S Sixten76 skrev:
Färgar det av sig för er några dagar efter målning?

Jag testmålade en liten bit för några dagar sedan med Protego Kallasfalt, gnider jag fingret mot så blir jag fortfarande lite svart. Inte så att det fortfarande rinnigt, utan bara att det färgar av sig.

[länk]
Intressant tråd.
Funderar själv på Peters metod "nr 2b" ovan, dvs. två delar kallasfalt och en del lacknafta. Har köpt en liten mängd av Matakis kallasfalt för att testa på en mindre yta och kolla att det torkar ordentligt och inte blir kladdigt eller färgar av sig. Vore ju ett elände med svarta fotspår på garagegolvet eller barr och löv som klibbar fast i ytan. Ska bli spännande. Mataki avråder nämligen bestämt på sin hemsida från att stryka kallasfalt på äldre asfalt, eftersom resultatet blir "klibbigt", som de skriver. Får väl se om lacknaftan gör susen, fast den avdunstar ju å andra sidan rätt snabbt.

Hur gick det med provmålningen hos Sixten 76, färgar den fortfarande av sig, eller hur fort blev den torr?

Andra kommentarer?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Själv asfalterade jag om, var snyggt ett år sen dassigt igen ☺️
 
R Rolle85 skrev:
Själv asfalterade jag om, var snyggt ett år sen dassigt igen ☺️
Ja, min erfarenhet är att ny och nymålad gammal asfalt håller sig fräsch ungefär lika länge.
Men det kostar bara några hundlalappar att fräscha upp den igen.
 
I usa är det ju poppis att renovera asfalterade uppfarter. De karar ut nåt lättflytande med gummiskrapor. Var nåt som for förbi i flödet på facebook häromdagen bara. Där målar de ju gräsmattor gröna också...........
Undrar vad de använder till asfalten då?
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Där målar de ju gräsmattor gröna också...........
Källa på det? :crysmile::rofl::p Men varför inte... :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Källa på det? :crysmile::rofl::p Men varför inte... :thinking:
 
  • Gilla
  • Wow
Alex3000 och 3 till
  • Laddar…
Men så mycket trams och sidospår för en så enkel fråga. Jag upprepar: Ni som använt kallasfalt för att förbättra er äldre asfalterade garageinfart:
1. torkar kallasfalten så att den inte färgar av sig och lämnar spår från skosulor eller bildäck?
2. vilken inblandning av lacknafta krävs för att få en fullt torr yta?
3. hur lång är torktiden till absolut torrt, så att kallasfalten inte färgar av sig på skosulor eller bildäck?
Svaren bör ses mot Matakis bestämda avrådan från kallasfalt på äldre asfalt, eftersom ytan, enligt Makati, då blir klibbig.
Finns det verkligen ingen med egna erfarenheter av Peters metod "2b", inte ens Peter själv?
 
  • Gilla
Smakker och 2 till
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Men så mycket trams och sidospår för en så enkel fråga. Jag upprepar: Ni som använt kallasfalt för att förbättra er äldre asfalterade garageinfart:
1. torkar kallasfalten så att den inte färgar av sig och lämnar spår från skosulor eller bildäck?
2. vilken inblandning av lacknafta krävs för att få en fullt torr yta?
3. hur lång är torktiden till absolut torrt, så att kallasfalten inte färgar av sig på skosulor eller bildäck?
Svaren bör ses mot Matakis bestämda avrådan från kallasfalt på äldre asfalt, eftersom ytan, enligt Makati, då blir klibbig.
Finns det verkligen ingen med egna erfarenheter av Peters metod "2b", inte ens Peter själv?
Det torkar på ett par timmar.
Verkligen inget som stört mig eller som jag känt behov av att ha koll på.
Skulle tro att en nyasfalterad yta klibbar mer.
Kör på bara
Ska nog göra min i år igen, den ser fortfarande bra ut men ett lager till skadar inte.
 
  • Gilla
Lord Vader och 1 till
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Men så mycket trams och sidospår för en så enkel fråga. Jag upprepar: Ni som använt kallasfalt för att förbättra er äldre asfalterade garageinfart:
1. torkar kallasfalten så att den inte färgar av sig och lämnar spår från skosulor eller bildäck?
2. vilken inblandning av lacknafta krävs för att få en fullt torr yta?
3. hur lång är torktiden till absolut torrt, så att kallasfalten inte färgar av sig på skosulor eller bildäck?
Svaren bör ses mot Matakis bestämda avrådan från kallasfalt på äldre asfalt, eftersom ytan, enligt Makati, då blir klibbig.
Finns det verkligen ingen med egna erfarenheter av Peters metod "2b", inte ens Peter själv?
Hej!

Jag behandlade min uppfart först efter ca 5-6 år från att den var nylagd.
Du hittar bilder tidigare i tråden på första behandlingen.

Det klibbar ett par timmar, och jag ställde bilen där dagen efter utan problem.
Bra resultat med tanke på den låga kostnaden.

2017 - första behandlingen, Mataki - Adiodin Kallasfalt, 10 liter
Nitor - Alifatnafta, 2 x 5 liter

2020 - andra behandlingen, Mataki - Adiodin Kallasfalt, 10 liter
Nitor - Alifatnafta, 1 x 5 liter

2023 - preliminär behandling nr tre
 
  • Gilla
Olle i Stureby och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kanske borde tipsa @JF. om detta :p, se tråden [länk]
du verkar vara helt efterbliven
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hur gick det med provmålningen hos Sixten 76, färgar den fortfarande av sig, eller hur fort blev den torr?
Jodå, lite sent svar, men den torkade över natten och blev klibbfri. Är mycket nöjd med resultatet.
Körde med 2 delar kallasfalt och 1 del "lacknafta".

Var noga med att blanda ordentligt. Jag körde i två omgångar, men slarvade lite vid sista blandningen, så i början blev det lite blaskigare, vilket gjorde att man kan se en viss nyansskillnad. Men inget som stör, kanske bara är jag som ser det.

Nu, ett par månader senare, ser det fortfarande nyasfalterat ut, bara mattare i ytan.
 
  • Gilla
Göran Åkesson
  • Laddar…
Jag är helt inne på att köra 2+1 varianten. Har en i stort sett helt ok uppfart, fast gammal och grådassig. Dock en svacka som samlar vatten. Skulle vilja fixa den först. Pratade med proffs som vill skära upp en fyrkant runt svackan och lägga nytt. Tror ni då att målningen kommer att täcka lappningen så det blir samma färg på hela? Måla 2 varv?
 
Schteve13 Schteve13 skrev:
Jag är helt inne på att köra 2+1 varianten. Har en i stort sett helt ok uppfart, fast gammal och grådassig. Dock en svacka som samlar vatten. Skulle vilja fixa den först. Pratade med proffs som vill skära upp en fyrkant runt svackan och lägga nytt. Tror ni då att målningen kommer att täcka lappningen så det blir samma färg på hela? Måla 2 varv?
Kulören kommer bli samma, det svåraste är väl att får en snygg övergång vid den utskurna rutan.
 
G Göran Åkesson skrev:
Hej!

Jag behandlade min uppfart först efter ca 5-6 år från att den var nylagd.
Du hittar bilder tidigare i tråden på första behandlingen.

Det klibbar ett par timmar, och jag ställde bilen där dagen efter utan problem.
Bra resultat med tanke på den låga kostnaden.

2017 - första behandlingen, Mataki - Adiodin Kallasfalt, 10 liter
Nitor - Alifatnafta, 2 x 5 liter

2020 - andra behandlingen, Mataki - Adiodin Kallasfalt, 10 liter
Nitor - Alifatnafta, 1 x 5 liter

2023 - preliminär behandling nr tre
Provade mataki kalladfalt + alinafta enl tipset ovan. Min asfalt blev glansig. Någon annan som har samma erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.