trähandtag trähandtag skrev:
Det tycks som att de som inte haft covid eller inte är vaccinerade, måste räkna med att få covid närmaste åren.
Möjligen med undantag av ett 10-tal procent som har genetiskt skydd.

Sedan är det också möjligt att få covid flera gången pga alla varianter och att immuniteten avklingar.

På halvlång sikt är det bara genom vaccinering man får stopp på detta.
 
B b8q skrev:
Ja, är det något man lärt sig efter det här året så är det att det finns många som väljer att tänka själva istället för att lyssna på myndigheterna och experterna. ;)

Eller så är det bara lite "brus" i efterdyningarna. Vi ligger väl lite efter som vanligt antar jag.

""I Danmark, där 80 procent är fullvaccinerade och man anser att man har kontroll på pandemin, lyfts samtliga restriktioner 10 september.

I Sverige är lättnader planerade under september. Då är det tänkt att begränsningar för allmänna och privata sammankomster ska plockas bort och större sällskap än åtta ska tillåtas på restauranger. Om de kan genomföras är osäkert."" //Aftonbladet
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mot bakgrund att covid 19 inte direkt är en influensa är jag dock förvånad att så många avstår vaccin.

Det betalar nu ett högt pris och är i stor majoritet på IVA och dödslistorna.
Känner man ingen som blivit allvarligt sjuk, så uppfattar man nog inte viruset som farligt. Vacciner däremot, då räcker det att läsa i Expressen om några få fall, så är vaccinet jättefarligt. Ska man dessutom jämföra risker för allvarlig eller långvarig sjukdom mot den osannolika risken att dö av vaccinet, så blir det jättesvårt.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Känner man ingen som blivit allvarligt sjuk, så uppfattar man nog inte viruset som farligt. Vacciner däremot, då räcker det att läsa i Expressen om några få fall, så är vaccinet jättefarligt. Ska man dessutom jämföra risker för allvarlig eller långvarig sjukdom mot den osannolika risken att dö av vaccinet, så blir det jättesvårt.

”Risken att få allvarliga blodproppar är nio gånger högre för den som drabbas av covid-19 än för den som vaccineras.
Dessutom dröjer risken för blodsjukdom kvar längre.
Det visar forskning där 29 miljoner människor ingått, den största studien av sitt slag.”

Aftonbladet idag

Hur i He….e tänker Ni som inte vaccinerar Er? Är Ni både dumma och egoistiska? Vilken kalaskombo…..
 
TT4F TT4F skrev:
”Risken att få allvarliga blodproppar är nio gånger högre för den som drabbas av covid-19 än för den som vaccineras.
Dessutom dröjer risken för blodsjukdom kvar längre.
Det visar forskning där 29 miljoner människor ingått, den största studien av sitt slag.”

Aftonbladet idag

Hur i He….e tänker Ni som inte vaccinerar Er? Är Ni både dumma och egoistiska? Vilken kalaskombo…..
Räcker det inte att risken för blodproppar minskar med en faktor 9?
Visst, jag hade önskat vaccinet skulle ge 100, kanske 1000 ggr mindre risk för blodproppar.
Sen kan ju covid-19 ge andra otrevliga bieffekter. Tex diabetes som inte bara ökar risken för covid-19, utan covid-19 drabbade har även ökad risk för diabetes ( iaf i USA).

Mer från Aftonbladet [min fetning]
Risken pågick längre
Dessutom dröjde sig risken för blodsjukdomarna kopplad till infektion kvar längre tid jämfört med risken kopplad till vaccinen.
– Människor bör vara medvetna om de ökade riskerna vid covid-vaccination och söka vård direkt om de utvecklar symtom. Men de bör också vara medvetna om att riskerna är långt högre och pågår över längre tid om de har smittats med covid-19, säger Julia
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ogre-risk-for-blodpropp-av-covid-an-av-vaccin
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Mot bakgrund att covid 19 inte direkt är en influensa är jag dock förvånad att så många avstår vaccin.

Det betalar nu ett högt pris och är i stor majoritet på IVA och dödslistorna.
Japp, antivaxxarna är omöjliga att förstå.

Hörde just på radion att i Göteborg är största spridningen i Angered, och där har man lägst vaccineringsgrad i hela regionen. Mindre än 50% har fått minst en spruta… så nu har de dragit igång en kampanj. Angered är ett område med stor invandrartäthet.

Antagligen har man inte lyckats nå dessa grupper, så det kan man ha viss förståelse för, men de som har fått information och medvetet väljer bort vaccinering får stå sitt kast, de brukar ändra åsikt när de hamnat på intensiven, men då hjälper inget vaccin… och faktiskt är det svårt att känna empati för dem…
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
@Ulltand , hur tycker du det går med dina förutsägelser att det är över nu och alla kurvor pekar neråt?

[bild]
När vi är nere på sådana dödstall är det svårt att veta, detta är ju människor som haft Covid senaste månaden så vi vet att det kommer med andra dödsorsaker i den siffran.

Som jag förstått det är detta månniskor som inte velat ha vård, vaccin, och det är svårt att nå nollan i någon sjukdom när du tar med de faktorerna.

Som sagt, hade du gjort likadant med bilåkning så hade de flesta dött av detta.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, antivaxxarna är omöjliga att förstå.

Hörde just på radion att i Göteborg är största spridningen i Angered, och där har man lägst vaccineringsgrad i hela regionen. Mindre än 50% har fått minst en spruta… så nu har de dragit igång en kampanj. Angered är ett område med stor invandrartäthet.

Antagligen har man inte lyckats nå dessa grupper, så det kan man ha viss förståelse för, men de som har fått information och medvetet väljer bort vaccinering får stå sitt kast, de brukar ändra åsikt när de hamnat på intensiven, men då hjälper inget vaccin… och faktiskt är det svårt att känna empati för dem…
Spanien har varit stenhårda. Har du tackat nej till vaccin och får CVD så får du inte komma till sjukhus. Tufft men vad gör man?? Varför ska dessa idioter få ta upp resurser i sjukvården när de enkelt kunnat undvikas.

Tyvärr är våra politiker för mesiga i Sverige
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
TT4F TT4F skrev:
Spanien har varit stenhårda. Har du tackat nej till vaccin och får CVD så får du inte komma till sjukhus. Tufft men vad gör man?? Varför ska dessa idioter få ta upp resurser i sjukvården när de enkelt kunnat undvikas.

Tyvärr är våra politiker för mesiga i Sverige
Ja, jag tycker att myndigheterna har fullgjort sitt uppdrag när alla fått möjlighet att vaccinera sig, nekar man vaccinering så övergår ansvaret på individen. Antivaxxarna räknar förstås att få vård ändå. Låter som att Spanien hittat en bra väg. (y)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
T tergo skrev:
Alla restriktioner upphör i Danmark – covid inte längre samhällsfarlig sjukdom

Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Om vi haft fler som tagit emot vaccinet hade vi också kunnat gör samma.
Här har vi folk som motverkar samhället i form av gruppen "Kavla ned" mm.
Jag har respekt för de som känner oro för vaccinet men knappast någon respekt för dessa som propagerar för att vaccinet är farligt, innehåller mikro chip eller annan skit.
Tillsammans hade vi kunnat öppna upp nu.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag tycker att myndigheterna har fullgjort sitt uppdrag när alla fått möjlighet att vaccinera sig, nekar man vaccinering så övergår ansvaret på individen. Antivaxxarna räknar förstås att få vård ändå. Låter som att Spanien hittat en bra väg. (y)
Äntligen är du på rätt väg Nisse.:cool:
Önskar all lycka till åt danskarna som lyckat så fantastiskt bra och hoppas allt går bra för dem.
Vi här få fortsätta krypa in i mörkret.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Om vi haft fler som tagit emot vaccinet hade vi också kunnat gör samma.
Här har vi folk som motverkar samhället i form av gruppen "Kavla ned" mm.
Jag har respekt för de som känner oro för vaccinet men knappast någon respekt för dessa som propagerar för att vaccinet är farligt, innehåller mikro chip eller annan skit.
Tillsammans hade vi kunnat öppna upp nu.
Håller med, förutom att jag har svårt att förstå dem som tror att en Covidinfektion är mindre farlig att få än att vaccinera sig. Det är helt irrationellt.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Om vi haft fler som tagit emot vaccinet hade vi också kunnat gör samma.
Här har vi folk som motverkar samhället i form av gruppen "Kavla ned" mm.
Jag har respekt för de som känner oro för vaccinet men knappast någon respekt för dessa som propagerar för att vaccinet är farligt, innehåller mikro chip eller annan skit.
Tillsammans hade vi kunnat öppna upp nu.
Nåja, än så länge har då vaccindoserna som kommit till Sverige använts så vaccinera fortare hade vi inte kunnat utan vi får vänta och se både vad som händer i Danmark under slutet av september och vad vaccinationstäckningen blir i Sverige till slut.

Observera att Danmark inte öppnar upp nu utan först 10 september.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Äntligen är du på rätt väg Nisse.:cool:
Önskar all lycka till åt danskarna som lyckat så fantastiskt bra och hoppas allt går bra för dem.
Vi här få fortsätta krypa in i mörkret.
Haha..
Jo, jag tycker faktiskt att Danskarna lyckats bättre än tex Norge, Danskarna har verkligen hanterat problemet.
Dessutom har de klarat sig bättre ekonomiskt än Sverige, enda landet i EU. Det är bara att lyfta på hatten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.