Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så kan det vara. Det är upp till dig. Själv tror jag att ett medel som löser upp fett är bra på att döda virus. Varför? Jo, för att virus har fett som en ytterrock. Tar man bort den, "fryser" de ihjäl. Logiskt, tycker jag.
Men inget av de handspritsmärken som säljs är ju testat mot SARS-CoV-2! Vad kan långtidseffekterna vara?
 
  • Haha
sysmali och 6 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så kan det vara. Det är upp till dig. Själv tror jag att ett medel som löser upp fett är bra på att döda virus. Varför? Jo, för att virus har fett som en ytterrock. Tar man bort den, "fryser" de ihjäl. Logiskt, tycker jag.
Nä, Staffan. Det du kommenterade skrev inte jag.
 
Redigerat:
Tyvärr han jag inte läsa allt om vad som skrevs i Expressen Ang Israel som smittan ökar dramatiskt för dom som är fullvavaccinerade men vad jag fattade så handlade om sjukvårdspersonal som vårdade covidpatienter som var först med att fullvavaccinerade så ökade smittan bland personalen.Hade dom sputnick vaccinet?Är katastrof om inte vaccinet skyddar så folk går omkring och tror att dom inte kan bli sjuka.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Men inget av de handspritsmärken som säljs är ju testat mot SARS-CoV-2! Vad kan långtidseffekterna vara?
Det vet vi inte. Men korttidseffekten, är att de dör. ZombieCoronavirus kan vara en långtidseffekt:D.

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Idag var jag och köpte på den stora konsumaffären i Kungälv. Flera handdesinfektionsstationer stod uppställda. Under den tid jag stod och tittade, användes de av ingen. Inte så konstigt, när vaccinet framställts som en frälsare i nöden, istället för en av många hjälpmedel.
Men det viktigaste hjälpmedlet. Utan massvaccinering kan vi inte uppnå flockimmunitet på ett civiliserat sätt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Om fästingarna hittar genitalerna så har du gått näck?
Nej, de kan krypa omkring och hitta dit långt efter att man har lämnat skogen.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dessutom så måste inte 100% vaccinera sig.
Tror jag läste 50% här i tråden, men kan ha läst fel.
För deltavarianten, med ett R0 på mellan 5 och 8, beräknas 80 till 88 procent av befolkningen behöva vara immuniserad för att nå flockimmunitet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity#Theoretical_basis
Men de som riskerar livet är de som inte vaccinerar sig. Enkel matematik.
Plus de vaccinerade personer som vaccineringen inte tog, eller tog dåligt, på. Ju mer tiden går desto flera är det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Nej, de kan krypa omkring och hitta dit långt efter att man har lämnat skogen.
Absolut, jag har rört mig i skog och mark stora delar av året i flera decennier så det behöver du inte berätta för mig…

Det man gör är att ha täckande klädsel främst på underkroppen, men också långärmat förstås. När man kommer hem så åker kläderna rätt in i tvättmaskin alternativt hängs upp någonstans, helst ute. Sedan tar man en dusch och kollar om något kryper omkring. Självklart har man missat någon ibland, men genitalerna har aldrig någonsin fått besök.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Absolut, jag har rört mig i skog och mark stora delar av året i flera decennier så det behöver du inte berätta för mig…

Det man gör är att ha täckande klädsel främst på underkroppen, men också långärmat förstås. När man kommer hem så åker kläderna rätt in i tvättmaskin alternativt hängs upp någonstans, helst ute. Sedan tar man en dusch och kollar om något kryper omkring. Självklart har man missat någon ibland, men genitalerna har aldrig någonsin fått
Då var det ännu en ogenomtänkt slutsats?

Staffans
 
P pmd skrev:
För deltavarianten, med ett R0 på mellan 5 och 8, beräknas 80 till 88 procent av befolkningen behöva vara immuniserad för att nå flockimmunitet.
[länk]

Plus de vaccinerade personer som vaccineringen inte tog, eller tog dåligt, på. Ju mer tiden går desto flera är det.
Har du någon vettig källa till de siffror som du nämner?
När det gäller delta så är det fortfarande väldigt mycket gissningar och väldigt lite fakta.
Så tror inte man ännu ska dra så stora växlar.
Men om vi nu använder dina siffror så vad krävs om vi talar om den vanliga ?
Hur många är det där vaccinet inte tar? Och hur vet man det?

Men fortfarande är det de ovaccinerade som lever farligast.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du någon vettig källa till de siffror som du nämner?
Källan står i inlägget du kommenterade …
Siffrorna är lite tentativa, men de är beräknade enligt gängse modeller.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du någon vettig källa till de siffror som du nämner?
När det gäller delta så är det fortfarande väldigt mycket gissningar och väldigt lite fakta.
Så tror inte man ännu ska dra så stora växlar.
Men om vi nu använder dina siffror så vad krävs om vi talar om den vanliga ?
Hur många är det där vaccinet inte tar? Och hur vet man det?

Men fortfarande är det de ovaccinerade som lever farligast.
Ja, man kan nog utgå ifrån att alla förr eller senare kommer att utsättas för Covid-19, det lär inte vara lätt att komma undan. Tiden jobbar ju för viruset…
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
TBE:vaccinet har använts i mer än femton år, om jag minns rätt! Så långtidsstudierna är klara för länge sedan.
Fast det gäller ju bara om man följer upp alla vaccinerade under den tiden och lyckas hitta korrelerande faktorer.
Säg att någon liten procent av alla som vaccinerar sig mot TBE råkar ut för en sidoeffekt 3 år efter vaccinationen. Kommer någon koppla ihop det med TBE-vaccinationen? Troligen inte, så att lång tid har förflutit är inte samma sak som att det varit långtidsstudier.
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Förstår vad du menar men som sagt man blir lite orolig när man ser vad som händer i Israel och hur effektiv är vaccinet?80% är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Jag själv går inte in i en affär exempel utan andningsskydd eller spritar händerna både före och efter.Tror många som är vaccinerade struntar att följa råden och tror inte dom smittar eller kan smitta.
Nej, det har aldrig varit, och är inte 80 % vaccinerade i Israel. Lite drygt 60 % är mer korrekt

Man har liksom bara räknat vissa medborgare, men inte andra boende i Israel inkl, ockuperade områden, när man påstått sig ha högre vaccinationstäckning än de nu uppnådda drygt 60 %.
Vissa väldigt religiösa har också avstått vaccinering.

Som så ofta när det gäller Israel, så förekommer en del propaganda, från olika håll.


Länk till statistik: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=~ISR
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
P
Varför räknas inte ultrareligiösa vaccinmotståndare med i statistiken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.