R Rampage2216 skrev:
I sms begär TS ett totalpris. 87500kr. Om ingen diskussion förts angående att sten köps in separat och tillkommer utöver detta så är det utan någon som helst tvekan att stenen ingår i totalpris. Ingen advokat i världen kan ändra på det. Lagen är jättetydlig till konsumentens fördel i det läget.
If you say so... Jag håller inte med dig. Jag skulle fortfarande förhandlat.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Det är faktiskt fel, ger kunden en accept på en offert då är det ett avtal, antingen skriftligt eller muntligt.
Nej, ett avtal måste innehålla båda parternas accepterande för att vara att giltigt avtal.
 
M Micke7700 skrev:
En offert är inget avtal. Ett avtal kan hänvisa pris överenskommelse till en offert. Men en offert kan inte användas som ett avtal. Fram tills vi får läsa avtalet så är det rena gissningar. Det verkar som det står något i avtalet som TS inte vill dela. Får mer och mer känslan av att det är en hund begraven här.
Det blir/skapas en avtalshandling i samma ögonblick den accepteras och i synnerhet bekräftas. Rekvisitet får väl ändå anses uppfyllt i detta fall genom deras dokumenterade sms kommunikation.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Nej, ett avtal måste innehålla båda parternas accepterande för att vara att giltigt avtal.
När ett företag offererar är företaget bunden vid offerten vilket är företagets "accept", godkänner kunden offerten då har du ett avtal.
 
  • Gilla
Spikin och 8 till
  • Laddar…
P
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Hela den anlägda ytan har ökat från dem ursprungliga 70kvm så oavsett om sten ingått från start eller ej så är det uppenbart att mera arbetstid samt material har tillkommit
Ja, det tror jag ingen har ifrågasatt. Däremot är det några som har undrat varför inte stensättaren meddelade kunden avvikelsen i yta innan han lade sten även på den utökade ytan.

Som jag har uppfattat situationen har inte stenläggaren enbart lagt till extrakostnaden för sten pga ökad yta på fakturan utan all sten. Sten som enligt SMS-offerten alltså skulle ingå i totalpriset.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, så klart är det inte att det är inkl sten. Man kan inte som kund förlita sig på priset om det är uppenbarligen fel. En skillnad på 60' är inte ovesäntlig så det är nog inte omöjligt att hävda. Jag hade nog förhandlat först...
NU är ju detta klippet redan kopierat några rader längre upp. men Det går inte att vara mycket tydligare än i Entreprenören svar. Denna har levererat allt material. Det är ingen skillnad i detta avseende på grus sten, och marksten. I så fall skulle det behövts en tydlig specifikation och beskrivning. TS är dessutom den svaga parten och kan inte förväntas förutse att något annat än att allt material ingår med det svaret.

Skärmbild av meddelande som diskuterar kostnaden för arbete, inklusive material och grävmaskin/lastbil, och svar där någon bekräftar att de vidarebefordrar informationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag har nog missat nåt men enligt sms-meddelandet står det inget om material. Vad jag läst är att det stod på delfakturorna att stenen inte ingick. Det verkar konstigt i sig om de inte missförstått varandra.
Ja, du har kanske missat inlägg #18 där det står "Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lasbil".
(Min fetning). Det inlägget har dessutom citerats flera gånger i inlägg på de senaste sidorna i tråden. Jag tycker att det bör ha varit svårt att undgå att se det.

Det är vad som står i offerten (SMS-konversationen) som gäller. Man kan inte fakturera på ett sätt som inte stämmer överens med offerten, om inte tilläggsarbeten har överenskommits.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det blir/skapas en avtalshandling i samma ögonblick den accepteras och i synnerhet bekräftas. Rekvisitet får väl ändå anses uppfyllt i detta fall genom deras dokumenterade sms kommunikation.
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?
Extremt amatörmässigt av beställaren att inte ha ett tydligt avtal. Att prisförslag genom sms och ett svar skulle tolkas som ett avtal har jag svårt att se. Det finns ingen tidsram för start eller färdigställande, ingen konsekvens om tidsram inte hålls. Det här bygget kan pågå för evigt. Det finns ingen specifikation på kostnad för sten, bara material. Det finns inget firma namn ingen ansvarig…. Etc.

Att skylla på att beställaren är amatör är patetiskt. Oavsett av vad man beställer behöver man sätta sig in i vad man beställer, att skylla på att mamma betalar ger bara ett ännu mer patetiskt intryck.
 
P
M Micke7700 skrev:
En offert är inget avtal.
En accept av en offert bli ett avtal om inget annat avtalas.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En accept av en offert bli ett avtal om inget annat avtalas.
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?

T.o.m ett handslag är tydligare än det.
Vem sluter avtal via SMS? Helt utan detaljer eller kontakt uppgifter.
 
P
M Micke7700 skrev:
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?
"Så kör på" kan man nog med stor säkerhet anses vara ett accept.
Extremt amatörmässigt av beställaren att inte ha ett tydligt avtal.
Helt riktigt. Beställaren är ju amatör. Näringsidkaren/entreprenören är proffset som ska "med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt" enligt konsumentjänstlagen.

Det är näringsidkarens sak att se till att beställningen blir rätt. Om näringsidkaren misstänker att beställaren är ute och cyklar ska näringsidkaren prata med beställaren och reda ut saken.

Det är näringsidkarens sak att se till att beställningen har rätt omfattning (vilket främst är markytan i det här fallet) och att vara tydlig med vad det är han offererar.

Lagen är mycket tydlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?
Extremt amatörmässigt av beställaren att inte ha ett tydligt avtal. Att prisförslag genom sms och ett svar skulle tolkas som ett avtal har jag svårt att se. Det finns ingen tidsram för start eller färdigställande, ingen konsekvens om tidsram inte hålls. Det här bygget kan pågå för evigt. Det finns ingen specifikation på kostnad för sten, bara material. Det finns inget firma namn ingen ansvarig…. Etc.

Att skylla på att beställaren är amatör är patetiskt. Oavsett av vad man beställer behöver man sätta sig in i vad man beställer, att skylla på att mamma betalar ger bara ett ännu mer patetiskt intryck.
Det är för att beställaren är amatör. Han är ingen professionell inköpare, och i rättslig mening har man därför skyddat honom. Den som är grovt amatörmässig här är entreprenören, som utför tjänsten utan att upprätta ett tydligare avtal, och sen har mage att frångå det han själv angett.

Och för info, SMS är avtal, muntligt är avtal, kanske inte det bästa sättet att ingå avtal. Men lagen kräver inte mer. Den kräver enbart att parterna har kommit överens. Det har man gjort här.
Du har gjort en hel del felaktiga inlägg själv här ang. just avtalsfrågorna så kanske inte riktigt ditt område:cool:
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Är ”skall vidarebefordra till mamma” ett ingånget avtal? Är tummen upp ett ingånget avtal?

T.o.m ett handslag är tydligare än det.
Vem sluter avtal via SMS? Helt utan detaljer eller kontakt uppgifter.
TS bland annat. Jag gör det ofta, kanske inte på jobb för 100K, men det hör ju inte hit.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det är för att beställaren är amatör. Han är ingen professionell inköpare, och i rättslig mening har man därför skyddat honom. Den som är grovt amatörmässig här är entreprenören, som utför tjänsten utan att upprätta ett tydligare avtal, och sen har mage att frångå det han själv angett.

Och för info, SMS är avtal, muntligt är avtal, kanske inte det bästa sättet att ingå avtal. Men lagen kräver inte mer. Den kräver enbart att parterna har kommit överens. Det har man gjort här.
Du har gjort en hel del felaktiga inlägg själv här ang. just avtalsfrågorna så kanske inte riktigt ditt område:cool:
”ok, då gör jag en riktig offert” var är den? Varför är inte den delad i tråden? Det dokumentet är vitalt för att kunna bedöma denna historia. Trots det delar TS bara sms konversationen. Den offerten nämns inte i sms konversationen. Det finns ingen accept på den riktiga offerten i sms konversationen. Så vad är avtalat? Det är uppenbart att TS döljer något. Varför?
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
P
Jag har ratat några hantverkare (en av dem var en firma med flera anställda) som jag tyckte verkade vara lite småslarviga. De gav inget bra intryck, helt enkelt. Jag hade dock inte bråttom utan kunde i lugn och ro leta vidare. (För ett av jobben har jag ännu inte hittat någon som vill/kan göra det, men det är OK).

TS tycks ha haft lite bråttom att få jobbet gjort. Det gör att utgångsläget inte var det bästa, och han tycks ha haft otur med valet av stensättare. Det är inte TS fel att det gick snett men jag hoppas att han tar vara på den här erfarenheten till nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.