Fairlane Fairlane skrev:
Du får tro vad du vill. Klart vi hade ombyte, men inte 14 par strumpor per person. Vi (eller snarare mamma) tvättade kläder. Vi hade ett triangiakök, de tar inte så extremt mycket plats. Madrasser hade vi också, luftmadrassar och där finns ett smart knep, man tömmer de på luft innan man stoppar de i bilen så tar de mindre plats. Vi var cirka 10, 9 och 3 år, så vi tog väl inte extremt med plats och det packades på golvet vid våra fötter också.

Som sagt, jag gillar själv kombi och jag vill gärna ha utrymmet, men det är mycket man vill ha och allt blir ändå en kompromiss. För er så är det såklart inte rätt att köpa elbil just nu, men för många andra, även campare, så behöver det inte alls vara omöjligt.
Mina svärföräldrar åkte till jag tror det var Marocko några år efter de pensionerat sig. Vad jag förstår sov de i bilen, en Berlingo de kastat ut baksätet och byggt en säng och ett kök. Tror de var borta i ett par månader. De hade ingen takbox. Detta var ju i "modern tid", kanske 10 år sen. Mer väntat av ungdomar än pensionärer. Iofs inte en hel familj men... Folk bor ju permanent i hyddor utan rinnande vatten.
Jag läste för många år sen en bok om jag tror det var Handelsbankens fd VD som seglade jorden runt. Med 4 badrum, ac och en heltidsanställd sekreterare i Sverige. Nästan lite motbjudande läsning. Alla har olika nivå på camping, eller livet som helhet. För vissa vore en Audi a6 en obekväm skitbil som vore otänkbart att åka i. Men jag kan lova att till och med kungen skulle överleva att åka en Opel kadett...
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte åkandet i bilen som är problemet, det är att få in packningen.

Vandrare brukar ha minimalt med packning (eftersom man som vandrare bär på sin packning). Alltså bör referenspackningen som man ska få in motsvara minst en ryggsäck per person.

Annars kan man ju göra som en bekant. Han cyklade från Stockholm till Oslo med typ bara kreditkortet och mobilen som packning. Tog in på hotell varje natt, åt all mat på restaurang. Ingen packning på cykeln såvitt jag minns.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ett trangia till 5 personer? Inte ens våra scouter klarar sig med ett kök på 5 personer.
Nu när du säger det så stämmer det, det var med ett litet gasolkök med två lågor också. Det missade jag.

N Nerre skrev:
Och det funkar med nöd och näppe till 4 personer. Koka pasta till 4 personer på ett trangia är nästintill omöjligt om man inte gör det i två omgångar.
Ja, jag glömde det lilla gasolköket, och nog kan det varit att laga i två omgångar också ibland, mätta barnen först.

N Nerre skrev:
Det går precis lika bra att campa med elbil som det går för elbilsfrälsta att åka kollektivt.
Ja, men dåså, varför säger du att det inte går då?
Jag är elbilsfrälst och åker normalt mycket kollektivt. Nu under Covid-19 så jobbar jag hemifrån, men annars åker jag kollektivt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag måste säga att jag tvivlar starkt på att ni bodde i tält i 2 veckor. Hade ni inga ombyteskläder? Sovsäckar? Madrasser att sova på? Köksutrustning för matlagning? Campingbord och stolar? (Vi har hittills använt mina föräldrars campingbord från 70-talet.)
När jag växte upp med brorsa o föräldrar , så åkte vi i en rätt så ny Fiat 500, o tältade i 1-2 veckor, sovsäckar o liggunderlag , samt tältade nästan alltid i naturen försiktigt, sällan på campingar. Ljung var o är min favorit , och så fiskade man på kvällen o grillade.

Även varit scout länge , och tycker väl att många behöver onödigt mycket med sig

Det roliga är att en del platser vi besökte t ex kring Sysslebäck - Vitsand - Torsby senare blev campingställen.

Alla väljer vi vilken nivå vi klarar eller vill semestra på, är mer komplicerat idag o få ut familjen så spartanskt.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Alla väljer vi vilken nivå vi klarar eller vill semestra på, är mer komplicerat idag o få ut familjen så spartanskt.
Varför måste man campa spartanskt?

Vi har som sagt var en väldigt minimerad campingpackning, eftersom jag är lättviktsfantast när det gäller friluftsutrustning. Men den är inte spartansk för det, den är bantad och bekväm.

Det blir lite lustigt när folk som lovsjunger hur skönt det är att köra elbil tycker att andra ska vara spartanska. Kan inte elbilar vara lite spartanska istället?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu när du säger det så stämmer det, det var med ett litet gasolkök med två lågor också. Det missade jag.


Ja, jag glömde det lilla gasolköket, och nog kan det varit att laga i två omgångar också ibland, mätta barnen först.


Ja, men dåså, varför säger du att det inte går då?
Jag är elbilsfrälst och åker normalt mycket kollektivt. Nu under Covid-19 så jobbar jag hemifrån, men annars åker jag kollektivt.
Vi hade samma setup: fem i familjen, trangia + 2-lågors gaskök, men jag tror faktiskt att just gasköket tillkom senare. Hillebergstält.

Campingmöbler? Skulle aldrig hända. Min pappa var fältjägare.
 
N Nerre skrev:
Varför måste man campa spartanskt?

Vi har som sagt var en väldigt minimerad campingpackning, eftersom jag är lättviktsfantast när det gäller friluftsutrustning. Men den är inte spartansk för det, den är bantad och bekväm.

Det blir lite lustigt när folk som lovsjunger hur skönt det är att köra elbil tycker att andra ska vara spartanska. Kan inte elbilar vara lite spartanska istället?
Vi campar med cabinväska och kreditkort, tältet ligger kvar hemma nuförtiden...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Varför måste man campa spartanskt?

Vi har som sagt var en väldigt minimerad campingpackning, eftersom jag är lättviktsfantast när det gäller friluftsutrustning. Men den är inte spartansk för det, den är bantad och bekväm.

Det blir lite lustigt när folk som lovsjunger hur skönt det är att köra elbil tycker att andra ska vara spartanska. Kan inte elbilar vara lite spartanska istället?
”Spartanskt” skrev jag mest för att visa att man kan klara sig med lite mindre men ändå ha en skön semester. Kör gärna med lättviktsgrejor, då kan man ta en tur o gå med packning o slå upp tält en bra bit ifrån bllvägar.

Och elbilar känner jag inte att vi behöver någon enorm SUV. Körde förra året runt i en Leaf 2020 års modell, o tyckte säten fram o bak var något väl stora, men utrymmet i sig var inte smart utnyttjat. Kommer nog komma mer smidiga smarta,

Hoppas bilar som Mazda MX30 senare kommer med kraftigare batterier i 50-60-70 kWh så har man nog för att köra den som enda bil i familjen. Personligen har jag hoppats på Sonos Sion, även om den är något väl stor, men vet om att de har mkt tufft om de skall lyckas bryta sig in i bilbranschen o klara att få det att få ihop o fortsätta utveckla är tufft.
 
Redigerat:
Någon är som kör MG zs ?

Vad tycker ni om den?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Någon är som kör MG zs ?

Vad tycker ni om den?
Finns en test av den på Expressen. Lite svampig i höga hastigheter men prisvärd. Det var den korta sammanfattningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Finns en test av den på Expressen. Lite svampig i höga hastigheter men prisvärd. Det var den korta sammanfattningen.

Tackar, var lite sugen på att privatleasa men det enda alternativet jag hittar är 1000 mil/ år
Hade själv velat ha upp mot 3000 mil/ år

Är det någon som vet hur mycket dyrare leasingen kan tänkas bli med så många mer mil?
Provade ringa och fråga säljaren men fick inte något svar idag
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tackar, var lite sugen på att privatleasa men det enda alternativet jag hittar är 1000 mil/ år
Hade själv velat ha upp mot 3000 mil/ år

Är det någon som vet hur mycket dyrare leasingen kan tänkas bli med så många mer mil?
Provade ringa och fråga säljaren men fick inte något svar idag
Bilen verkar vara slutsåld för nu. Vi lyckades ej få tag i någon iaf. 150kr/mån extra per 500 mil/år extra verkar det vara.
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Bilen verkar vara slutsåld för nu. Vi lyckades ej få tag i någon iaf. 150kr/mån extra per 500 mil/år extra verkar det vara.
Det låter väldigt billigt! Endast 3.60 per mil?
 
P Pin skrev:
Det låter väldigt billigt! Endast 3.60 per mil?
Hela erbjudandet är ju så billigt så man inte förstår hur det kan vara möjligt. Hade jag inte redan en bil jag måste ha kvar ett halvår till skulle jag gärna hoppat på. Altså, man kan nästan ha denna stående ett halvår och det blir ändå billigare än alla andra alternativ. Vad är haken? Få ut massa bilar?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja, få ut bilar var väl grejen. Om jag förstod det rätt skulle de höja priserna i september.

Sen är det väl en billig bil på många sätt. Vi glömmer lätt bort att byggkvalitet måste få kosta. För 30 år sen hade vi billiga japanska bilar och de som köpte dem var medvetna om att det var sämre kvalitet. Nu väntar de flesta sig mest att en billig bil är lite tråkigare och har enklare standard.

Så vi får väl se vad som sker med Kinas nya bilar. Vissa är/blir de bra nog, andra försvinner väl för att de inte håller måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.