vilken takduk har du ? Jag har också flera tak med matakiduk och handslagna pannor men inte sett det problemet

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har själv "modern takduk" från Mataki och det ser likadant ut hos mig, vid hällregn och när det är.packad snö på taket som smälter så kommer det regn in under pannorna och tar sig igenom den värdelösa duken.
Råspont och takstolar blir blöta.

Med gamla taket och gammal hederlig tjock tjärpapp var det aldrig några problem.


Jag kommer att riva upp alla pannor och lägga kallasfalt under ströläkten.
Vattnet kommer in vid spikar trots att jobbet är gjort enligt anvisningar.
 
[

för att de studier som faktiskt gjorts om luftspalt visar att den inte löser ett problem utan snarare skapar det och att luftfuktigheten i råspont med luftspalt är förhöjd

QUOTE="Nissens, post: 4351982, member: 178024"]Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.[/QUOTE]
 
Precis samma slutsats jag kom till

jag har ett par tak med difföppen duk men har på senare tid gått över till vanlig duk av samma anledning

L lupp skrev:
När vi lade om vårt tak tänkte jag först difföppen duk. Men läste på en hel del och ringde även och pratade med ett par tillverkare. Vi valde tillslut att köra med tät papp. Om jag minns rätt så fick jag svaret att de difföppna inte var helt täta för vatten uppifrån. Vi har handslaget enkupigt tegel som verkligen inte är tätt, så ville vara säkra på att ha ha en duk som inte släpper igenom vatten.
 
Nu byggs ju nästan alla nya hus med parallelltak med luftspalt, så en källa på det påståendet kanske vore bra. Så man ser under vilka förutsättningar det kan vara på det viset.

G Gajonen skrev:
[

för att de studier som faktiskt gjorts om luftspalt visar att den inte löser ett problem utan snarare skapar det och att luftfuktigheten i råspont med luftspalt är förhöjd

QUOTE="Nissens, post: 4351982, member: 178024"]Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.
[/QUOTE]
 
H Hjalmar Nilsson skrev:
[länk]

Där kan du fördjupa dina kunskaper.

Ett annat exempel är låglutande papptak, då nattutstrålningen kyler råsponten så pass att fuktig luft i luftspalten kondenserar mot ytan vilket kan leda till påväxt.

Jag slog ner på ditt bemötande mot en annan forummedlem, och att du sedan själv gör samma miss du så aggresivt anklagat någon annan för.
Fast den länken handlar ju om ett specialfall när man bygger ett tak under en mycket fuktig period. Träet drar åt sig fukt under byggtiden och släpper sedan ifrån sig fukten när det värms upp.
 
L Lilllen skrev:
Fast den länken handlar ju om ett specialfall när man bygger ett tak under en mycket fuktig period. Träet drar åt sig fukt under byggtiden och släpper sedan ifrån sig fukten när det värms upp.
Ja? Jag ombads komma med exempel och jag kom med två exempel, en länk och ett annat exempel från erfarenhet. Och det är absolut inget ovanligt att man bygger under fuktiga perioder, i södra Sverige har vi ofta långa period av ogynnsamt väder och det slutas inte byggas väderskyddat för det.
 
Veckans sidospår med många ömma tår :)

För oss som är nyfikna på hur det går för TS och hans läcka. TS hur går det? har du hittat något?
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim88 och 4 till
  • Laddar…
Det måste ju vara runt skorstenen som du skriver eller något liknande? Ligger pannorna som de ska och över hela taket så räcker det väldigt långt. Mitt hus är från 71 och den "papp" som ligger under pannorna är en plast som helt vittrat sönder nu. Vi har besiktigat taket vid 2 tillfällen och även inrett vinden och det finns inga tecken på att vatten kommit in någonstans.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
....
För oss som är nyfikna på hur det går för TS och hans läcka. TS hur går det? har du hittat något?
Märkligaste är att det inte finns bilder på taket än....
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Nu byggs ju nästan alla nya hus med parallelltak med luftspalt, så en källa på det påståendet kanske vore bra. Så man ser under vilka förutsättningar det kan vara på det viset.

Bara att googla ….

Fuktcentrum som bara forskar och arbetar med fuktproblematik har tittat mycket på det här med luftspalt och kommit till slutsats om :


Tak brukar ventileras. Både branta tak och tak med mindre lutning brukar förses med luft- spalt. Särskilt branta tak med stor ventilerad luftvolym anses behöva ventileras. Ofta sker ventilationen genom ventila- tionsöppningar såväl vid takfot och taknock som i gavlarna. Be- hovet av sådan luftning kan emellertid diskuteras och resul- tat från forskning vid SP visar att i ett väl isolerat tak utan till- försel av fukt, dvs i ett tak som är såväl vattentätt som ångtätt och lufttätt, är ventilationen snarare till nackdel än fördel, se figur 2 och 3. Ventilationsluften tillför istället fukt som kan kon- densera inne i taket under klara, kalla nätter. Ett oventilerat tak där det inte tillförs någon fukt är torrare än ett ventilerat. Un- dersökningarna visar också att i de fall ventilationen verkligen behövs för att torka ut en fukt- skada räcker flödet helt enkelt inte till. Luften är för kall för att kunna bära den fuktmängd som krävs för att hålla taket torrt. Orsaken till den låga tempera- turen på ventilationsluften är den kraftiga värmeisoleringen i taket som innebär att luftspalten inte värms inifrån. Liknande re- sultat har erhållits vid forsk- ningsinstitut i Tyskland, Dan- mark, Finland

[länk]

Jag har läst om likande slutsatser på många håll och
Kommit till slutsats om att det finns en övertro på luftspaltens funktion och att den snarare kan skapa en fuktproblematik än att förhindra den, och att en luftspalt byggs in slentrianmässigt utan att ens reflektera över dess betydelse och funktion , något jag tror vi kommer bli varse om några decennier med mögelskadade tak
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson
  • Laddar…
D
Sitter det någon fotplåt? Kan vara så enkelt att vatten rinner runt från sista brädan och sugs upp längs med tassen för att sedan rinna av längre bak som på bilden. Det kan bete sig väldigt märkligt ibland.
 
Ursäkta att ni fått vänta på svar. :p Det var en jäkla massa offtopic att läsa igenom här nu på förmiddagen. :p Och tack för alla konstruktiva kommentarer.

Tyvärr så har jag inte blivit mycket klokare efter gårdagen.
Runt skorstenen så ligger det överlappande duk enligt monteringsanvisningar. Där var ett ställe på kanske 5-6 cm där pappsen som tätar runt skorstenen inte riktigt överlappande kanten av den övre duken. Duken har ju dock klisterkant. Men visst, KANSKE att vatten kan ha tagit sig in den vägen även om jag har svårt att tänka mig det, särskilt några större mängder.

Annars så såg det bra ut.
Jag plockade ner en del pannor, både under skorstenen och facket bredvid. Jag kunde inte se något uppenbart. Inga hål eller revor i duken där jag har plockat ned. Överlappen över nock är hela. Takpappen som tätar kring skorstenen ser ut att sluta tätt både mot skorsten och ligger ut på takduken runt om hela förutom det stället jag nämnde tidigare.

Nu hade det regnat ganska lite under dagen så hela underlagstaket kändes torrt och takstolarna var torra vid takfoten. Jag kommer ju inte åt inifrån så undersida råspont har jag såklart inte kunnat kontrollera.

Jag ska åtgärda stället där pappsen inte tänkte riktigt idag. Sen får jag väl plocka ner lite pannor här och var och se om jag kan hitta något hål eller liknande någonstans. Det känns dock orimligt att vattnet skulle ta sig från något annat fack då det måste rinna antingen på råsponten under ströläkten eller ta sig mellan råsponten och takstolar för att sedan komma ut på undersidan där jag upptäckte det.
 
Nissens
J Joakim88 skrev:
Ursäkta att ni fått vänta på svar. :p Det var en jäkla massa offtopic att läsa igenom här nu på förmiddagen. :p Och tack för alla konstruktiva kommentarer.

Tyvärr så har jag inte blivit mycket klokare efter gårdagen.
Runt skorstenen så ligger det överlappande duk enligt monteringsanvisningar. Där var ett ställe på kanske 5-6 cm där pappsen som tätar runt skorstenen inte riktigt överlappande kanten av den övre duken. Duken har ju dock klisterkant. Men visst, KANSKE att vatten kan ha tagit sig in den vägen även om jag har svårt att tänka mig det, särskilt några större mängder.

Annars så såg det bra ut.
Jag plockade ner en del pannor, både under skorstenen och facket bredvid. Jag kunde inte se något uppenbart. Inga hål eller revor i duken där jag har plockat ned. Överlappen över nock är hela. Takpappen som tätar kring skorstenen ser ut att sluta tätt både mot skorsten och ligger ut på takduken runt om hela förutom det stället jag nämnde tidigare.

Nu hade det regnat ganska lite under dagen så hela underlagstaket kändes torrt och takstolarna var torra vid takfoten. Jag kommer ju inte åt inifrån så undersida råspont har jag såklart inte kunnat kontrollera.

Jag ska åtgärda stället där pappsen inte tänkte riktigt idag. Sen får jag väl plocka ner lite pannor här och var och se om jag kan hitta något hål eller liknande någonstans. Det känns dock orimligt att vattnet skulle ta sig från något annat fack då det måste rinna antingen på råsponten under ströläkten eller ta sig mellan råsponten och takstolar för att sedan komma ut på undersidan där jag upptäckte det.
Tja, det är väl bara att ta fram vattenslangen och testa..

Lite kul att du lagt pappsen på taket, tycker han inte att det är tråkigt att ligga där så länge? Han kan ju växla om med mammsen ibland kanske? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Alko och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte så mycket detalj lider på taket tyvärr men här är några bilder iaf. Det är på denna sidan inlägget handlar om. Facket på vänster sida om skorstenen.
På nedersta bilden är det ett par trasiga pannor, dessa är utbytta. Spelar väl inte så stor roll iofs då plåtis inte varit här än så det kommer ju ändå in vatten under pannorna. :p

Tak under renovering med borttagna pannor och synlig takstol vid skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit husfasad med rött tegeltak och skorsten, takrenovering pågår med stegar och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taktegel nära skorsten med några bytta trasiga pannor och synlig undertakspapp under översta raden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, det är väl bara att ta fram vattenslangen och testa..

Lite kul att du lagt pappsen på taket, tycker han inte att det är tråkigt att ligga där så länge? Han kan ju växla om med mammsen ibland kanske? :crysmile:
Pappsen är lite mer omfångsrik. Tätar bättre då.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.