Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Rekommenderar det här: [länk]
För mig låter det som att slutsatsen är att de som varit sjuka (och har fått antikroppar) bör vaccinera sig med en dos för att få upp skyddsnivån till vad som motsvarar två doser vaccin för de som inte varit sjuka.
Med dig kan man räkna! Så fort någon skriver något som kan uppfattas som negativt för vaccinet, tar du striden och försvarar hela läkemedelsindustrin. Bra gjort!!

Jag vill ändå lägga till att skyddsnivån av vaccinet inte är konstant, men minskar med tiden https://www.johansen.se/blog/2021/08/22/effekten-av-vaccinerna-klingar-av/ egentligen skrev jag det också i mitt förra inlägg, men eftersom du är en selektiv läsare kan det vara bra att nämna det igen.
Så det är absolut inte sagt att en genomgången infektion skyddar sämre än ett vaccin man fick för ett år sen.
 
  • Gilla
Katrine Martinsson och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
I den primitva delen av våra hjärnor så har man inte uppfunnit vaccinet ännu.
Eller det tredje okända valet, anti vaxxers
Nja antivaxarna kan vara den ena överlevnadsstrategin som går ut på att aldrig prova något okänt, medan den motsatta strategin är att prova nya saker och smaka på allt. Detta har funnits sedan urminnes tider. Men det har inget med fight or flight att göra. Det handlar interim vad som fanns eller inte på stenåldern det handlar om förhållningssätt. Och stenåldern tog inte slut för att det tog slut på Sten utan gör att vi provade nya material.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag vill ändå lägga till att skyddsnivån av vaccinet inte är konstant, men minskar med tiden [länk] egentligen skrev jag det också i mitt förra inlägg, men eftersom du är en selektiv läsare kan det vara bra att nämna det igen.
Så det är absolut inte sagt att en genomgången infektion skyddar sämre än ett vaccin man fick för ett år sen.
Ja, jag läste det och det är vanligt att antikroppar minskar med tiden oavsett om det gäller antikroppar bildade av vaccin eller sjukdom. Vi har ju t.ex. Danderydsstudien där 10 % av de som var sjuka förra våren hade förlorat sina, dvs. fått nivåer som inte längre gick att mäta, mellan 8-9 månader och 12 månader.

När det gäller studien som du länkar till så har blackarrow skrivit om den här: #1374
Där finns en tabell som anger skyddseffekt av vaccin och tidigare sjukdom.
 
Nissens
J jonatown skrev:
Barn dör dagar eller timmar efter spruta. Barn blir grovt mentalt störda efter spruta. Barn som kunnat säga ord och vara utåtriktade tappar talförmågan och blir inåtvända. Läs boken "vaccinationer : risker och skador". Med ett ärligt sinne kommer du häpnas och förstå hur brutalt vidrig läkemedelsindustrin är, samt hur korrupt det är inom CDC. Visste du te.x. att medlemmar i deras högsta råd får investera pengar i företag som tar fram diverse läkemedel?

För att ta till sig det jag säger måste man våga vara öppen för ny info. Var kritisk för allt i världen, men var inte bestämd i förväg..
När du ändå är igång kan du ju läsa vad sjukdomarna man vaccinerat mot orsakat. Det är tusenfalt värre. Så man väljer en liten risk framför en större risk genom att vaccinera sig.

Det är det som är som är hela poängen med att vaccinera…
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
S svannis skrev:
Av vad jag har läst så handlar det om att människor är benägna att underskatta en passiv risk jämfört med en aktiv, dvs en låg risk att vaccinera sig känns värre än en högre risk att bli sjuk i covid. I en situation där man bara har riskfyllda val att välja på så känns det bättre att göra ingenting. Nu kan man tycka att med de väldigt små riskerna med vaccinering att man kunde vara lite rationell, men det är man ju sällan.
Samtidigt får man inte glömma bort att fler som har blivit sjuk i covod-19 och får det andra gången märker inget att dom är sjuka.Både min fru och syster jobbar på covic-19 avdelningar och är vanligt att fler av dom har fått covid-19 andra gången men märker inget och det märker dom först deras partner/sambos testar sig .
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Samtidigt får man inte glömma bort att fler som har blivit sjuk i covod-19 och får det andra gången märker inget att dom är sjuka.Både min fru och syster jobbar på covic-19 avdelningar och är vanligt att fler av dom har fått covid-19 andra gången men märker inget och det märker dom först deras partner/sambos testar sig .
Visserligen, på samma sätt som när vaccinerade blir infekterade på nytt.

Men för att få stopp på smittspridningen så att färre hamnar på sjukhus och det går att lätta på restriktionerna gäller det ju att så få som möjligt blir infekterade på nytt så att de inte riskerar att smitta fler inkl. sådana vars immunsystem är dåliga och som riskerar att bli kritiskt sjuka och/eller avlida. Ett sätt att bidra är ju att även de som haft covid vaccinerar sig.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Hur hade det sett ut nu i höst här om vi inte hade vaccin alls? Troligen nedstängningar, överbelagda sjukhus, ännu mer utarbetad sjukvårdspersonal, fler konkurser, utegångsförbud mm.

Om vi har stor vaccinationstäckning så har vi betydligt bättre möjlighet att ha ett fungerande samhälle.

Varför ska då vissa "åka gräddfil" genom att inte tycka sig behöva ta vaccin?
Varför ska 80% av befolkningen riskera sina liv genom att vaccinera sig med detta okända gift för att de andra 20% bara ska glida med?
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 8 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Varför ska då vissa "åka gräddfil" genom att inte tycka sig behöva ta vaccin?
Varför ska 80% av befolkningen riskera sina liv genom att vaccinera sig med detta okända gift för att de andra 20% bara ska glida med?
Frågan kan sättas in i ett större sammanhang, nämligen politiska värderingar och en mottaglighet för konspirationsteorier. Bristande tillit till demokratiska institutioner är den känslomässiga grunden, det är samma mönster som uttrycks hos klimathotsförnekare.

Anti-vaxx på Facebook på väg att byta strategi - LäkemedelsVärlden (lakemedelsvarlden.se)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J
V växelventil skrev:
[länk]

Man måste hålla avstånd oavsätt man är vaccinerad eller inte om vi ska få bukt med smittan.
Tyvärr låst artikel nu, men verkligen nedslående. Om detta nu beror på avtagande effekt och ej pga otur med ny variant så lär ju denna massvaccinering behöva fortgå under ett bra tag...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen, på samma sätt som när vaccinerade blir infekterade på nytt.

Men för att få stopp på smittspridningen så att färre hamnar på sjukhus och det går att lätta på restriktionerna gäller det ju att så få som möjligt blir infekterade på nytt så att de inte riskerar att smitta fler inkl. sådana vars immunsystem är dåliga och som riskerar att bli kritiskt sjuka och/eller avlida. Ett sätt att bidra är ju att även de som haft covid vaccinerar sig.
L largab skrev:
Hur hade det sett ut nu i höst här om vi inte hade vaccin alls? Troligen nedstängningar, överbelagda sjukhus, ännu mer utarbetad sjukvårdspersonal, fler konkurser, utegångsförbud mm.

Om vi har stor vaccinationstäckning så har vi betydligt bättre möjlighet att ha ett fungerande samhälle.

Varför ska då vissa "åka gräddfil" genom att inte tycka sig behöva ta vaccin?
Varför ska 80% av befolkningen riskera sina liv genom att vaccinera sig med detta okända gift för att de andra 20% bara ska glida med?
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen, på samma sätt som när vaccinerade blir infekterade på nytt.

Men för att få stopp på smittspridningen så att färre hamnar på sjukhus och det går att lätta på restriktionerna gäller det ju att så få som möjligt blir infekterade på nytt så att de inte riskerar att smitta fler inkl. sådana vars immunsystem är dåliga och som riskerar att bli kritiskt sjuka och/eller avlida. Ett sätt att bidra är ju att även de som haft covid vaccinerar sig.[/QUOTE
Förstår vad du menar men som sagt man blir lite orolig när man ser vad som händer i Israel och hur effektiv är vaccinet?80% är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Jag själv går inte in i en affär exempel utan andningsskydd eller spritar händerna både före och efter.Tror många som är vaccinerade struntar att följa råden och tror inte dom smittar eller kan smitta.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Hur hade det sett ut nu i höst här om vi inte hade vaccin alls? Troligen nedstängningar, överbelagda sjukhus, ännu mer utarbetad sjukvårdspersonal, fler konkurser, utegångsförbud mm.

Om vi har stor vaccinationstäckning så har vi betydligt bättre möjlighet att ha ett fungerande samhälle.

Varför ska då vissa "åka gräddfil" genom att inte tycka sig behöva ta vaccin?
Varför ska 80% av befolkningen riskera sina liv genom att vaccinera sig med detta okända gift för att de andra 20% bara ska glida med?
Nu har du nog missat en hel del.
Till att börja med de 80% som är vaccinerade har sitt skydd oavsett. Oavsett om det är 10% eller 80% De riskerar inte sitt liv för att några inte vaccinerar sig. Sen innebär det andra problem om bara 10%är vaccinerade
Dessutom så måste inte 100% vaccinera sig.
Tror jag läste 50% här i tråden, men kan ha läst fel.
Men de som riskerar livet är de som inte vaccinerar sig. Enkel matematik.
 
L largab skrev:
Hur hade det sett ut nu i höst här om vi inte hade vaccin alls? Troligen nedstängningar, överbelagda sjukhus, ännu mer utarbetad sjukvårdspersonal, fler konkurser, utegångsförbud mm.

Om vi har stor vaccinationstäckning så har vi betydligt bättre möjlighet att ha ett fungerande samhälle.

Varför ska då vissa "åka gräddfil" genom att inte tycka sig behöva ta vaccin?
Varför ska 80% av befolkningen riskera sina liv genom att vaccinera sig med detta okända gift för att de andra 20% bara ska glida med?
Misstänker att du är vaccinerad.Gräddfil?Säg det till min fru som tar han om patienter som insjuknat efter dom tagit vaccinet. Har du läst vad som sker i Israel idag där över 80 % är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Tycker det är väldigt oroande.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Carl Nilsson och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Förstår vad du menar men som sagt man blir lite orolig när man ser vad som händer i Israel och hur effektiv är vaccinet?80% är vaccinerade men nu ökar smittan dramatiskt. Jag själv går inte in i en affär exempel utan andningsskydd eller spritar händerna både före och efter.Tror många som är vaccinerade struntar att följa råden och tror inte dom smittar eller kan smitta.
Jag tror att du har lite andra problem än corona. Du bör nog kolla upp mattekunsksperna. Om 80% är vaccinerade så är chansen väldigt stor att de människor du möter är vaccinerade. Därefter så är det säkert att man blir smittad bara för att någon som du passerar är smittad. Sen tror jag inte att du skulle vara lugn även om 95% skulle vara smittade.
Tänk på att corona är inte automatiskt samma som en tripp till iva. De allra flesta klarar sig utan sjukhuset.
Beställ från internet. Du kan beställa det mesta nu på nätet
 
  • Haha
Catharina Åberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.