S
Har man inte ångspärr i taket i badrummet? Blir ju rätt högt ångtryck i ett badrum.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Åsa Lund
Kan man väl ha om man vill. Tanken är annars att du ska ha såpass undertryck, tack vare bra ventilation, att det funkar ändå.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oj oj mycket gips att bära! Hoppas du har en automatskruvdragare sen när de ska upp :love:
 
Ett tips med gipstravarna på ovanvåningen från en som gjort misstaget: fördela ut högarna eller sätt upp gipsen så fort det går. De väger satan de där travarna så vårt golv/ bjälklag blev lite böjt av tyngden när vi lät de ligga i två månader innan montering
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har man inte ångspärr i taket i badrummet? Blir ju rätt högt ångtryck i ett badrum.
Inte mellan våningarna vad jag har fått till mig. På övervåningen däremot så är det ångbroms i taket där badrummet skall vara.:)

Torbjärn Torbjärn skrev:
Oj oj mycket gips att bära! Hoppas du har en automatskruvdragare sen när de ska upp :love:
Ja det blev lite, 819kg/pall. Skruvautomat har jag!:)

B Bällstabygget skrev:
Ett tips med gipstravarna på ovanvåningen från en som gjort misstaget: fördela ut högarna eller sätt upp gipsen så fort det går. De väger satan de där travarna så vårt golv/ bjälklag blev lite böjt av tyngden när vi lät de ligga i två månader innan montering
Jo dom väger allt en hel del, 819kg/pall fördelat över bjälklaget med 4st 45x220 plus golvspån så tycker inte att det borde vara några problem. Men jag ska kolla upp det, tack för tipset!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan man väl ha om man vill. Tanken är annars att du ska ha såpass undertryck, tack vare bra ventilation, att det funkar ändå.
Jovisst men då räcker det ju också med att sätta fuktspärr på golv och vid dusch och badkar.
I Isak90 skrev:
Inte mellan våningarna vad jag har fått till mig. På övervåningen däremot så är det ångbroms i taket där badrummet skall vara.:)


Ja det blev lite, 819kg/pall. Skruvautomat har jag!:)


Jo dom väger allt en hel del, 819kg/pall fördelat över bjälklaget med 4st 45x220 plus golvspån så tycker inte att det borde vara några problem. Men jag ska kolla upp det, tack för tipset!:)

//Fredrik
Jag tänker att om man sätter gipstak så målar man med tät våtrumsfärg men du har ju satt något annat tak. Även om man har utsug så blir det högt ångtryck vid duschande/badande. Tråkigt att få ut fukten i mellanbjälklaget.
 
I Isak90 skrev:
Jo dom väger allt en hel del, 819kg/pall fördelat över bjälklaget med 4st 45x220 plus golvspån så tycker inte att det borde vara några problem. Men jag ska kolla upp det, tack för tipset!:)

//Fredrik
Jag tycker som Bällstabygget att det finns skäl till viss oro. Jag skulle lagt gipstraven "tvärs huset" över hjärtväggen, eller delat upp dem i mindre travar.
 
S sinuslinus skrev:
Jag tänker att om man sätter gipstak så målar man med tät våtrumsfärg men du har ju satt något annat tak. Även om man har utsug så blir det högt ångtryck vid duschande/badande. Tråkigt att få ut fukten i mellanbjälklaget.
Jag har försökt söka runt efter information kring just detta men hittar ingenting så vi får helt enkelt hoppas att det fungerar.:) Är ganska övertygad om att jag inte är ensam om att ha Huntonit i badrum.:)
A AndersY skrev:
Jag tycker som Bällstabygget att det finns skäl till viss oro. Jag skulle lagt gipstraven "tvärs huset" över hjärtväggen, eller delat upp dem i mindre travar.
Jo jag får väl kanske se över det och stuva om lite på övervåningen.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Är ganska övertygad om att jag inte är ensam om att ha Huntonit i badrum.
Jag känner mig träffad (y)
 
Satt spårade pärlspontsskivor i mdf i badrum för 12-14år sen och dom funkar än.
Huntonit är väl plastad mdf eller vad det är för material
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag har försökt söka runt efter information kring just detta men hittar ingenting så vi får helt enkelt hoppas att det fungerar.:) Är ganska övertygad om att jag inte är ensam om att ha Huntonit i badrum.:)

Jo jag får väl kanske se över det och stuva om lite på övervåningen.:)

//Fredrik
Jag har haft det i 5 år i förra huset och sätter det nu med. Absolut inga problem (y)
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har haft det i 5 år i förra huset och sätter det nu med. Absolut inga problem (y)
Har du öppnat och kollat? ;)
 
Hej!

Nu är tapeten uppe även i entrén.:) Och så har jag börjat sätta tak i vardagsrum. Tapetsering i trapphuset får vänta tills trappan är på plats.:)

Renoverad entré med ny tapet och pågående takarbete synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad entré med ny tapet och början på installation av tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En entré med nyuppsatt vit randig tapet, oväggjord takkonstruktion och ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt randig tapet i en hörn av ett rum under renovering med synliga trätrappor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt tapet i ett halvfärdigt rum med synlig isolering och träreglar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Nyuppsatt randig tapet i en hall med en vit ytterdörr och otapetserat tak under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt randig tapet i entré med outbyggt tak och vit entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du öppnat och kollat? ;)
Jag menar Huntonit i badrum mer än plast i mellanbjälklag. Skivan klarar badrum utan problem. Gällande ångspärren har jag ingen aning, mitt hus var plastat i mellanbjälklaget med
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fint det blir! Vad ska du ha för golv? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.