Nu står de iof i krukor.. men de är trädgården och de blommar :D

Sommardahlian blommar äntligen igen..
En rosa sommardahlia i full blom med mörkgröna blad i en kruka mot en vit väggbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosa och gula sommardahlior i blom med vissna blommor i bakgrunden, planterade i en kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och dahlian jag glömde plantera först.. har nu fått jord o vatten - och blommar för första gången!

Blommande rosa sommardahlia i kruka med gröna löv framför en veranda med en grön vattenkanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nyfiken på huset vid din ros.. ser ut att ha ungefär samma färg som vårt :) (lite ovanlig kulör)
Det är ett helt vanligt 60 tals hus och i övrigt när vi gjort lite renoveringar ska jag ladda upp mer bilder. Röda rosor i blom framför ett hus från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en blommande röd ros framför en tegelvägg, symboliserar kanske starten på en trädgårdsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något rosaskimrande ros i förgrunden med suddig bakgrund av ett husväggshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre rosa rosor i olika blomstadiet framför en husvägg med synlig grundisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en tegelvägg från ett 60-talshus med tydliga murbruksskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en röd tegelvägg på ett 60-talshus i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
J
Äntligen börjar solrosorna att blomma! Har flera 2-metersbjässar som jag väntar på...
En ståtlig solros i full blom framför en rödfärgad husvägg och tegel, med gröna blad och mindre röda blommor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och Novalis som planterades för ca 1 månad sen :love:

Närbild på en ljuslila ros i full blom med knoppar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Älskar solrosor! Sådde en sort som får flera små blommor, trevligt att kunna ge bort. Tyvärr grodde inte ett enda frö:rolleyes: fågelbordets fröer som jag råkade hälla ut tog sig däremot. Där har jag fått rensa mycket men en solros grodde, den sparade jag :)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
KristinaRT
Rosalila hibiscusblomma med mörkt röda centrum och gröna löv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hibiscus, kan inte bestämma om den är rosalila eller lilarosa :thinking:, fin är den iaf. Började som ett rotskott till svärfars träd (faktiskt, han måste klippa ner dem)….
 
  • Gilla
  • Älska
ceson och 8 till
  • Laddar…
Gullrips, solidago. Jag vet att många tycker att det är ett ogräs och det sprider sig ohämmat under vissa förhållande men det är vackert på hösten. Trädgårdsbild med gullris och gröna växter, metallstöd dolda bland grönskan, mot bakgrund av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I min trädgård bestående av stampad, gul lera har den inte möjlighet att sprida sig så jag använder den gärna för att komplettera gröna nyanser nu på sensommaren. Den behöver stöd för att stå så här. Jag använder gröna stöd i metall. De syns inte i all grönska.
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Klipp dem gärna bär de blommat över så slipper vi spridning till andra platser.

Nä, jag kommer inte ihåg att klippa våra varje år, men jag brukar tänka på det...
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Gullrips, solidago. Jag vet att många tycker att det är ett ogräs och det sprider sig ohämmat under vissa förhållande men det är vackert på hösten. [bild]
I min trädgård bestående av stampad, gul lera har den inte möjlighet att sprida sig så jag använder den gärna för att komplettera gröna nyanser nu på sensommaren. Den behöver stöd för att stå så här. Jag använder gröna stöd i metall. De syns inte i all grönska.
Soldago har jag också, men här hemma går de under benämningen "gula vippor". :crysmile: Maken är väl inte så begeistrad, men jag tycker de är ståtliga på sitt sätt. :heart:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Men visst är det kanadensiskt gullris Solidago canadensis och inte gullrips. Här brer den ut sig i naturen, stora fält är övervuxna med växten. Ulliga frövippor som sprider sig med vinden över stora områden. Här har den dykt upp strax utanför stängslet och det har snabbt blivit många.
 
A Abies koreana skrev:
Men visst är det kanadensiskt gullris Solidago canadensis och inte gullrips. Här brer den ut sig i naturen, stora fält är övervuxna med växten. Ulliga frövippor som sprider sig med vinden över stora områden. Här har den dykt upp strax utanför stängslet och det har snabbt blivit många.
Ja, det blev lite autokorrektfel där visst är det gullris. :D

Jo de kan verkligen sprida sig, men som sagt i den här trädgården är det ingen risk. Inte i bostadsområdet heller. Jag brukar dessutom klippa ner den när den är överblommad.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Närbild av blommande lila och rosa hortensior med vissa bruna tecken på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kämpar sig kvar..

Rosa hortensiablommor som börjar bli bruna på kanterna mot en bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite brunt börjar det bli på sina håll..

Blommande hosta med lila blommor framför en röd husvägg och grön lövverk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena hostan/funkia blommar för fullt..

Blommande hosta, eller funkia, med lila och vita blommor ovanför gröna blad mot en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söta blommor, även om det är bladen jag oftast gillar bäst!
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Blommande buske med vitkantade gröna blad och vita blomklasar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Vad är det för vackert?
 
Vitbrokig kornell kanske?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Min blå frilandshibiskus blommar nu. Konstigt att den är senare och mer svagväxande än de rosalila/lilarosa…
Blå frilandshibiskus med mörkare centrum och vita pistiller, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.