Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men en som kör omkull orsakar inte att några hundra andra kör omkull och behöver tas om hand.
Säg inte det. :surprised::D

 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Jag är hursomhelst fascinerad (och lite skrämd kanske) över hur lättvindigt folk vill ge upp den personliga friheten för olika ändamål
Så säger många vapenägare i USA om varje förslag om striktare vapenlagar.
Sammantaget tycker jag man ska undvika den här typen av idéer i största möjligaste mån och istället lita på att de sociala normerna, kommunikation, informationskampanjer och kunskapsspridning fixar biffen.
Så kommer det att bli, tror och hoppas jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Så säger många vapenägare i USA om varje förslag om striktare vapenlagar.
Det argumentationsfelet du just nu pysslar med har ett namn: Guilt by association.

”Guilt by association (eng. ’klander genom association’) är en vanlig typ av argumentationsfel, som begås då en part påpekar en likhet mellan motpartens åsikter och ett referensobjekt (som är klandervärt) och därmed antyder att motpartens åsikter i andra frågor är klandervärda.”

Du kan läsa mer om det här om du vill: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Det får räcka som svar på ditt inlägg tycker jag.
 
Redigerat:
P
D Dublin skrev:
Själv tycker jag att man skulle kunna kräva att man testar sig vid hemkomsten och det oberoende om man är vaccinerad eller inte då det verkar vara osäkert hur stor det är att även en vaccinerad person kan föra med sig smitta. Alternativet är väl att sätta sig i karantän.
Det finns inte lagstöd för tvingande testning. Smittskyddslagen räcker inte till för det. Åtminstone inte i det sammanhang du beskriver.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs
halper halper skrev:
Har själv i bekantskapskretsen folk vars barn varit hemma flera månader totalt under förra året, eftersom varje ny snuva/allergi innebar att de fick vara hemma så länge de hade minsta symptom. Nu senast vet jag ett barn som ska börja skolan i morgon men har hosta. Sjukvården vill inte testa eftersom barnet har en genomgången infektion inom sex månader och skolan vill inte ha barnet i skolan pga hostan.
Låter märkligt, Hosta kan man ju göra i veckor efter man tillfrisknat om något satt sig ordentligt i lungorna, har inte hört nått sådant där vi har våra..
Det går inte hitta någon privat aktör att testa sig hos? Kan vara värt några hundringar / tusenlapp eller vad det kan tänka sig kosta.

P pmd skrev:
Det finns inte lagstöd för tvingande testning. Smittskyddslagen räcker inte till för det. Åtminstone inte i det sammanhang du beskriver.
Ändra lagen.
 
P
M mnils skrev:
Nu är väl inte alla som vaccinerat sig helt galna, det är som vanligt en liten extremt högljudd klick av självgoda personer. Dessa älskar att visa hur goda de är och att då de är så moraliskt högtstående att det finns ingen ände på vilka grundläggande friheter de är villiga att ge upp.
Var ser och hör du dessa människor? Är de ut och demonstrerar som de som deltog i "Tusenmannamarschen" några gånger under det senaste året? Någon annanstans?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas' skrev:
Men oj, hur tänkte du nu?
Jag tänkte att det är bra om vi kan använda olika trådar till det de är skapade för. Någotsånär, åtminstone.
Jag ställde ju en fråga till TS. Skulle jag ställa den fråga till TS i den andra tråden menar du? :rofl:
Ja, det går väl bra? Dubbellänka inläggen sen.
 
P
useless useless skrev:
Då måste jag ha läst fel i nyheteterna.
Ja. Somalienresan handlade inte om ebola.
 
De finns folk som pratar om tvång inblandat vaccin.
Frågan är hur mycket det verkligen hjälper?
Är inte straffet ganska hårt för att inte vaccinera sig? Ge dessa en ordentlig utbildning i hygien. Det är väldigt effektivt.
Då har man gjort vad man kan för att minimera smittspridningen.
 
tusenett skrev:
Hmmm, borde inte svarsalternativet: ”Eftersom jag haft Covid och har antikroppar” finnas med?
Nu finns ett nytt svarsalternativ:
- Jag har haft covid-19 och litar på mina naturligt förvärvade antikroppar.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Exakt, eftersom vi har exempel på annat i samhället som innehåller krav för att delta så används det som argument för att införa nya krav på andra saker. Jag undviker helst detta sluttande plan som inskränker medborgarnas frihet när det är möjligt.
Jag vill också helst undvika det, men ibland blir det nödvändigt pga samhällsutvecklingen att införa krav för att få göra något speciellt. T.ex. så fanns det inga särskilda krav på den som ville flyga drönade för ett antal år sen och det medförde inga problem då. Sen dess har dock antalet drönareanvändare ökat rejält vilket medförde problem och nu måste man ha ett slags körtkort.

På liknande sätt skulle det inte vara ett problem om covid-19-smittade var på en så låg nivå att det inte medförde någon smittspridning.

Vi bör alltså införa covid-19-körkort. ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Det argumentationsfelet du just nu pysslar med har ett namn: Guilt by association.
Njae, både vapen och covid-19 är hälsofarliga.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De finns folk som pratar om tvång inblandat vaccin.
Frågan är hur mycket det verkligen hjälper?
Är inte straffet ganska hårt för att inte vaccinera sig? Ge dessa en ordentlig utbildning i hygien. Det är väldigt effektivt.
Då har man gjort vad man kan för att minimera smittspridningen.
Har någon o den här tråden parsrar om tvång utom de som är emot?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Ändra lagen.
Det tar lång tid. Förhoppningsvis är pandemin över på kortare tid.
 
engs engs skrev:
Låter märkligt, Hosta kan man ju göra i veckor efter man tillfrisknat om något satt sig ordentligt i lungorna, har inte hört nått sådant där vi har våra..
Det går inte hitta någon privat aktör att testa sig hos? Kan vara värt några hundringar / tusenlapp eller vad det kan tänka sig kosta.



Ändra lagen.
Eftersom det borde vara grundlagen som går in så krävs det lite för att ändra den. Som tur är. Personligen så tycker jag inte om tvång som inte är välgrundade. Att tvinga någon till att vaccinera sig är ganska tufft. Det är om idag välprövat vaccin, men fortfarande ett kemiskt preparat, med biverkningar.
Att det som sagt är välprövat och biverkningarna väldigt små är viktigt att nämna. Men fortfarande värt att tänka på när man funderar på varför vissa tvekar. Vi är alla människor och gör egna val, att på något sätt straffa dessa som väljer att inte vaccinera sig är inte rätt. Ni behöver inte umgås med dessa.

Så om folk tänker till så kanske ni kan förstå att straffa ut dessa är inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.