A Alfonsg007 skrev:
Hjälpte tyvärr inte. Fick enheten utbytt tillslut av Gardena/husqvarna. Dom kunde återskapa mitt problem och sa att slingkretskortet var sönder. Installerade den nya roboten idag och den har precis samma defekt.... Suck. Var ju dessutom en helt ny robot. Guidekabeln ligger rätt hela vägen under laddstationen.

OK, låter märkligt. De två klipparna du har nu installerat har aldrig dockat på korrekt sätt, är det rätt uppfattat?

Kan du inte ta en film av dockningsförloppet?
Du har koll på att plattan står i våg?
Har du gjort en test med att flytta guidekabeln lite åt vänster under laddplattan?
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, låter märkligt. De två klipparna du har nu installerat har aldrig dockat på korrekt sätt, är det rätt uppfattat?

Kan du inte ta en film av dockningsförloppet?
Du har koll på att plattan står i våg?
Har du gjort en test med att flytta guidekabeln lite åt vänster under laddplattan?
Yes exakt, de 2 jag haft har aldrig dockat rätt. Får något fnatt och drar vänster sista biten och missar laddaren. Är plant och har testat flytta plattan. Är precis samma fel som denna har: https://www.byggahus.se/forum/threa...ill-vaenster-om-laddaren.414782/#post-4191096. Där finns film också.

Den första har som sagt varit inne hos husqvarna och dom kunde återskapa samma fel som mig, därför dom skickade en ny. Har testat klipparna på grannens installation som också har liknande modell av klippare. Han har aldrig haft något problem med dockningen. Precis samma fel där, dvs inget är fel med installationen.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du måste ha en sluten krets.
Ok tack. Då behöver vi köpa till längre begränsningskabel. Dom var inte billiga direkt såg jag :(

När jag mätte tomten på Google Maps så är gräsytan bara 550kvm, så då räcker det ju med 750-modellen. Då sparar man ju ändå in begränsningskabel. För vad skiljer sig 750 mot 1000-varianten? Är det bara mjukvara?
 
Periodvis under säsongen har min Gardena Sileno City 500 Smart problem med att följa guidekabeln hela vägen hem. Någon som vet vad detta kan bero på och hur detta problem kan åtgärdas?
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
Yes exakt, de 2 jag haft har aldrig dockat rätt. Får något fnatt och drar vänster sista biten och missar laddaren. Är plant och har testat flytta plattan. Är precis samma fel som denna har: [länk]. Där finns film också.

Den första har som sagt varit inne hos husqvarna och dom kunde återskapa samma fel som mig, därför dom skickade en ny. Har testat klipparna på grannens installation som också har liknande modell av klippare. Han har aldrig haft något problem med dockningen. Precis samma fel där, dvs inget är fel med installationen.

Låter som du får ta den ännu en vända till Gardena/Husqvarna. Mycket skumt.
 
  • Gilla
Alfonsg007
  • Laddar…
B Elgasen skrev:
Periodvis under säsongen har min Gardena Sileno City 500 Smart problem med att följa guidekabeln hela vägen hem. Någon som vet vad detta kan bero på och hur detta problem kan åtgärdas?

På vilket vis har den problem? Stannar den på vägen hem eller avbryter den körningen längs guiden?
 
Hej igen
Hur hade ni gjort med guidekabel på denna tomt?
Q3RvvZ4.png

Är detta förslaget vettigt? Då går guidekabeln genom den passage som är trångast på tomten.
ySEwEqA.png
Hur hade ni gjort?

Förresten, vi behöver förmodligen extra begräningskabel och därmed skarva någonstans på vägen. Ska vi köpa Gardena originalkabel då, eller går det bra att blanda kablar oavsett märke, även när man skarvar? Och följer det med några extra skarv-clips i paketet när man köper roboten?
 
E etompau skrev:
Låter som du får ta den ännu en vända till Gardena/Husqvarna. Mycket skumt.
Blev att skriva med supporten igen. Aldrig varit med om sämre support. Är precis som de inte läser något alls vad man skriver. Kan skriva en hel sida med info till dom så får man en rad tillbaka. Svarar inte alls på frågor som man ställer och undrade om man var nöjd med klippningen annars. Klart den inte klipper om den inte kan docka och ladda.....
 
Jag hade satt laddaren någon annanstans. Rakt i väster riskerar att bli onödigt varmt. Du har inte el i boden exempelvis? I så fall skulle du kunna ställa den på norrsidan av den och dra guiden ner till vänster som du visat och få bättre täckning på kuppen.

Annars funkar det nog som du ritat, men se till att ha ett ordentligt skuggande tak för laddaren i så fall.

Vad gäller skarvdon köper man fem såna för 50–100 kr i butik eller 50 st för 200 kr på nätet. Och det är bra att ha extra hemma. Det är lätt att ha av kabeln eller vilja dra om den lite och behöva skarva. Detsamma gäller kabel, både att man kan få den för bättre pris online och att det är bra att ha lite i reserv. Det går utmärkt att blanda kablar, men risken är förstås att man får vad man betalar för om man hittar ett billigare märke.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
A Alfonsg007 skrev:
Blev att skriva med supporten igen. Aldrig varit med om sämre support. Är precis som de inte läser något alls vad man skriver. Kan skriva en hel sida med info till dom så får man en rad tillbaka. Svarar inte alls på frågor som man ställer och undrade om man var nöjd med klippningen annars. Klart den inte klipper om den inte kan docka och ladda.....
Kan du inte ringa till deras support istället?
https://www.gardena.com/se/support/radgivning/kontakt/

Första linjens-support hanterar vanligtvis enklare frågor, och följer ett upplagt mönster för frågor/svar gentemot slutkund.
 
E etompau skrev:
Kan du inte ringa till deras support istället?
[länk]

Första linjens-support hanterar vanligtvis enklare frågor, och följer ett upplagt mönster för frågor/svar gentemot slutkund.
Yes får ringa annars. Redan försökt med lokal återförsäljare/serviceverkstad men dom ville inte ha något som helst med den att göra. Verkar vara vanligt problem med husqvarna/gardena gällande service. Var inne hos STS butiken i Halmstad i 5 veckor i väntan på reparation tills dom kom fram att de inte hade möjlighet att laga roboten...
 
E etompau skrev:
På vilket vis har den problem? Stannar den på vägen hem eller avbryter den körningen längs guiden?
Den går längs guidekabeln och avbryter och börjar leta efter kabeln på nytt. Platsen den avbryter varierar lite från dag till dag. Sen kan den gå i månader utan problem eller åtgärd.
 
  • Gilla
torbrand
  • Laddar…
Ok, nytt konstigt problem. Min klippare har tappat ena bakhjulet, och jag förstår inte riktigt hur det ska sitta. Jag misstänker att det ska sitta fast med en tight bricka som kläms fast på hjulaxeln, inne i hjulet, och som nu ligger och skramlar i hjulet. Men för att kunna få fast den igen så skulle jag behövt öppna hjulet eller få loss kullagret, men hittar inget ickeförstörande sätt att göra det på. Någon som råkat ut för samma? Går det att lösa utan att köpa ett nytt hjulkit (eller försöka borra upp ett hål i hjulet)?

Gräsklippare med avtaget bakhjul, hjulaxel och bricka synliga på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av ett löstaget bakhjul från en gräsklippare med synlig axel och kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar vara en sk starlock-bricka som låser fast hjulet mot axeln.
Annars kostar en komplett hjulsats 218 kr, kanske enklare att byta rubbet.
 
E etompau skrev:
Det brukar vara en sk starlock-bricka som låser fast hjulet mot axeln.
Annars kostar en komplett hjulsats 218 kr, kanske enklare att byta rubbet.
Jo, kanske, men känns så onödigt när det gissningsvis inte är något fel på hjulet. Har dessutom ingen större lust att stå utan klippare i en vecka eller vad det nu tar att få hem ett nytt hjul.

Så då är frågan, går det att öppna hjulet utan att använda borrmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.