Vad ställs det egentligen för krav på ett "sakkunnigutlåtande"?
Hade det räckt med en våtrumcertifierad fackman som beskriver trolig orsak, åtgärder och uppskattad kostnad? Dvs att TS tar dit en firma som tittar på det och lämnar en offert. En seriös firma då, kanske inte "Berras Bygg & Allfix"
Sen kan det väl finnas en risk att ingen vill uttala sig utan att riva i det.
 
K kindvall skrev:
Vad ställs det egentligen för krav på ett "sakkunnigutlåtande"?
Hade det räckt med en våtrumcertifierad fackman som beskriver trolig orsak, åtgärder och uppskattad kostnad? Dvs att TS tar dit en firma som tittar på det och lämnar en offert. En seriös firma då, kanske inte "Berras Bygg & Allfix"
Sen kan det väl finnas en risk att ingen vill uttala sig utan att riva i det.
En annan intressant sak som jag nu har upptäckt är att ingen besiktningsman vill ta på sig uppdraget att skriva ett utlåtande. Har varit i kontakt med 5st!! och förklarat situationen och samtliga har tackat nej. vet inte om det har att göra med att de är rädda att bli indragna i en rättsprocess, att behöva vittna etc eller bara att det finns någon oskriven regel att en besiktningsman inte ska blanda sig i en annan besiktingsmans arbete. Jag tror att det du föreslår kan vara ett bra alternativ också, MEN i nuläget förberder jag mig på att de kommer att säga nej och att jag ska behöva lämna in en stämningsansökan och därmed blir bevisvärdet större om det är en certifierad besiktningsman.

så känner ni någon i Skåne som ni tror är intresserad, hör av er..
 
  • Gilla
haen
  • Laddar…
Har du kollat med dem vad de förväntar sig av ett sakkunnigutlåtande?
Om det går så långt att du behöver lämna in en stämningsansökan har du ju ändå alltid möjlighet att ta kostnaden för besiktning då.
En möjlighet är kanske att när du söker besiktningsman inte nämna att det är Anticimex du ska använda den till. Det kan ju lika gärna vara i en tvist med säljaren av lägenheten.
 
K kindvall skrev:
Har du kollat med dem vad de förväntar sig av ett sakkunnigutlåtande?
Om det går så långt att du behöver lämna in en stämningsansökan har du ju ändå alltid möjlighet att ta kostnaden för besiktning då.
En möjlighet är kanske att när du söker besiktningsman inte nämna att det är Anticimex du ska använda den till. Det kan ju lika gärna vara i en tvist med säljaren av lägenheten.
det har inte kommit till stämningsansökan ännu. AC har ännu inte nekat oss ersättning utan krävt en låg rad med dokument innan de ens börjar behandla ärendet. Det är mest jag som är proaktiv och samlar bevis ifall att det skulle gå så långt, varav en certifierad besiktningsman är att föredra framför bara en våtrumscertifierad byggare.

Jag har funderat på det också, dvs att inte säga att jag är i konflikt utan bara be om en särskild besiktning av en skada. Och jag får säkert ett dokument med vad skadan är och trolig orsak och förslag på åtgärd (som AC vill ha). Jag har inte sagt det till de när jag kontaktat dem utan och tänkte ta det på plats, men om det går att i yttrandet också få in något om att skadan är så pass stort och synligt att det inte kan betraktas som ett dolt fel och ha upptäckts vid en okulär besiktning. (indirekt att AC miss är att betrakta som försummelse/tjänstefel.) Det borde inte vara omöjligt och är sanningen, och hade stärkt mina argument mot AC redan i reklamationsfasen.
 
Hur länge sedan var tillträdet till lgh? Det finns kanske en klausul i besiktningen som gör att ni måste reklamera inom en viss tid?
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur länge sedan var tillträdet till lgh?
tillträdet var för 3 veckor sedan (2 aug)...besiktningen skedde 28 april (en vecka efter kontraktskrivning). skadan anmäldes några dagar efter tillträdet när vi upptäckte det

vad jag kan se i slutet av besiktningsprotokollet finns det 3 månaders kausul för företag, men konsumenter har 2 års reklamationstid från besiktningsdagen
 
Besiktningen kanske inte tog upp estetiska fel.
Står det om nå sånt i villkoren?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Besiktningen kanske inte tog upp estetiska fel.
Står det om nå sånt i villkoren?
spruken kakel från golv till tak i badrum/våtrum kan väl knappast ses som estetik, men det beror ju på vad de tolkar in i det
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D David_1975 skrev:
spruken kakel från golv till tak i badrum/våtrum kan väl knappast ses som estetik, men det beror ju på vad de tolkar in i det
Jag tänker man brukar se i vissa betonghus hur det spruckit kring väggar och tak ibland.
Det är mest estetisk, badrummet kan väll fortfarande användas?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D David_1975 skrev:
spruken kakel från golv till tak i badrum/våtrum kan väl knappast ses som estetik, men det beror ju på vad de tolkar in i det
Jo, det kan faktiskt det om sprickan inte går rakt in genom väggen. Kaklet i sig är inte tätskikt, det är lagret under kakelfixet som är tätskiktet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
D David_1975 skrev:
tillträdet var för 3 veckor sedan (2 aug)...besiktningen skedde 28 april (en vecka efter kontraktskrivning). skadan anmäldes några dagar efter tillträdet när vi upptäckte det

vad jag kan se i slutet av besiktningsprotokollet finns det 3 månaders kausul för företag, men konsumenter har 2 års reklamationstid från besiktningsdagen
Lång tid från besiktning till tillträde, lite mer än tre månader. Kan det vara förra ägaren som åstadkommit skadan efter besiktningen?
Lägenheten ska ju vara samma skick som vid kontraktsskrivning. Om skadan inte fanns 28/4 vid besiktning men finns nu är det ju säljaren som ska ta kostnaden.
 
  • Gilla
shtob och 9 till
  • Laddar…
T
Som jag skrivit i liknande inlägg tidigare, Anticimex ska hålla sig till att trampa ihjäl kackerlackor, inte besikta lägenheter/hus. Dom är inte seriösa i min mening.

Exakt samma sak har hänt mig, missat saker, påstått att fel finns som inte finns, saker som ej går att besikta osv osv...
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
T
Hur lång ifrån Duschmunstyckte/blandare sitter sprickorna?
 
granis70 granis70 skrev:
Lång tid från besiktning till tillträde, lite mer än tre månader. Kan det vara förra ägaren som åstadkommit skadan efter besiktningen?
Lägenheten ska ju vara samma skick som vid kontraktsskrivning. Om skadan inte fanns 28/4 vid besiktning men finns nu är det ju säljaren som ska ta kostnaden.
Ja, det finns ju faktiskt en möjlighet att sprickan har uppkommit mellan kontrakt och tillträde. Har ni reklamerat skadan till säljaren? Det är ju egentligen de som i första hand är er motpart.
Om sälljaren påstår att sprickorna redan fanns har ni en besiktning som talar mot det, samt att de inte uppgett det i objektets frågeformulär.
 
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
@
D David_1975 skrev:
Vi tittade I samband med mäklarens visning. Då såg vi givetvis inte detta. Sedan vid besiktningstillfället var bara min 20 årige son (som jag köper lägenheten till) och han hade inte uppmärksammat det heller. Nu med facit i hand borde jag kanske ha närvarit vid besiktningen, men tänker samtidigt att man har anlitat proffs just för detta ändamål så det borde egentligen inte behövas.

Skadan sitter på kortsidan närmast dörren, vid hörnet, så det är inget man ser direkt såvida man vänder sig om och tittar där.

Säljaren har inte deklarerat det och mäklaren har inte skrivit något om detta eller upplyst oss..

Så jag känner mig ordentligt lurad..
Sprickorna kan väl ha kommit till efter besiktningen/visningen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.