K karkka skrev:
Inget direkt elfel.

Men är väl inte godkännt att blockera elcentralen med en hylla.
Nej. Det finns flera olika mått på fritt utrymme framför elcentral - beroende på typ- och användning av rum etc. - men 0,7 meter synes vara det minsta.
 
hsd
Det är bar att montera hjul under hyllan ;)
 
Mikael_L
B Boggi skrev:
Nej. Det finns flera olika mått på fritt utrymme framför elcentral - beroende på typ- och användning av rum etc. - men 0,7 meter synes vara det minsta.
I driftsrum finns det regler, men var hittar du några sådana regler gällande bostäder?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
SS 437 01 02 I 5.1 Driftrum utrymmen allmänt finns dom måtten men är som sagt driftrum.

Elinstallation reglerna 513 nämner bara att:
Det är viktigt att det finns tillräcklig plats för montage och senare även för underhåll och
utbyte av enskilda delar på elektriska utrustningar.
Dock inga mått.

Måttmässigt så är det 729 men det behandlar driftrum igen.

Jag kanske missat nåt så här på lördag kvällen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Om du nu möjligen missat detta såhär på lördagskvällen så kan jag meddela att jag har missat detta i flera år nu ... :oops: :cool:

För något år sedan ringde en vän upp mig, han ville få fatt i en riktig regel som förbjöd att belamra framför elcentralen på hans arbetsplats. Ty det var tydligt ett evigt problem, och då inte främst för att komma åt centralen, utan för att det blockerade en del annat.

Och när frågan togs upp på något slags möte så var det många som tyckte att det var väl inget att bry sig om, och även chefen var rätt osugen på att rota i detta och styra upp, så min vän ville ha hjälp att hitta lite hårda fakta, och kunna säga "Men såhär är det helt enkelt förbjudet, det finns regler att följa!"
Så jag letade och letade, men fann inget som jag tyckte gick att applicera på deras situation, det var nämligen inget driftsrum, utan ett i övrigt ganska vanligt rum, men som hade en rätt stor elcentral på en vägg.
 
  • Gilla
  • Ledsen
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du nu möjligen missat detta såhär på lördagskvällen så kan jag meddela att jag har missat detta i flera år nu ... :oops: :cool:

För något år sedan ringde en vän upp mig, han ville få fatt i en riktig regel som förbjöd att belamra framför elcentralen på hans arbetsplats. Ty det var tydligt ett evigt problem, och då inte främst för att komma åt centralen, utan för att det blockerade en del annat.

Och när frågan togs upp på något slags möte så var det många som tyckte att det var väl inget att bry sig om, och även chefen var rätt osugen på att rota i detta och styra upp, så min vän ville ha hjälp att hitta lite hårda fakta, och kunna säga "Men såhär är det helt enkelt förbjudet, det finns regler att följa!"
Så jag letade och letade, men fann inget som jag tyckte gick att applicera på deras situation, det var nämligen inget driftsrum, utan ett i övrigt ganska vanligt rum, men som hade en rätt stor elcentral på en vägg.
Du har helt rätt i att det finns tillämpliga regler för Kopplingsutrustningar - men jag tycker att det finns ett försvar för att utöka det tillämpningsområdet något.

Jag brukar numera utgå från "Elbasen" och där hittade jag under punkt 2.2.2 Placering, texten: Vid installation av enstaka mindre centraler kan detta fria utrymme (alltså framför centralen) minskas, men ska minst vara 0,7 m. Av texten längre ner framgår vidare att "Gruppcentral placeras på lämplig plats som är lätt tillgänglig för anläggningens brukare" - och då är vi enligt min åsikt, ute i vilket rum som helst.

Punkt 2.2 gäller ju Kopplingsutrustningar, men jag tycker att orden "Vid installation av enstaka mindre centraler" - kan vidga tillämpningen något - speciellt tillsammans med ordet "brukare" i det senare stycket.
Jag har sannolikt inte fullt juridiskt stöd i regelverket för mina min 0,7 meter etc. - så ett prejudikat skulle vara bra. Det är väl någon som får utmana vårt rättssystem och polisanmäla det hela - och se var vi landar. Mot dumhet kämpar visserligen gudarna förgäves men det vore ju bra om vårt rättssystem för en gångs skull kunde lyckas bättre.

Det vore rimligt att frågan i första läget - med den utmärkta bilden som referens - kunde ges till Elsäkerhetsverket för uttalande och ett eventuell förtydligande av regelverket.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Panor82
B Boggi skrev:
Jag brukar numera utgå från "Elbasen" och där hittade jag under punkt 2.2.2 Placering, texten: Vid installation av enstaka mindre centraler kan detta fria utrymme (alltså framför centralen) minskas, men ska minst vara 0,7 m. Av texten längre ner framgår vidare att "Gruppcentral placeras på lämplig plats som är lätt tillgänglig för anläggningens brukare" - och då är vi enligt min åsikt, ute i vilket rum som helst.
Inte för att jag säger emot dig men i min Elbasen 3.1 2.2.2 nämner inget om enstaka mindre centraler. Där emot nämner den att kopplingsutrustning mindre eller lika med 250A kan placeras i allmänt tillgängliga utrymmen. Men då endast med mått i höjdled alltså betjäningsbar del placeras 0,4m - 2,0m över över betjäningsplanet. I utrymmen där barn vistas och säkring (smältpatron) används ska det placeras minst 1,7m över golv eller i låsbart skåp.

Enligt mig finns inget direkt mått på fritt utrymme där heller iaf inte i min bok (kan ha missat nåt där också).

Men jag håller med dig att 0,7m är lämpligt manöver utrymme för betjäning, provning, inspektion och underhåll. Men kan inte se att det står någonstans rakt ut.

Jag uppskattar diskussionen (y)

*Edit* autocorrect inte min kompis *
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
Panor82
Däremot nämner det gångar och passage framför kopplingsutrustningar ska vara minst 0,7m breda. Det ska alltid vara minst 0,5m fritt utrymme för passage framför utrustningen.

Så jag slarvade lite i texten och tycker nog att dom måtten är applicerbara.
Nu är det söndag och familj och jobb väntar så jag hinner nog inte grotta mer i elinstallationsreglerna på ett tag.

Men som sagt kul diskussion och inte helt självklara svar ;)
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du nu möjligen missat detta såhär på lördagskvällen så kan jag meddela att jag har missat detta i flera år nu ... :oops: :cool:

För något år sedan ringde en vän upp mig, han ville få fatt i en riktig regel som förbjöd att belamra framför elcentralen på hans arbetsplats. Ty det var tydligt ett evigt problem, och då inte främst för att komma åt centralen, utan för att det blockerade en del annat.

Och när frågan togs upp på något slags möte så var det många som tyckte att det var väl inget att bry sig om, och även chefen var rätt osugen på att rota i detta och styra upp, så min vän ville ha hjälp att hitta lite hårda fakta, och kunna säga "Men såhär är det helt enkelt förbjudet, det finns regler att följa!"
Så jag letade och letade, men fann inget som jag tyckte gick att applicera på deras situation, det var nämligen inget driftsrum, utan ett i övrigt ganska vanligt rum, men som hade en rätt stor elcentral på en vägg.
Ibland måste man kika lite utanför sitt eget skrå. Många gånger står krav på fria mått framför elcentraler i mer allmänna och kommersiella byggnader i brandskyddsdokumentarionen. D.v.s. att det eltekniskt inte finns något hinder att ”möblera” framför en elc. men det utgör dock en brandrisk.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
K karkka skrev:
Vad spelar det för roll, men det är klart måste det klagas så.... är bliden skärmdummpad från hemnet då jag inte kunde ladda ner bliden.
Man kan ju vrida mobilen först så bilden kommer på rätt ledd, men visst, det är ju inte någon större sak.
 
Det kan även vara en arbetsmiljöfråga med kravet på ett ryggningsavstånd på 70 cm. Tanken är väl att man vid tex en kortslutning i en central ska kunna ta sig därifrån på ett någorlunda säkert sätt.
 
Men de kraven gäller vid arbete i centralen. Så prylar som kan flyttas för åtkomst vid arbete är inget hinder ens om man ser den regeln som tvingande.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
SS 437 01 02 I 5.1 Driftrum utrymmen allmänt finns dom måtten men är som sagt driftrum.
Kapitel 5.1 heter "Utrymmen allmänt" så visst tycker jag det är tillämpbart på elcentraler i bostäder.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men de kraven gäller vid arbete i centralen. Så prylar som kan flyttas för åtkomst vid arbete är inget hinder ens om man ser den regeln som tvingande.
Naturligtvis är det inga problem med "hinder" som man utan större besvär kan flytta undan då man ska rota i centralen.
 
Panor82 Panor82 skrev:
Inte för att jag säger emot dig men i min Elbasen 3.1 2.2.2 nämner inget om enstaka mindre centraler. Där emot nämner den att kopplingsutrustning mindre eller lika med 250A kan placeras i allmänt tillgängliga utrymmen. Men då endast med mått i höjdled alltså betjäningsbar del placeras 0,4m - 2,0m över över betjäningsplanet. I utrymmen där barn vistas och säkring (smältpatron) används ska det placeras minst 1,7m över golv eller i låsbart skåp.

Enligt mig finns inget direkt mått på fritt utrymme där heller iaf inte i min bok (kan ha missat nåt där också).

Men jag håller med dig att 0,7m är lämpligt manöver utrymme för betjäning, provning, inspektion och underhåll. Men kan inte se att det står någonstans rakt ut.

Jag uppskattar diskussionen (y)

*Edit* autocorrect inte min kompis *
Min Elbasen är märkt "SEK Handbok 436 Utgåva 2 Maj 2009" - och förmodligen har du en senare variant, ber om ursäkt för att i så fall inte vara uppdaterad. Vad har du för utgivningstidpunkt för din utgåva?
Mvh boggi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.