Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
R Rkarlsson skrev:
Om ni inte vill ha mig i affären så får jag väl handla på nätet och stödja en massa lager istället =)
Sidospår, visserligen, men jag har beställt hem matvaror i ungefär ett år nu (ett knappt halvår innan dess beställde jag på nätet och hämtade utanför affären). Det fungerar mycket bra! Matkostnaderna har dessutom gått ner en del, förmodligen pga minskat spontanköpande. Rekommenderas varmt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Att de flesta dör i framtiden stämmer.(y) Men kopplingen till vaccinet saknas helt.:crysmile:
Vaccination öker iofs risken för att dö just i framtiden istället. Sug på den ni.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 8 till
  • Laddar…
När jag startade denna omröstning så var jag uppriktigt nyfiken på vad som är orsaken till att välja att inte vaccinera sig. Hur tänker dessa?
Så jag tycker alla som röstat och kommenterat varför ska få en liten uppmuntran. (y)

Att diskussioner blir så polariserade är tråkigt, men det ligger i tiden. Jag tror inte människor av idag är mogna för fri spridning av information som internet, webben och sociala plattformar ger möjlighet till, men jag skulle inte vilja vara utan internet.
Vem ska man lita på?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Vaccination öker iofs risken för att dö just i framtiden istället. Sug på den ni.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Menar du att om man vaccinerar sig så ökar _chansen_ för att man får leva längre, och dö längre in i framtiden? Isåfall håller jag med.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Menar du att om man vaccinerar sig så ökar _chansen_ för att man får leva längre, och dö längre in i framtiden? Isåfall håller jag med.
Precis
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vem ska man lita på?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vem ska man lita på?
Det är inte så svårt egentligen även om jag mycket väl förstår varför du ställer frågan. Vi är lyckligt lottade i Sverige, det som föraktfullt kallas mainstream-media samt myndigheter blåljuger väldigt sällan. Med andra ord, läser man DN, SVT och lyssnar på vad FHM och socialstyrelsen säger så har man en väldigt god faktagrund att stå på. Ge det lite marginal genom att ta in flera sådana källor så kan du själv kompensera för ev politiska vinklingar utan större besvär.

Hittar du en nyhet som säger precis tvärtom mot något av ovanstående så är det extremt ovanligt att informationen är korrekt eller inte kraftigt vriden för att fylla ett helt annat syfte.

Om något av det du läser också närmar sig globala konspirationsteorier där "kapitalister" (känn er utpekade husbyggare!) strävar efter eller har ett överstatligt herravälde med mål att kontrollera varje person, minska antalet medborgare, öka antalet medborgare, genom 5g, vaccin eller andra magiska teknologier vi aldrig hört talas om tidigare, ja då kan du direkt avfärda det som struntprat och du blir lurad. Känner du dig osäker, googla i 2 minuter och du hittar garanterat detaljerade genomgångar av de sk "bevisen" och faktagrund kring varför det helt enkelt inte stämmer.

Konstigare än så är det inte.
 
  • Gilla
  • Älska
NWE och 17 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det var ju dina siffror.
Totala antalet döda med = 47 st 0,02%
Totala IVA vårdare = 347 st 0,17%

Det var inte riktigt det va? Iva var nästan 0,2. Medans döden inte var i närheten av 0,2.
 
P pmd skrev:
Sidospår, visserligen, men jag har beställt hem matvaror i ungefär ett år nu (ett knappt halvår innan dess beställde jag på nätet och hämtade utanför affären). Det fungerar mycket bra! Matkostnaderna har dessutom gått ner en del, förmodligen pga minskat spontanköpande. Rekommenderas varmt.
Maten har jag beställt lik dig ett bra tag. Det är nu senaste 5 veckorna vi handlat inne i butiken då det varit semester och det nästan varit ekande tomt.

När det gäller kläder och övrigt så går jag och köper lokalt för jag vill att de skall finnas kvar de som är kvar. Inte för jag handlar så mycket av den varan men ibland måste man fylla på och finns det då i de närmaste butikerna så låter jag pengarna gå till dessa stackare.
 
P pmd skrev:
Det torde vara extremt få personer som vill införa vaccineringstvång för vaccinering mot covid-19. De lär dessutom vara ganska inflytelsefattiga.
Givetvis accepterar vi ditt beslut att inte vaccinera dig, men det betyder inte att vi måste applådera det beslutet. Vi kommer förstås att försöka övertyga dig om att det är bättre att vaccinera sig än att låta bli. Det är tråkigt om du uppfattar argumentationen som att någon vill införa tvång. Det är endast med sakliga argument man kan övertyga någon om att det är bra att denne vaccinerar sig. Påhopp om att den är dum och liknande fungerar inte alls.
Det är på senaste tid man märkt av hetsen hos en del personer. Som tur är de flesta personer man inte umgås med utan träffar på då och då eller möjligt någon kollega som man inte ens jobbar med.
Men den igår var en närmre anhörig som höll på och direkt gav mig inget val om jag ville träffa de =)
Det funkar inte att mitt "jag vill vänta ett tag" ändras till "jag är redo nu" Utan det blir istället "jag ska fan inte ha det om de tvingar mig"
Men folk i grupper följer ofta med grupptrycket vilken sida de än är på.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Totala antalet döda med = 47 st 0,02%
Totala IVA vårdare = 347 st 0,17%

Det var inte riktigt det va? Iva var nästan 0,2. Medans döden inte var i närheten av 0,2.
Ja, avlidna eller iva-vårdade sa jag.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så länge man inte rör sig bland folk och riskerar att sprida smitta så är det ett rimligt resonemang. Man bör alltså hålla sig hemma och inte öppna ytterdörren för att gå ut. Av flera skäl.
Det är också en säker väg till sjukvården om man inte öppnar dörren. Jag väljer att vara aktiv för både själ och kropp.
Sitta innanför dörrarna leder till depressioner och ohälsa och till sist död det med.
 
R Rkarlsson skrev:
Totala antalet döda med = 47 st 0,02%
Totala IVA vårdare = 347 st 0,17%

Det var inte riktigt det va? Iva var nästan 0,2. Medans döden inte var i närheten av 0,2.
Vad blir det om man lägger ihop både IVA och döda?
0,17% + 0,02% = 0,19% å 0,19% är väldigt nära 0,2%.

J Jonobe skrev:
Så ungefär 0,2% risk vid bekräftad smitta för iva-vård eller död
Alltså risken antingen hamna på IVA eller att dö är nära 0,2% (0,17%+0,02%), det är nästan 12 gånger så större möjlighet att hamna på IVA än att dö.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad blir det om man lägger ihop både IVA och döda?
0,17% + 0,02% = 0,19% å 0,19% är väldigt nära 0,2%.



Alltså risken antingen hamna på IVA eller att dö är nära 0,2% (0,17%+0,02%), det är nästan 12 gånger så större möjlighet att hamna på IVA än att dö.
Men jag gissar att han tror att alla döda tog vägen via iva. Om man tar åldersgruppen 80´+ så tror jag majoriteten inte tog den vägen utan dog i sina rum.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Men jag gissar att han tror att alla döda tog vägen via iva. Om man tar åldersgruppen 80´+ så tror jag majoriteten inte tog den vägen utan dog i sina rum.
Ja, troligtvis så gott som alla i den ålderskategorin. Och säkerligen en minoritet av 80+.

Har vi rett ut detta nu? Dags att gå vidare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.