader än så länge och ligger på 2740 euro, eller runt 27000kr. Gissar slutnotan blir över 30 men under 40tkr. Vilket jag tror är en ganska OK budget, den är dessutom utslagen över 2 år. Och även då man tar i åtanke de höjda virkes och materialpriserna.

Hade jag bott mera avsides hade jag kört på begagnad takplåt och sparar in lite där, men det var inte ett realistiskt alternativ där jag nu bor,.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
B
DennisCA DennisCA skrev:
Jag väntar nu ännu på material till taket, som tur är har vädret varit bra.

Men jag passade på att räkna ihop alla kostnader än så länge och ligger på 2740 euro, eller runt 27000kr. Gissar slutnotan blir över 30 men under 40tkr. Vilket jag tror är en ganska OK budget, den är dessutom utslagen över 2 år. Och även då man tar i åtanke de höjda virkes och materialpriserna.

Hade jag bott mera avsides hade jag kört på begagnad takplåt och sparar in lite där, men det var inte ett realistiskt alternativ där jag nu bor,.
Snyggt! Hur stort är det?

Hur tänker du kring golv invändigt? "flytande" betongplatta?
 
Nä det blir bara ett grusgolv, det är 5x5 meter i storlek
 
Nå äntligen kom nockplåtarna, har nästan upp dem hela vägen nu.

6wBcyak.jpg
 
  • Gilla
Ursviken och 4 till
  • Laddar…
Kul bygge att följa.
(y)
 
Hur går det här? :D
 
Efter taket kom upp så tog jag paus. Nästa steg är att lägga brädfodring och det väntar jag med tills våren, då har priserna förhoppningsvis gått ner litet igen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Efter taket kom upp så tog jag paus. Nästa steg är att lägga brädfodring och det väntar jag med tills våren, då har priserna förhoppningsvis gått ner litet igen.
låter vettigt!
Det är inte den roligaste årstiden att vara ute ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.