T Tbr53 skrev:
Du har inte skrivit så många offert va?
Jag har skrivit både fastprisofferter och offerter på löpande räkning. När jag skrev fastprisofferter gjorde vi en uppskattning av tidsåtgången och lade på ca 20%. I de fall kunden köpte något genom oss förutom tjänster avtalade vi om inköpspris med ett procentuellt påslag, och vi redovisade inköpspriset.

Vad har det för relevans i sammanhanget menar du?
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att ge information om hur en offert beräknas är givetvis bra, men det ger mig inte så mycket information om du hänvisar till en prislista som jag inte har tillgång till.
Att man inte kan åka runt och handla på flera ställen köper jag helt, det blir dyrare för kunden. Att man inte kan handla på nätet, nja, det beror på vad det är och vilken framförhållning man kan hålla, men jag förstår helt klart grossistens värde. Det kan ju vara så att man vet flera veckor innan och kan beställa hem saker direkt till kund, så får man komplettera med det som inte kom med eller som man inte kunde ana innan. Jag bytte tak för två år sen och inte åkte takläggarna till en grossist och hämtade reglar, takpannor etc, det levererades direkt hem till mig, flera dagar innan själva arbetet påbörjades.
Ja jag håller med dig om att det är för stora rabatter på visa detaljer och att det blir förvirrande. Men i vilket avseende skulle din egna prislista ge en bättre bild. Kunden vet ju inte vilka påslag som du gjort på listan. Låt mig ge ett annat exempel. Du lämnar en offert till en kommun. Då gäller lagen om offentlig upphandling och där ska man kunna jämföra offerter. Hur gör du i ett sånt fall. Kommunen ställer krav på var du handlar dina saker, hur du prissatt och hur du beräknat arbetet. Jag tror inte att man accepterar din egna prislista som jämförelse material.
Som jag sa tidigare om jag räknar på ett jobb så räknar jag både materialåtgång och tidsåtgång och redovisar detta i 2 poster samt att jag beskriver tydligt omfattningen på arbetet så att inga tvivel ska råda om det tillkommer extraarbete. Jag måste vara jättetydlig om jag ska ha ryggen fri i alla lägen och allt jag lämnar över ska vara kontrollerbart.


Jag förstår grossistens värde, absolut, men det är fortfarande ett problem om bara en av parterna har tillgång till listan.
Ett annat problem med att använda den prislistan är ju från hantverkarens sida, att på vissa varor har de knappt någon rabatt alls, medan de kan ha 90% på andra. Säger man då riktpris minus 20% blir vissa delar löjligt dyra (och kunden blir förbannad) och andra delar går företaget back på. Det är därför man bör sätta upp en egen prislista, vilket faktiskt även grossisterna säger.

Stor skillnad. När jag frågar däcksfirman vad en omgång Michelingdäck kostar till mig bil så får jag ett pris, inte "riktpris - 35%" eller något sådant.
 
T Tbr53 skrev:
Ja visst och det kan du få av en rörmockare också om du köper 4 nipplar. Om kunden får en offert så vet jag inte om det är så intressant för honom att veta att den nippeln kostar x och den övergångsnippeln kostar y. Varför man refererar till en prislista är ju för att det ska finnas ett underlag. Om materialet kostar 20000 kr och kunden får 20 % så avgår det 4000 kr.. svårare än så är det inte men det finns dokumentation att härleda till.
Och hur får man som kund och privatperson tillgång till den prislistan?
 
Självfallet försöker varje seriös hantverkare förbereda sitt jobb så långt det är möjligt. Ett tak är ganska enkelt att beräkna materialåtgången på under normala betingelser. Men säg att man upptäcker röta i taket, då tror inte jag att byggaren har med lite råspont eller reglar för att gardera sig utan han får åka och hämta. Men innan du fick ditt tak så har byggaren gjort upp ett pris för ditt material och sen fick du ett pris av byggaren i din tur, eller hur?
Du kan alltså inte förutse alla situationer. Rörmokaren har så många komponenter så han kan inte ha alla med sig. Lika lite kan han förutse vad som finns i ett golv som inte brutits upp.
När du handlar kläder vet du då att dom jobbar med 400-1000% påslag eller att reservdelar till bilar har minst 1000% påslag. Hur ofta frågar du efter nettoprislistan när du köper reservdelar ill bilen eller vet du vad Biltema har för påslag....
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och hur får man som kund och privatperson tillgång till den prislistan?
Hur kan man som kund och privatperson gå med på att få 20% på något man inte känner till undrar jag. Helt makalöst.

Om man frågar får man svar. Får man inga svar så frågar man vidare.
 
Ja, 99% av alla dessa trådar om folk som känner sig blåsta skulle kunnat undvikas om man frågar efter det faktiska priset istället för att man slutar lyssna efter ordet 'rabatt'.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur kan man som kund och privatperson gå med på att få 20% på något man inte känner till undrar jag. Helt makalöst.

Om man frågar får man svar. Får man inga svar så frågar man vidare.
Har du sett klädreorna nån gång. 50 % i rabatt. Hur mycket säger det om vad plagget kostar?
 
Går man in i butiken och tittar på ett specifikt plagg så står ordinarie pris.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går man in i butiken och tittar på ett specifikt plagg så står ordinarie pris.
Ja och om jag skriver att ditt material offererar jag till ett pris på 20000 kr - 20% i rabatt vad skulle skillnaden vara?
 
Problemet är väl mer att likställa med att frugan säger "det är rabatt på Shuterman, 20%, är det ok att jag handlar det jag vill ha?" Är det en lista på artiklar som behövs med listpris och rabatt per artikel (såsom fakturan sen troligen ser ut) så är det ju inget problem, men om man bara har rabattsatsen utan att veta vad som ska köpas och vad listpriset är så är det svårare att förstå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Ja och om jag skriver att ditt material offererar jag till ett pris på 20000 kr - 20% i rabatt vad skulle skillnaden vara?
Nej, det är inget problem. Problemet är dom som bara säger att du får 20% rabatt på materialet utan att tala om vad det kommer att kosta. Det är väl det vanliga om man tar in någon på löpande räkning och/eller man inte vet exakt hur mycket material som kommer att behövas.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Problemet är väl mer att likställa med att frugan säger "det är rabatt på Shuterman, 20%, är det ok att jag handlar det jag vill ha?" Är det en lista på artiklar som behövs med listpris och rabatt per artikel (såsom fakturan sen troligen ser ut) så är det ju inget problem, men om man bara har rabattsatsen utan att veta vad som ska köpas och vad listpriset är så är det svårare att förstå.
Förstår vad du menar men i en offert på tex ett vvs jobb så specar dom nog inte i förväg varje detalj dom räknar med att använda för det skulle ta väldigt mycket tid, får du sen inte jobbet så är det spilltid. Men om du får ett pris på en installation av en värmepump så får du ett pris på VP:n och materialet som dom beräknat för installationen samt tid och en ev begränsningsklausul om man inte kan se hur allt ser ut innan. Vanligtvis får du rabatt på VP:n eller kanske en 55 tums tv som vissa har haft. Du får pris på material antingen ett nettopris eller pris - rabatt.
Men att veta att du får x% rabatt på en rörhylsa till ett glödgat rör tror jag du skiter i för det är väl totalpriset du vill kunna jämföra
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inget problem. Problemet är dom som bara säger att du får 20% rabatt på materialet utan att tala om vad det kommer att kosta. Det är väl det vanliga om man tar in någon på löpande räkning och/eller man inte vet exakt hur mycket material som kommer att behövas.
Det kostar ju ofta mindre att ta det på rörligt pris om det är ett mindre jobb. Är det ett stort jobb som en hel villa så vill ju banken veta vilka kostnadsramar som gäller när dom ska bevilja lån och då ska oftast offerter in
 
Fairlane
T Tbr53 skrev:
Självfallet försöker varje seriös hantverkare förbereda sitt jobb så långt det är möjligt. Ett tak är ganska enkelt att beräkna materialåtgången på under normala betingelser. Men säg att man upptäcker röta i taket, då tror inte jag att byggaren har med lite råspont eller reglar för att gardera sig utan han får åka och hämta. Men innan du fick ditt tak så har byggaren gjort upp ett pris för ditt material och sen fick du ett pris av byggaren i din tur, eller hur?
Du kan alltså inte förutse alla situationer. Rörmokaren har så många komponenter så han kan inte ha alla med sig. Lika lite kan han förutse vad som finns i ett golv som inte brutits upp.
När du handlar kläder vet du då att dom jobbar med 400-1000% påslag eller att reservdelar till bilar har minst 1000% påslag. Hur ofta frågar du efter nettoprislistan när du köper reservdelar ill bilen eller vet du vad Biltema har för påslag....
Helt rätt, taket är förhållandevis enkelt, då man oftast vet delarna som behövs. Jag fick ett pris innan arbetet började och accepterade det.
El och VVS har betydligt fler delar och blir svårare, men till och med om jag specificerar vilket uttag eller vilken blandare jag vill ha så kommer oftast priset efter arbetet väl är utförst, på fakturan. Absolut kan det behövas bytas några kopplingar etc, men inte ens priset på blandaren kan man normalt få annat än "Du får 20% rabatt", men om vad man får 20% rabatt på, är oklart.
Vad priset på Biltema eller i klädbutiken är vet jag när jag köper, inte efteråt. Om de lägger på 10% eller 100% eller 500% bryr jag mig inte om, jag vet vad grejerna kostar.

T Tbr53 skrev:
Ja och om jag skriver att ditt material offererar jag till ett pris på 20000 kr - 20% i rabatt vad skulle skillnaden vara?
Då är det tydligt, inget problem. Om man däremot offerar material till X kr - 20% och jag omöjligt kan få reda på X så är det inte tydligt. Om jag då som kund tar reda på vad materialet kostar om jag köper det själv, åtminstone de stora delarna så och kommer fram till att X borde ligga runt 20000 kronor och så visar det sig att X ligger på 80000 kronor, ja, då blir jag nog förbannad.

Bara för att vara tydlig så har jag anlitat folk till att byta tak, installera en luft-luft-pump, diverse elarbeten, installation av ventilerat golv på hela nedervåningen samt olika rörmokare och jag har aldrig känt mig lurad. Elektrikern kunde inte ange priset på materialet rakt av, men när räkningen kom så såg jag att det ar ett rimligt pris, lite dyrare än vad jag kunde köpt för själv, men rimligt, inga 4 ggr priset. Rörmokaren var riktigt dyr, men det var ett jourjobb och han var tydlig med prisbilden innan så även där är jag nöjd.
 
T Tbr53 skrev:
Det kostar ju ofta mindre att ta det på rörligt pris om det är ett mindre jobb. Är det ett stort jobb som en hel villa så vill ju banken veta vilka kostnadsramar som gäller när dom ska bevilja lån och då ska oftast offerter in
Skriver du offerter på varenda jobb? Om jag tar in någon för ett enklare jobb så kommer jag knappast att få en offert, eller så är den så rejält tilltagen så det inte är intressant.
Tar jag in någon på löpande räkning vill jag inte betala dubbla priset på allt material plus timkostnad för inköp och transport. Hur svårt ska det vara att förstå?
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.