Jag har en sommarstuga på annan ort. Det ligger i ett område som har långt för att koppla in fiber och ser väl ingen annan möjlighet för bredband än via 4-5g.

Vi håller på att renovera och se över energikällor och har i dagsläget en luft-luftvärmepump. Alla äldre elradiatorer via direktverkande el är utkastade och jag funderar på att satsa på element under alla fönster med en underhållsvärme på minst 15 grader året om. Problemet är väl de hutlösa elkostnaderna men ser inte direkt något annat alternativ i dagsläget. Stugan är 90kvm med en plan på totalt 10 element under alla fönster. Jag skulle vilja investera i ett system man kan koppla upp till nätet och fjärrstyra för att hålla koll på elförbrukning och inomhustemperatur.
Finns det bra system för detta? Kan man göra detta genom mobilt bredband och hur mycket surf skulle man då behöva för att skicka denna information mellan enheterna? 5gb/månad 20gb/månad?

Tack på förhand!
 
Det finns många bra system för ”smarta hem” som gör det du vill. Jag kör med Telldus och ett gäng 433MHz strömbrytare och termometrar. Finns även strömmätare men det har jag inte testat. Drar inte mycket data alls så minsta möjliga surf räcker säkert. Iaf så länge man inte har kameror också.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Låter som du borde titta på en luftvärmepump.
Relativt billiga i inköp. Ger 30-40% mer värmeeffekt jämfört med elradiatorer.

Det finns maskiner som kan fjärrstyras och hålla en inställd underhållstemperatur.

Sedan är telldus ett bra instegssystem. Ett paket med diverse grejor och controller kan du få för drygt 1000 kr.
Lätt att komma igång med även för den oerfarne.
Datatrafiken som genereras är i princip försumbar.

Elförbrukning kan du få från ditt elbolag.
 
E etompau skrev:
Låter som du borde titta på en luftvärmepump.
Relativt billiga i inköp. Ger 30-40% mer värmeeffekt jämfört med elradiatorer.

Det finns maskiner som kan fjärrstyras och hålla en inställd underhållstemperatur.

Sedan är telldus ett bra instegssystem. Ett paket med diverse grejor och controller kan du få för drygt 1000 kr.
Lätt att komma igång med även för den oerfarne.
Datatrafiken som genereras är i princip försumbar.

Elförbrukning kan du få från ditt elbolag.
Tack för svar
Vi har en luft-luftvärmepump. Den lyckas inte värma upp hela stugan. Känns inte estetiskt tilltalande att ha två luftvärmepumpar på en liten stuga. Braskamin funderar vi ju på men det blir ju inget som kan underhålla när man inte är där.
Solceller var vi inne på för att stå för uppvärmningskostnaderna för elradiatorerna, har bara svårt att räkna på hur stor energi konsumtion (kwh) huset kommer ha årligen med det vi tänkt. Det är ju även en saftig initial kostnad för solceller, 80.000kr för 5900kwh och då är hela taket fyllda med paneler.
 
  • Gilla
Krokodilen
  • Laddar…
Kanske kan ni ställa upp en eller flera fläktar som sprider värmen från llvp i huset när ni inte är där? Jag har installerat en värmeförflyttare ovanför en innerdörr och det hjälper bra.
 
F Fixaren06 skrev:
Tack för svar
Vi har en luft-luftvärmepump. Den lyckas inte värma upp hela stugan. Känns inte estetiskt tilltalande att ha två luftvärmepumpar på en liten stuga. Braskamin funderar vi ju på men det blir ju inget som kan underhålla när man inte är där.
Solceller var vi inne på för att stå för uppvärmningskostnaderna för elradiatorerna, har bara svårt att räkna på hur stor energi konsumtion (kwh) huset kommer ha årligen med det vi tänkt. Det är ju även en saftig initial kostnad för solceller, 80.000kr för 5900kwh och då är hela taket fyllda med paneler.

Solceller för uppvärmning är inte realistiskt. De ger som minst energi när värmen behövs som mest.
Batteri för lagring kan krävas för energilagring, mycket dyra installationer för en sommarstuga.

Spontant tycker jag att en bra värmepump ska kunna fixa underhållsvärmen i en sommarstuga.
 
  • Gilla
Pekka 53 och 1 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Vi har en luft-luftvärmepump. Den lyckas inte värma upp hela stugan.
Vet du vad problemet är? En LLVP värmer ju upp över 100 kvm till behagliga temperaturer (långt över 10-15). Är det dåligt isolerat eller planlösning som en labyrint?
 
Varför ska det vara 15 grader året om? Med styrning ökar du värmen ett dygn innan så är det varmt när ni kommer fram. Har du dessutom en kamin så kan du elda när du kommer fram så blir det varmt riktigt snabbt.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vet du vad problemet är? En LLVP värmer ju upp över 100 kvm till behagliga temperaturer (långt över 10-15). Är det dåligt isolerat eller planlösning som en labyrint?
Ja, tycker det är underligt eftersom vår LLVP ska kunna värma upp 120kvm. Vi har öppnat upp planlösningen ytterligare men tycker ändå att det är kallt. Det har varit dåligt isolerat i golv och vissa väggar men nu har det bättrats på. Vi har även bytt ut alla fönster till 3-glas och isolerat krypgrunden med matta och avfuktare. Planlösningen är inte den bästa men heller inte den värsta, se nedan. Pumpen är i hallen och är riktad mot "Allrummet".
 
  • Ritning av en husplanlösning med markerade rum som allrum, hall och sovrum, samt värmepumpens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pin skrev:
Varför ska det vara 15 grader året om? Med styrning ökar du värmen ett dygn innan så är det varmt när ni kommer fram. Har du dessutom en kamin så kan du elda när du kommer fram så blir det varmt riktigt snabbt.
Jo men jag vill helst inte att fundament ska ta stryk och att det bildas mögel i väggar. Innan renoveringen stod hela huset ouppvärmt året om. Kan säga att jag inte vill tillbaka till den tiden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Jo men jag vill helst inte att fundament ska ta stryk och att det bildas mögel i väggar. Innan renoveringen stod hela huset ouppvärmt året om. Kan säga att jag inte vill tillbaka till den tiden.
Ok, men kolla om en lägre temperatur tex 5 eller 10 grader räcker för det. Är det 15 behöver du ju knappt fjärrstyra, bara öka lite när ni kommer fram.
 
En LLVP borde lätt klara att underhållsvärma. Vi har liknande situation med ca 85 kvm renoverad 60--talsstuga rätt långt norrut. Ok isolering men inte mer. Vi kör ca 15 grader underhållsvärme utan problem med LLVP. Enligt pumpens app är det rätt liten skillnad i förbrukning att ha 15 grader istället för 10 grader men skillnaden i känsla och att snabbt komma upp till 22 grader är påtaglig.
 
Du kommer absolut klara fjärrstyrning med mobiltbredband. Det drar inte så mycke0 trafikt. Jag skulle köra t.ex zwave istället för 433mhz enheter eftersom de ger svar att något har hänt. Annars måste du också ha en uppkopplad termometer för att se att det verkligen blivit varmt. Är det problem att få stabilitet i det mobilabredbandet går det att sätta en mekanisk timer på modemet som startar om det varje natt.

Luftvärmepumpen kommer antagligen ha svårt att hålla värmen i sovrummen på vintern om ni vill kunna sova med stängd dörr så jag skulle behålla elementen. Se till att ha fläkten i luftvärmepumpen på maxläget när ni inte är där så att luften sprids ordentligt.

Generellt är det inte fel att ha flera redundanta system i en stuga som är så långt bort. Ställ luftvärmepumpen på 10grader och elementen på 5 grader så kommer elementen inte att starta så länge luftvämepumpen fungerar. Går elementen på en separat slinga så är det enkelt att styra alla med en kontaktor på temeperatur, fjärr eller lokalt.

Varför har du kastat ut alla gamla element? Det har inte hänt mycket på radiatorsidan sedan hedenhös. Det kan var lite snabbare termostater i nyare element men för underhållsvärme så spelar det inte så stor roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har använt Dovados prylar under flera år, nu har detta företag slagit igen, men där fanns bra funktioner i deras router som pingade utvalda adresser med inställbar intervall. Fick inte routern svar, så gjordes en spänningsomstart av USB-modemet.
Även omstart och statusuppdatering kan ske via SMS.

Så ett tips är att kolla att dessa funktioner på router/modem.
 
Hur är det med säkerhet på Z-wave och diverse smarta-hem system? Ni som har dessa system och kopplat in både element och luftvärmepumpen, sparar det mycket energi eller är det bara en rolig gadget?

Det talas även om värmespridare som komplement till luftvärmepumpen, hur ska denna sitta i relation till pumpen och ska den vara på konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.