A ante_ante skrev:
Funderar på att skaffa mig ett L3 till huset men då jag bara har en ingång och ingen möjlighet att sätta nån typ av kodlås på altandörren för säkerhet ifall yalen skulle gå sönder så är jag osäker. Nån som vågat och har samma dilemma? Blir dyrt att ringa låssmeden varje gång :p
Hade/har samma problem med endast en ingång. Så jag valde yale Linus ist. Då har du ff kvar möjlighet att öppna med nyckeln och du har autolåsning/öppning även via telefon.
 
A ante_ante skrev:
Funderar på att skaffa mig ett L3 till huset men då jag bara har en ingång och ingen möjlighet att sätta nån typ av kodlås på altandörren för säkerhet ifall yalen skulle gå sönder så är jag osäker. Nån som vågat och har samma dilemma? Blir dyrt att ringa låssmeden varje gång :p
Om låset omfattas av garanti så kan kostnaden för låssmed ibland omfattas av garantin.
I övrigt ser jag ingen skillnad på vad du har för lås om det går sönder då en låssmed ofta måste tillkallas oavsett.
Däremot kan man kanske välja var man handlar för att få olika garantier t.ex Clas Ohlson lämnar 2års garanti.
 
1 123abc skrev:
Om låset omfattas av garanti så kan kostnaden för låssmed ibland omfattas av garantin.
I övrigt ser jag ingen skillnad på vad du har för lås om det går sönder då en låssmed ofta måste tillkallas oavsett.
Däremot kan man kanske välja var man handlar för att få olika garantier t.ex Clas Ohlson lämnar 2års garanti.
Jo det är ju såklart kanske en garantigrej, såg även att Elgiganten hade nån försäkring 1år inkl låssmed för typ 599 eller vad det var. Nu kanske inte det hör till vanligheten att låset stendör men finns ju alltid en risk. Får fråga runt i området då jag vet flera som har 2:an och samma där med bara en entré
 
Jag har precis köpt och skall installera ett V2N.

Det finns några knepiga säkerhetsskruvar. Kan man skippa dessa och ta de vanliga skruvarna eller medför det problem med försäkringsbolaget?
 
S start79 skrev:
Jag har precis köpt och skall installera ett V2N.

Det finns några knepiga säkerhetsskruvar. Kan man skippa dessa och ta de vanliga skruvarna eller medför det problem med försäkringsbolaget?
Om någon kommer åt skruvarna på insidan är de ju redan inne. Förvisso kan de inte öppna dörren för att gå ut om man låst med bortasäkring, men hur stor är risken att en inbrottstjuv skruvar bort låset för att gå ut istället för att kliva ut samma väg som den kom in?
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
S start79 skrev:
Jag har precis köpt och skall installera ett V2N.

Det finns några knepiga säkerhetsskruvar. Kan man skippa dessa och ta de vanliga skruvarna eller medför det problem med försäkringsbolaget?
Kort svar: Dom krävs för att uppfylla certifieringen.
Kontrollera på kartongen om ditt lås uppfyller kl3 eller kl2A.
Om ditt är kl2A så kan du skippa skruvarna om ditt lås är kl3 så kan du skippa skruvarna och räkna det som kl2A, om du däremot har en kl3 och du vill uppfylla kl3 så krävs envägsskruv men även att du låser i bortasäkert läge.
Om du inte har försäkringskrav på kl3 låsning (vilket du troligtvis inte har) så kan du göra precis som du vill.

Jag har aldrig hört talas om att montaget kontrollerats vid ett inbrott för att säkerställa att envägsskruvarna sitter på plats, jag kan endast tänka mig att det krävs stora värden samt att tjuven lossat skruvarna för att komma ut för att försäkringsbolag ens skulle reagera.
Men även då kan man troligtvis hävda att utrymningsbehovet är stort så du bör omfattas av kl2A istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
start79
  • Laddar…
Installerade ett Yale doorman l3 idag men utan connect än så länge. Har valt masterkod och så men när jag ska välja en användarkod så måste den vara 10 siffror. I manualen står det 6-10 siffror. Låter ju riktigt knepigt om man ska behöva ha så långt lösen.
 
C cdt skrev:
Installerade ett Yale doorman l3 idag men utan connect än så länge. Har valt masterkod och så men när jag ska välja en användarkod så måste den vara 10 siffror. I manualen står det 6-10 siffror. Låter ju riktigt knepigt om man ska behöva ha så långt lösen.
Jag har bara 6-siffror på mitt
 
Verkar ju jättekonstigt..rösten säger inte mellan 6-10 siffror som hon sa vid masterkod utan säger enbart tiosiffrig kod.
 
Testa att ställa in via appen då
 
Verkar ju vara såna problem med den och connect så hade tänkt avvakta med det.
 
C cdt skrev:
Verkar ju vara såna problem med den och connect så hade tänkt avvakta med det.
Du behöver inte Connect för att använda appen. Du ställer dig nära och kör med blåtand
 
Okej då ska jag testa det! (y)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Installerade Yale access och anslöt med Bluetooth och då gick det att skapa 6-siffriga koder. Tack för hjälpen! (y)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Vi ska byta ytterdörr om ett par veckor och tänkte då passa på att skaffa Yale Doorman för att slippa nycklar mm. Har en del funderingar kring detta som jag hoppas jag kan få svar på här.

Vi bor i ett hus där garaget är en del av huset men man kommer inte in i bodelen av huset från garaget. Garaget är dock larmat ihop med huset via Verisure. Idag behöver jag således låsa upp ytterdörren först och larma av innan jag kan öppna dörren till garaget för att tex ställa in cykeln när jag kommer hem. Jag kan givetvis också larma av med telefonen men ofta har jag inte telefonen tillgänglig.
Jag tänker mig därför att jag passar på att byta till Yale Doorman även till dörren till garaget för att både slippa nyckel där och automatiskt kunna larma av.

Det finns väl egentligen ingen anledning att inte skaffa L3 till ytterdörren men bör jag skaffa det även till garagedörren för att det är säkrast att köra samma version?
Jag har fattat att det behövs en connectmodul (som följer med L3?) för att låset ska vara uppkopplat. Men sedan behöver jag ytterligare en modul från Verisure för att integrera Yale med Verisure? Klarar jag mig på en connectmodul till båda dörrarna (de är ganska nära varandra) eller ska varje dörr ha var sin modul?

Kan garaget låsas automatiskt (utan att larmas på) eller låses det och larmas överallt om jag låser på ett ställe? Trädgården är på baksidan av huset men ytterdörr och garage är på framsidan så vi vill gärna ha det låst när vi är på baksidan men inte larmat om vi gått ut genom altandörren.

Ber om ursäkt för att det blev ganska långt men jag kände att jag behövde förklara förutsättningarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.