useless useless skrev:
Det är väl i princip alltid standardceller i batterpacken? Visserligen inga man bara byter via en lucka, men har man lite tid över så borde det inte vara så svårt att löda ihop en packe nya celler om det skulle behövas?

Jag bytte i min gamla AEG för några år sedan, men det var NiMH-celler.
Oj det visste jag inte, jag trodde dom körde med något specialdesignat batteri för att spara så mycket vikt och yta som möjligt.
 
Nästan alla batteriprylar har celler av ett fåtal modeller. Min elcykel har samma Panasonic celler som Tesla. Köpte en billig Kina pool-damsugare i somras, den var doa så fick öppna o löda, även där satt en liten standard Panasonic cell. Så det är sannolikt att det sitter en av standard snitt.
 
A Andy78 skrev:
[bild] [bild] [bild]
Nicd ser det ut som. Den är limmad i mitten. Som regel byter man innehållet mot likvärdigt. Du kan förmodligen konvertera till lithium men då är det ett större ingrepp som behövs. Enklaste är att öppna upp det med en bra hård dremelskiva. Rengör alla bleck. Ta loss alla bleck för dom behöver du till dom nya cellerna. Putsa alla bleck så dom är fria från smuts och oxidering. Sen löder man på de gamla blecken på de nya cellerna som de satt innan. Plockar i de nya cellerna. Limmar ihop batteriet. Klart. Det är ingen vetenskap. De limmar och pluggar för de är så rädda att man kan byta ut de billiga cellerna på egen hand.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Nicd ser det ut som. Den är limmad i mitten. Som regel byter man innehållet mot likvärdigt. Du kan förmodligen konvertera till lithium men då är det ett större ingrepp som behövs. Enklaste är att öppna upp det med en bra hård dremelskiva. Rengör alla bleck. Ta loss alla bleck för dom behöver du till dom nya cellerna. Putsa alla bleck så dom är fria från smuts och oxidering. Sen löder man på de gamla blecken på de nya cellerna som de satt innan. Plockar i de nya cellerna. Limmar ihop batteriet. Klart. Det är ingen vetenskap. De limmar och pluggar för de är så rädda att man kan byta ut de billiga cellerna på egen hand.
Jag kan byta till nimh laddaren stödjer båda.
Ska se om jag kan få upp skiten.
 
N Nikorasu skrev:
Vad gör du med skruvdragaren varje dag, då du bor i lägenhet?
Har du läst hela texten? Om inte gör det.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
O Odon1 skrev:
Har du läst hela texten? Om inte gör det.
Nice try, men TS svarade redan denna tid igår, så ditt bidrag bidrar inte så mycket.
 
Jag har en AEG 18v borr/skruvdragare från 2009. Känner inte att det är så jobbigt att arbeta med de två originalbatterierna även om jag förra året köpte två begagnade batterier till (mer Ah, samma fysiska storlek) för att få lite mer arbetstid när man är på ställen utan laddmöjlighet.
Fast å andra sidan...
Skulle jag ta med hela batteriparken från DeWalt och Bosch så är det ju en ansenlig mängd, förmodligen en knökad systainer 3? Sedan är det ju minimum tre maskiner till det (18v+12v samt 12v) och viktigt att jag går igenom dem i ordning, DeWalt 12v först, sedan de äldre av 18v. De nyare 18v (DeWalt och AEG) och Bosch 12v är inte lika kassa så de kan man lita på längre.
 
C chromatic91 skrev:
Nått som hade varit riktigt tufft vore om paketen kanske innehöll helt vanliga lithium celler i AA format som man kunde byta ut. Dock skulle det göra batteripaketet onödigt tungt och stort förmodligen. Men ändå!
Oftast är det vanliga standardceller 18650 som används, samma typ som i utbytbara laptop-batterier och gud vet vad. Ser ut som litet större AA-batterier och har kring 3.7 V polspänning.

Kan man öppna/bräcka upp batteripacket så är det inte så svårt att byta celler. Oftast bara en cell som gett upp, en enkel punktsvets kan fixa anslutningarna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Kan man öppna/bräcka upp batteripacket så är det inte så svårt att byta celler. Oftast bara en cell som gett upp, en enkel punktsvets kan fixa anslutningarna.
Det knepiga är just anslutningarna. Det är inte "bara" att löda för cellerna sänker en hel del värme och kräver hög effekt, och det är lätt att överhetta cellerna. En enkel punktsvets kan man förvisso bygga själv om man är lite händig, men det är ju inget man normalt har skräpande i byrålådan.
 
C cpalm skrev:
Det knepiga är just anslutningarna. Det är inte "bara" att löda för cellerna sänker en hel del värme och kräver hög effekt, och det är lätt att överhetta cellerna. En enkel punktsvets kan man förvisso bygga själv om man är lite händig, men det är ju inget man normalt har skräpande i byrålådan.
Önskar batterierna hölls fast på något annat sätt, så man slapp svetsa och så!
Men det är en drömvärld!
 
Länge nog i min mening, om de inte körs hårt yrkesmässigt är det batterierna som brukar ge med sig, och de kan förhoppningsvis köpas nya eller renoveras.

Har fortfarande min gamla 'made in germany' metabo 14.4 V från 2013 någongång som snurrar på utmärkt, men batterierna är rätt slut efter 8 år av slit. Går att köpa nya batteripack eller renovera dem, men den fick gå i 'pension' och vara utlåningsmaskin istället..
 
Dom gör såna vinster på att man ”måste” köpa deras specialbatteri…….. därför är ingen intresserad av att göra med lätt utbytbara batterier…….
 
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Prova ett liion-batteri vid -20 grader så längtar du tillbaka till en nicad-ack.;)

/Höghus
Detta kan väl ändå inte stämma mer än möjligtvis på ett teoretiskt plan. Jag hat haft ut mina batterimaskiner i - 30° flera gånger och som kallast - 36° om jag minns rätt och jag har då inte en enda gång saknat dom. Det störiga är ju att dom är så känsliga vid laddningen men det finns säkert någon förklaring till det.
 
T Taxture skrev:
Dom gör såna vinster på att man ”måste” köpa deras specialbatteri…….. därför är ingen intresserad av att göra med lätt utbytbara batterier…….
Av miljöskäl så borde det vara lag på att man ska kunna byta ut batterierna.
Samma sak i telefoner.
Vad hände med EU å alla dess regler?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Batterierna är löstagbara, klart de går att byta. Att några killar med lödkolv vill byta dem även i batteripacken är en annan, lite smalare sak.

Även mobiltelefonbatterier går att byta. Lite svårare, men går att få gjort för ett par hundralappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.