Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Varför räknas inte ultrareligiösa vaccinmotståndare med i statistiken?
???

Skrev jag så dåligt?

De (vilka dessa må vara), som i diverse media hävdat att "Israels befolkning är vaccinerad till xx %" har valt att inte räkna vissa grupper som en del av Israels befolkning, ett sätt att frisera siffrorna. En stor andel av "bosättarna på ockuperad mark" är olika varianter av ultraortodoxa.
 
P
Hur ser den officiella statistiken ut? Hur "diverse media" räknat är kanske lite sekundärt om vi vill veta hur vaccinationerna har lyckats.
Om den officiella statistiken inte heller räknar bosättare som är ovaccinerade så är det förstås vilseledande.
 
P pmd skrev:
Källan står i inlägget du kommenterade …
Siffrorna är lite tentativa, men de är beräknade enligt gängse modeller.
Jag har lite svårt för ställen som har bökiga diagram. Sen skriver de att corona är luftburet.
Men räknas inte som luftburet enligt fhm.
Vilket borde förändra siffrorna.
 
S skogaliten skrev:
Nej, det har aldrig varit, och är inte 80 % vaccinerade i Israel. Lite drygt 60 % är mer korrekt

Man har liksom bara räknat vissa medborgare, men inte andra boende i Israel inkl, ockuperade områden, när man påstått sig ha högre vaccinationstäckning än de nu uppnådda drygt 60 %.
Vissa väldigt religiösa har också avstått vaccinering.

Som så ofta när det gäller Israel, så förekommer en del propaganda, från olika håll.


Länk till statistik: [länk]
Artikeln handlar om sjukvårdspersonal som var först i landet med att bli fullvaccinerade och då har 8 av 10 blivit smittade så det är allvarligt så det har inget att göra med religiösa eller andra delar av landet.Det som är oroande är att om sjukvårdspersonalen var bland dom första att bli fullvaccinerade så hur kommer det utvecklas i resten av landet som har blivit fullvaccinerade senare?Propaganda vet jag inte men detta stod i expressen igår.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har lite svårt för ställen som har bökiga diagram. Sen skriver de att corona är luftburet.
Men räknas inte som luftburet enligt fhm.
Vilket borde förändra siffrorna.
Har bara hört att man mätt upp luftburet på själva sjukhusen som har covidpatienter men i små mängder.
 
V växelventil skrev:
Har bara hört att man mätt upp luftburet på själva sjukhusen som har covidpatienter men i små mängder.
Jag utgick ifrån fhm.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Hade dom sputnick vaccinet?Är katastrof om inte vaccinet skyddar så folk går omkring och tror att dom inte kan bli sjuka.
I Israel har man bara vaccinerat med Pfizers vaccin.

Oavsett vad som händer i Israel så har man i Sverige hela våren och sommaren sagt att vaccinerade ska fortsätta att följa samma generella råd som alla andra, hålla avstånd, vara hemma vid symtom, tvätta händerna osv. även det finns eller har funnits vissa undantag för vaccinerade när det gäller vissa specifika saker. Detta för att man alltid har vetat att det inte finns något vaccin som skyddar till 100 %.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Israel har man bara vaccinerat med Pfizers vaccin.

Oavsett vad som händer i Israel så har man i Sverige hela våren och sommaren sagt att vaccinerade ska fortsätta att följa samma generella råd som alla andra, hålla avstånd, vara hemma vid symtom, tvätta händerna osv. även det finns eller har funnits vissa undantag för vaccinerade när det gäller vissa specifika saker. Detta för att man alltid har vetat att det inte finns något vaccin som skyddar till 100 %.
Hade för mig att dom hade sputnick. Fast idag när man är ute tycker jag att man inte håller avstånd och var precis på Biltema och jag var bara den som hade munskydd och spritade händerna.Om inte folk bara för man är vaccinerad följer råden från fhv kommer det här sluta riktigt illa.vi kan ju inte hålla på att ta nya doser hur många gånger som helst.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
vi kan ju inte hålla på att ta nya doser hur många gånger som helst.
Det finns väl en del som tyder på att det blir som med influensavaccineringen, en ny dos varje höst om man vill vara skyddad.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl en del som tyder på att det blir som med influensavaccineringen, en ny dos varje höst om man vill vara skyddad.
Ja, går åt mycket resurser att vaccinera 8 miljoner människor varje höst, bara. Som jag sagt; man kanske får permanenta de här vaccinationscentralerna på Kistamässan och liknande stora platser.
 
V växelventil skrev:
Artikeln handlar om sjukvårdspersonal som var först i landet med att bli fullvaccinerade och då har 8 av 10 blivit smittade så det är allvarligt så det har inget att göra med religiösa eller andra delar av landet.Det som är oroande är att om sjukvårdspersonalen var bland dom första att bli fullvaccinerade så hur kommer det utvecklas i resten av landet som har blivit fullvaccinerade senare?Propaganda vet jag inte men detta stod i expressen igår.
Men då måste du väl skriva det du menar, och inte något helt annat. Läsare av din text, kan svårligen gissa sig till att du menar vårdpersonal, när du skriver befolkning, eller hur.

Tror du på artikeln?

Eftersom vårdpersonal i Sverige också vaccinerats mycket tidigt, och (identifierade) genombrottsinfektioner inte verkar vara ett stort problem, och det i största allmänhet är så att påståenden om Israel bör tas med en stor skopa extra källkritik, så kanske det handlar om något annat än vad du vill få det till.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men då måste du väl skriva det du menar, och inte något helt annat. Läsare av din text, kan svårligen gissa sig till att du menar vårdpersonal, när du skriver befolkning, eller hur.

Tror du på artikeln?

Eftersom vårdpersonal i Sverige också vaccinerats mycket tidigt, och (identifierade) genombrottsinfektioner inte verkar vara ett stort problem, och det i största allmänhet är så att påståenden om Israel bör tas med en stor skopa extra källkritik, så kanske det handlar om något annat än vad du vill få det till.
Så du menar det Expressen skriver stämmer inte?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det skulle vara ok med mig, men finansmodellen kan ju vara som idag, ett stort skattepåslag på produkten.
men då ska det gälla även folk som dricker och folk med bmi över 18
för tjockisarna är inte billiga
o skatteavdrag om man tränar 4 gånger i veckan då?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl en del som tyder på att det blir som med influensavaccineringen, en ny dos varje höst om man vill vara skyddad.
Visst som tengnel så att det blir ingen ny 2 våg och i våras sa han att det blir ingen 3 våg.Om vi försätter så här kommer det bli många fler och hur många doser klarar vår immunförsvar?
 
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, går åt mycket resurser att vaccinera 8 miljoner människor varje höst, bara. Som jag sagt; man kanske får permanenta de här vaccinationscentralerna på Kistamässan och liknande stora platser.
Jag tror inte att så många kommer att vaccineras varje år. Med några vaccineringar och något insjuknande i botten så att risken för allvarlig sjukdom är liten så blir det antagligen så att många accepterar att de kan bli sjuka någon vecka om de skulle bli smittade. Ungefär som när det gäller influensa, det lär visst vara så att det bara är någon enstaka procent av -65 som vaccinerar sig varje höst.

Det förutsätter nog att det allmänna skyddet är tillräckligt stort för att hålla nere smittspridning i stor skala så att sjukvården inte blir hårt belastad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.