P
T TrädgårdsBjörnen skrev:
skulle verkligen inte vilja ha åldrande föräldrar i grannhuset. Tänk på alla dolda förväntningar som finns på t.ex. underhåll och hjälp med saker som strular.
MIn mamma bor 10 mil bort och jag åker då och då dit och hjälper henne med saker som strular. Det är väl det minsta man kan göra för sina föräldrar?
 
  • Gilla
Jonobe och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
mrmatroy mrmatroy skrev:
Tack för alla svar, jag gillar att höra allas olika åsikter, vad ni än har.

Min mamma är ~50 år
Mina syskon har inte ekonomin till att låna ut till mamma, dom vill själva bygga/köpa hus

Det är viktigt att tänka på framtiden såklart men man kan inte låta den styra för mycket. Jag försöker tänka mycket på nutiden och bygga upp visioner och drömmar som jag försöker följa. Jag är seriös med bygget men vill samla på mig så mycket information som möjligt hur allt går tillväga, olika åsikter från människor och vad som kommer gå ihop ekonomiskt :)
Jag tycker du tänker rätt. Oavsett vad du kommer fram till så har du tänkt igenom det noga.

Jag har hjälpt min gamla gudmor mycket, numera avliden. Hon bodde kvar i sin lägenhet, det var från början hjälp att söka hemtjänst, sedan mer och mer. Var där minst en gång i veckan. På slutet flög jag från Köpenhamn (jobbade då i Danmark) säkert ett par ggr i veckan för att se henne.

Min pappa blev också gammal och dement. Han bodde kvar och jag ordnade hemtjänst mm.

Är väldigt glad att jag ägnade dessa år för att hjälpa men också för att kontakten betydde så mycket.

Hade jag haft möjlighet att bygga ett hus/attefallshus eller haft möjlighet i mitt hem, så hade jag gladeligen velat att mina närmaste personer i livet hade bott hos mig eller nära mig.
 
  • Gilla
nochl och 8 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Hej Om du är 26 år och singel med en ekonomi som gör att du bara får låna 1,3 miljoner, varför bygga ett nytt hus när du redan har ett hus. Vad får du för hus för 1,3 miljoner. Vänta med att bygga tills din ekonomi är bättre.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
  1. Vad är det som gör att du skall flytta ur ditt hus? Hur stort är det? För litet/stort åt dig? Måste huset sälgas? Blev nyfiken:rolleyes:. Nåja, hursomhelst så tycker jag fortfarande att estvagnen är det bästa alternativet. Som du eller hon köper. Minns jag rätt kostade dom ca 40-45t € för ett par år sedan. Och dom ser ju bra ut innuti och allt är nytt. Dom blir ju monterade på plintar eller ben, blir inte husbils gunget:crysmile:Och med terass runt blir det inte värre än ett höghus eller älvsbyhus;)
Märkte nu att företaget skandinaviskavillavagnar sälger estvagnarna.
 
Redigerat:
mrmatroy mrmatroy skrev:
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

.
Där jag bor motsvarar 4000 kvm ungefär åtta normala tomter och de värderas till ungefär 6 mkr styck, så räkna med att din fastighets värde minskar med 48 000 000 kr :)

Nej, men Skatteverket sätter vid taxeringen ett värde på huset och ett värde på tomten. Även om det ofta är lägre än marknadsvärdet så har det ändå en viss verklighetsförankring. Du kan också låta någon mäklare värdera fastigheten före och efter avstyckningen. Om man vill ha en oseriös gissning så finns det ofta gratisvärderingsfunktioner på mäklarsidor och kartsidor som man kan leka med.
 
  • Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Tack för alla svar, jag gillar att höra allas olika åsikter, vad ni än har.

Min mamma är ~50 år
Mina syskon har inte ekonomin till att låna ut till mamma, dom vill själva bygga/köpa hus

Det är viktigt att tänka på framtiden såklart men man kan inte låta den styra för mycket. Jag försöker tänka mycket på nutiden och bygga upp visioner och drömmar som jag försöker följa. Jag är seriös med bygget men vill samla på mig så mycket information som möjligt hur allt går tillväga, olika åsikter från människor och vad som kommer gå ihop ekonomiskt :)
Är hon ensamstående med medelinkomst så är det inte säkert lån går igenom alls. De räknar med att man ska ha 13000kr/månad kvar efter bostadskostnaden är betald, i ett singelhushåll. För två skall summan vara 22000kr/månad. Det fick jag till svar när jag ansökte om lån som singel.
 
  • Wow
  • Gilla
mrmatroy och 2 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.

Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr

Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.

Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.

Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.

Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?

Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.

Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
8000 kvm, stycka marken i 4-6 tomter.
Använd pengarna.
 
  • Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
Kanske nya huset kan byggas i etapper med lite planering? Dvs du bygger så mycket som lånepengarna räcker till, med en möjlighet att bygga till, alt. att bara del av huset står färdigställt internt?

Att hysta in morsan in en vagn eller ens attefallare, vad vet jag, men själv skulle jag börja klättra på väggarna efter några månader. Temporärt, ok, men som slutförvaring? Nä. Då bor hon säkerligen hellre kvar i sin fullt utrustade lägenhet. 50 år är ju inte precis slutet av livet för de flesta. Kanske bara halvvägs.
 
  • Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
Kom på en annan lösning som kanske skulle funka.
Köp en begagnad husvagn Kostar kanske 20'000kr Sätt upp ett skal med tak av tp20 plåt och någon enkel fasad. Koppla på ström och vatten från fastigheten, måla. Sedan har du en enkel etta och en väldigt trevlig sommarbostad.
På vintern är det ganska bra att bo inne i stan om man skall vara självständig iaf.

Sedan är det inte jättesmart att bo granne med morsan om du inte vill vara singel hela livet.
 
P pmd skrev:
MIn mamma bor 10 mil bort och jag åker då och då dit och hjälper henne med saker som strular. Det är väl det minsta man kan göra för sina föräldrar?
Till att börja med var det dina föräldrar som producerade dig, deras fel, deras ansvar. Att barn skulle ha någon skuld till sina föräldrar är en argumentation som jag helt enkelt inte förstår.

Men det viktigaste är att skillnaden mellan 10mil och 100m är att "vad kul att träffas" försvinner, och det är inte alls en lika trevligt.
 
  • Arg
  • Wow
Lilak och 1 till
  • Laddar…
B blåstugan skrev:
Till att börja med var det dina föräldrar som producerade dig, deras fel, deras ansvar. Att barn skulle ha någon skuld till sina föräldrar är en argumentation som jag helt enkelt inte förstår.

Men det viktigaste är att skillnaden mellan 10mil och 100m är att "vad kul att träffas" försvinner, och det är inte alls en lika trevligt.
Det handlar inte om skuld, det handlar om att vilja ge tillbaka till någon (inte till alla) som som betytt något för en.. kan vara kompisar.. djur.. familj.. barn osv.

Alla relationer har två (minst) parter.. och där måste både ge och ta för att det ska kunna kallas en relation. Tyvärr är många väldigt egoistiska och bara tar hela tiden och ger inget tillbaka..
 
  • Gilla
uplj och 7 till
  • Laddar…
P
B blåstugan skrev:
Till att börja med var det dina föräldrar som producerade dig, deras fel, deras ansvar. Att barn skulle ha någon skuld till sina föräldrar är en argumentation som jag helt enkelt inte förstår.
Jag känner ingen skuld. Jag är tacksam för att jag fick en bra barndom. Hur mycket man vill träffa sina föräldrar och hjälpa dem med ditten och datten beror nog rätt mycket på vilket förhållande man har till dem och hur harmonisk barndomen var.
Men det viktigaste är att skillnaden mellan 10mil och 100m är att "vad kul att träffas" försvinner, och det är inte alls en lika trevligt.
Generationsboende var mycket vanligt förr. Det har sina för- och nackdelar, men att man som vuxen ska bo långt från sina föräldrar är en ganska modern inställning.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Precis, kan också vara så enkelt att det är trevligt att bo nära de man gärna umgås med och vill ha i sin vardag.
 
Nu har jag pratat med mäklaren, han kan såklart inte säga på rak arm men styckar man av halva tomten (~4000kvm) så blir mitt nuvarande hus värt ungefär 1.5mkr.

Inget är ristat i sten men det lutar åt att jag säljer huset till morsan för 1.5mkr och sen bygger nytt för 1.7mkr plus eventuella kostnader.

Tack för alla som svarat! Många har tagit upp kategorin "generationsboenden" och hur populärt det är osv i Sverige.. Jag vill bara säga att jag inte bryr mig om hur populärt det är eller vad majoriteten tycker, utan jag har inga problem att bo granne med morsan, träffar jag någon tjej i framtiden som inte vill ha svärmor huset intill så får vi väl lösa problemet då! :rofl:(y)
Tack för era åsikter! :cool:

Nästa steg är att kolla hur allting funkar och vad man ska tänka på kring att bygga nytt hus, jag kanske slänger upp ett nytt inlägg om det :p;)
 
  • Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Nu har jag pratat med mäklaren, han kan såklart inte säga på rak arm men styckar man av halva tomten (~4000kvm) så blir mitt nuvarande hus värt ungefär 1.5mkr.

Inget är ristat i sten men det lutar åt att jag säljer huset till morsan för 1.5mkr och sen bygger nytt för 1.7mkr plus eventuella kostnader.

Tack för alla som svarat! Många har tagit upp kategorin "generationsboenden" och hur populärt det är osv i Sverige.. Jag vill bara säga att jag inte bryr mig om hur populärt det är eller vad majoriteten tycker, utan jag har inga problem att bo granne med morsan, träffar jag någon tjej i framtiden som inte vill ha svärmor huset intill så får vi väl lösa problemet då! :rofl:(y)
Tack för era åsikter! :cool:

Nästa steg är att kolla hur allting funkar och vad man ska tänka på kring att bygga nytt hus, jag kanske slänger upp ett nytt inlägg om det :p;)
Härligt! Bara att peppra med frågor på forumet, alltid finns det någon som kan svara (eller killgissa).
Din mamma får alltså lån för att köpa ditt gamla hus med halva tomten?

Som du själv skriver så är inget hugget i sten, varken för dig eller din mamma! När min egen mamma var typ 10 år äldre än din, träffade hon kärleken och flyttade 2-3 timmar bort. (Du behöver inte lyssna supermycket på allt snack om åldrande föräldrar, jag skulle tro att många av dem som skriver så själva är i 50-årsåldern och har föräldrar som är 80+, och då är situationen inte riktigt jämförbar ;).)

Uppdatera gärna hur det går!
 
  • Gilla
Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.