A alfista skrev:
Jorden är inte inblandad i detta, den skall sitta som tidigare.
Nolla till N och fas till L1 på 1PM, sedan från O på 1PM till uttaget/apparaten. Nollan måste alltså grenas på lämpligt sätt så att den går både till Shellyn och apparaten.
Åtminstone så jag tolkar bilden i manualen, texten är lite tvetydig när det gäller L och L1, men oavsett så måste ju det du vill mäta matas från O.
Funkade bra! L och L1 är nog egalt vilken man använder.
 
Redigerat:
E elector skrev:
Funkade bra! L och L1 är nog egalt vilken man använder.
LIte sen på bollen, såg att du fick bra svar av alfista. Rent generellt är det ju bra att koppla som tillverkaren har tänkt sig, men internt är dessa två plintar förbundna med varandra, så tekniskt sett går det ju använda vilken som. Den andra är väl mest för att underlätta och slippa wago om du vill ha en strömbrytare som styr din 1PM, vilket inte är aktuellt i detta fall.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kopplade min Shelly 1 till min supramatic 3 igår med gott resultat, så här i efterhand funderar jag varför jag inte gjort det tidigare…
Det gick på någon minut och då var största problemet är allt byggmaterial som ligger i vägen i väntan på att monteras i huset.

Hittade en intressant tråd på shellys forum där man tydligen ska kunna få ut status på porten via bus-porten, man kopplar Pin 7 till SW som jag förstår det. Har dock inte hunnit fått det hela klart för mig hur de fungerar;
[länk]

För att styra porten då min HAserver är nere för tillfället så använde jag mig av Apple Shortcuts och url-kommandon. Så nu går den styra med Siri också.
Kan du få ut statusen direkt från styrningen är ju det smidigt, annars är väl den vanligaste lösningen att man får sätta en magnetkontakt eller gränsläge på lämpligt ställe och dra en kabel till Shellyn. Men slipper man det är det ju kanon!

Enligt länken så verkar ju statusen finnas direkt på BUS kontakten, men annars är väl BUS kontakten just en buss, dit du kan koppla tex UAP1 (expansionskort) där statusen finns färdig direkt på reläer som jag förstår det. Men det är ju bara att mäta med en multimeter och testa.

Nu har jag inte läst hela den tråden, men jag skulle tro att de spänningsmatar Shellyn direkt från porten med lågspänning (fast det kanske du också gör?) och på det sättet kan de använda pin 7 direkt. Jag är lite tveksam till att det fungerar om du matar din Shelly med 230v då nollreferensen behöver vara samma, och vet inte hur bra portstyrningen blir av att kopplas ihop med 230v på lågspänningssidan (förmodligen inte bra alls). Då är ju ett potentialfritt relä en bättre lösning.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J Jsson83 skrev:
LIte sen på bollen, såg att du fick bra svar av alfista. Rent generellt är det ju bra att koppla som tillverkaren har tänkt sig, men internt är dessa två plintar förbundna med varandra, så tekniskt sett går det ju använda vilken som. Den andra är väl mest för att underlätta och slippa wago om du vill ha en strömbrytare som styr din 1PM, vilket inte är aktuellt i detta fall.



Kan du få ut statusen direkt från styrningen är ju det smidigt, annars är väl den vanligaste lösningen att man får sätta en magnetkontakt eller gränsläge på lämpligt ställe och dra en kabel till Shellyn. Men slipper man det är det ju kanon!

Enligt länken så verkar ju statusen finnas direkt på BUS kontakten, men annars är väl BUS kontakten just en buss, dit du kan koppla tex UAP1 (expansionskort) där statusen finns färdig direkt på reläer som jag förstår det. Men det är ju bara att mäta med en multimeter och testa.

Nu har jag inte läst hela den tråden, men jag skulle tro att de spänningsmatar Shellyn direkt från porten med lågspänning (fast det kanske du också gör?) och på det sättet kan de använda pin 7 direkt. Jag är lite tveksam till att det fungerar om du matar din Shelly med 230v då nollreferensen behöver vara samma, och vet inte hur bra portstyrningen blir av att kopplas ihop med 230v på lågspänningssidan (förmodligen inte bra alls). Då är ju ett potentialfritt relä en bättre lösning.
Precis, jag spänningsmatar den direkt via portmotorn. Ska beställa hem en rj12 kontakt för att testa med statusen :)
Har dock ändå tänkt köra med magnetkontakt via larmet, så det blir lite som hängslen och livrem :) Men bra för status då jag ändå tänkt ha ett relä som slår av portmotorn när huset är larmat, eller bara bryta förbindelsen till Shellyn.
Tror jag kan slå av Bisecure i motorn också.
 
Hej,

Önskar lite input/hjälp. Är det något jag missar? Har jag tänkt fel?

Bifogat ligger plan-vy. J0H9OIT



Spotlights kommer finnas i som det ser ut nu:
  • Kök/Matplats (2 zoner)
  • Hall/Korridor (1/2 zoner)
  • Toalett
Är det Shelly Dimmer 2 som gäller här eller är jag fel på det?
I övriga rum med "vanlig belysning" kan jag sätta Shelly Dimmer 2 även här eller det blir helt tokigt?

Något annat att ändå ta med när beställning görs (som kan vara "roligt" att ha) för övervakning i huset? Något för tvättmaskin/torktumlare/övrigt?

Finns det vinning i att ta med några extra puckar? Har ni fått nytta av dessa till något om detta gjorts?


Tack på förhand.
 
  • Planritning av bostad med markerade zoner för spotlights i kök, matplats och korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver komplettera lite @JPlicious

1) var vill du kunna dimma?
2) 230V eller lågspänning på spottarna?
3) om lågspänning, vilka drivdon har du?
 
J
J JPlicious skrev:
Hej,

Önskar lite input/hjälp. Är det not jag missar? Har jag tänkt fel?

Bifogat ligger plan-vy. [bild]



Spotlights kommer finnas i som det ser ut nu:
  • Kök/Matplats (2 zoner)
  • Hall/Korridor (1/2 zoner)
  • Toalett
Är det Shelly Dimmer 2 som gäller här eller är jag fel på det?
I övriga rum med "vanlig belysning" kan jag sätta Shelly Dimmer 2 även här eller det blir helt tokigt?

Något annat att ändå ta med när beställning görs (som kan vara "roligt" att ha) för övervakning i huset? Något för tvättmaskin/torktumlare/övrigt?

Finns det vinning i att ta med några extra puckar? Har ni fått nytta av dessa till något om detta gjorts?


Tack på förhand.
Du ska absolut ta med minst 2 Shelly Plug oavsett vad du köper i inbyggnadsväg! Angående dimmer eller inte avgör vad du vill uppnå. Dimmer på utebelysningen kan ju kännas onödigt tex.
 
leby leby skrev:
Du behöver komplettera lite @JPlicious

1) var vill du kunna dimma?
2) 230V eller lågspänning på spottarna?
3) om lågspänning, vilka drivdon har du?
1. Kök/matsal, hall/korridor & toalett. Jag tänkte mer om man sätter Shelly Dimmer 2 överallt för att ha möjligheten till det. Eller det är fel tanke?
2. 230V
 
J Jotsat skrev:
Du ska absolut ta med minst 2 Shelly Plug oavsett vad du köper i inbyggnadsväg! Angående dimmer eller inte avgör vad du vill uppnå. Dimmer på utebelysningen kan ju kännas onödigt tex.
Hur menar du med att jag absolut skall ha 2 Shelly Plug oavsett?
 
Jag hade då valt dimmer2 där du vill ha dimning och 1PM på övriga. Plug2 är ju bra att ha till fönsterlampor etc men inget krav förstås. Jag använder 5 st tror jag mest på jul till ljusstakarna.
 
leby leby skrev:
Jag hade då valt dimmer2 där du vill ha dimning och 1PM på övriga. Plug2 är ju bra att ha till fönsterlampor etc men inget krav förstås. Jag använder 5 st tror jag mest på jul till ljusstakarna.

Okej, tack för hjälp/input!
 
J
J JPlicious skrev:
Hur menar du med att jag absolut skall ha 2 Shelly Plug oavsett?
Sorry för otydlig, menade bara att Plug S kommer du att ha användning för lite varstans :) Hade på ett element i källaren i vintras, kul att se hur mycket el det går åt. Flyttade den till tvättmaskinen för någon vecka sedan. Kollade även hur ofta luftavfuktaren går. En sitter mer stationärt till vitrinskåpet, har inte orkat lägga in en 1a innanför vägguttaget.

Suverän pryl att komplettera Shelly med mao!
 
  • Gilla
JPlicious
  • Laddar…
Tja,

Har problem med shelly appen.
När jag lägger till en dimmer i ett rum så kan jag helt plötsligt inte styra den via appen.
Funkar klockrent via Web och på lampknappen.

Kör dem statistik ip och kan stänga av och på dem via appen innan man lägger till dem i ett rum.

Någon som har varit med om något liknande?
 
Hej!

Nu har även jag tänkt att hoppa på tåget med smartare styrning av min belysning. Och tyvärr har jag nog börjat i fel ände genom att köpa på mig ett gäng HUE RGB-lampor med HUE switch/fjärrkontroll...

Jag funderar nu främst på antingen Shelly eller Plejd.
När jag ögnat igenom trådar här verkar många välja Shelly pga priset samt att det är mer "öppet" än Plejd. Men kommer man inte åt Plejd på samma sätt som Shelly i exempelvis Homey eller Home Assistant? Eller vilka är de stora fördelarna med Shelly i nuläget, bortsett från priset?

I min setup är jag mån om att behålla mina HUE RGB i åtminstone vardagsrum, kök och sovrum - jag vill kunna nyttja HUE:s färgscener när jag kollar på film eller har koselige middager :). Ser uppåt i tråden att HUE/Trådfri i kombination med Shelly möts av en hel del skepsis. Går det inte att få till att styra HUE med både strömbrytare och röst/app (Google) om man sätter ex Shelly i detached mode men på något sätt ändå kan läsa av knapptryckningar från strömbrytarna i Homey eller Home Assistant, eller gör jag en tankevurpa här?

Jag har temporärt valt att koppla in konstant ström mot taklampan i sovrummet och har ersatt den vanliga strömbrytaren med en HUE-switch. Detta är INTE ett alternativ för mig på sikt. HUE-switchen kan inte alls ersätta känslan av vanliga strömbrytare från ex Schneider utan lär endast duga som fjärrkontroll liggandes på sängbordet. Sen är jag heller inte sugen på att springa och byta batterier i en massa HUE-switches, trots att de håller i 5 år...
 
R rabert skrev:
Jag funderar nu främst på antingen Shelly eller Plejd.
När jag ögnat igenom trådar här verkar många välja Shelly pga priset samt att det är mer "öppet" än Plejd. Men kommer man inte åt Plejd på samma sätt som Shelly i exempelvis Homey eller Home Assistant? Eller vilka är de stora fördelarna med Shelly i nuläget, bortsett från priset?
Det finns stöd för Plejd i Homey och Home Assistant, men det bygger på "reverse engineering" och är inte supportat av Plejd så man vet inte hur väl det följer det verkliga protokollet. Tillverkaren av Shelly har däremot engagerat sig i integration av sina prylar i olika system, för Homey står man bl a nu som utvecklare av appen. I slutändan kanske båda lösningarna funkar lika bra, men det känns mer pålitligt med Shelly i det avseendet. Plejds filosofi verkar inte vara att produkterna skall integreras kompletta hemautomationssystem. Däremot är nog Plejd lite "bättre" prylar, Shelly inte bara är billiga, de kan kännas lite billiga att hantera också.
 
  • Gilla
pim5 och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från priset samt om nolla är framdragen... Är det bara fördelar med att använda Shelly 1PM framför 1 och 1L? På vilket sätt är 1PM enklare att installera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.