Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på https://www.marinetraffic.com/

Där ser man ju slut destinationen och aldrig nån hamn i södra eller mellan Sverige
 
  • Gilla
kimse944
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på [länk]

Där ser man ju slut destinationen och aldrig nån hamn i södra eller mellan Sverige
Vet inte riktigt vad du hittat informationen du skriver om? Orkar inte sätta mig in i appen men om jag tolkar dig rätt går alltså Cementas båtar från Slite endast upp till LKAB?

Det låter lite märkligt eftersom bla. Finja får sin Cement från Slite enligt deras handlingar.

Här har du förövrigt Cementas Depåer i Sverige. Enligt dom själva så får södra Sverige (och VästSverige tror jag) sin Cement från Skövde. Resten kommer från Slite.

https://www.cementa.se/sv/logistik
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
S skaraborgsfakir skrev:
Hrrmmmm du vet vad Cementa eldar med ?
Däckavfall (bland annat) som de vanliga värmeverken inte får använda (gissning.)
Jo vi eldar ca 75% av den samlande andelen däck, cykel, bil mm i värme och cement verk.
Dock så finns det några som sorterar ut dessa och får fram omvänd bullbakning..
Alltså reder ut alla ingredienser var för sig..
 
M maria01 skrev:
Soppor från Italien Storbritannien
Om rökgaserna är rena, DVS fria från dioxiner tungmetaller sot och andra gifter ska det vara tillåtet.
Ställ samma krav som på våra soppförbrännings verk, bara de inte kommer med Co2 dravlet.
 
Vad är det för soppor? Minestrone från Italien antar jag. Kålsoppa från England?

Håll grytan kokande!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G guggen skrev:
Där satt den!
Va fan gör man med bevattningsförbud från april och 34 kr/m3, man blir sur helt enkelt :)
Sur är väl det sista man ska bli under bevattningsförbudet! :rofl:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nåt intressant är när dom säger att svensk byggindustrier skulle få stop direkt är att när kollar upp vart slut destination av cementen går så ser man inget går till fastlandet mer en upp till LKAB ända sättet cementen transporteras från ön är med lastfartyg och då lätt går att spåra på [länk]

Där ser man ju slut destinationen och aldrig nån hamn i södra eller mellan Sverige
Siffra 75% har utnyttjats av branschen, den är hur mkt Heidelberg cement tillverkar i Slite i relation av det totala svenska användandet. Tror deras verkliga marknadsandel är runt 60% +. Där ingår infrastruktur, deras andel i byggbranschen undantaget infrastruktur är såklart avsevärt mkt mindre Runt en tredjedel av allt de till verkar i Slite går på export. Sedan fraktas det väl till depåer. Brukar alltid anlöpa och ligga en Cementa båt vid Årsta, sedan är det som du säger infrastruktur projekt och Finja (möjligtvis fler märken). Vad jag vet har de ingen egen paketering i Slite längre (?), förr hade de maxit som jag tror paketerades i Stockholm men det såldes senare till Webers moderbolag.
Är det någon som vet var finjas produkter paketeras? Dit lär det ju gå en hel del båtar...
 
S skaraborgsfakir skrev:
Hrrmmmm du vet vad Cementa eldar med ?
Däckavfall (bland annat) som de vanliga värmeverken inte får använda (gissning.)
Det är faktiskt en av fördelarna med Cementa. De bränner tror jag ca 30 000 däck per år med väldigt bra rening. Det blev lite panik i denna soppa när det gäller just den hanteringen på Gotland då fjärrvärmeverket i Visby ej har samma rening och vi har ingenstans att dumpa eller bränna däcken.
Vart trodde du däcken tog vägen?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr är jag inte prenumerant. Men rubriken säger en del.
[länk]
intressant... När jag länkade och skrev om detta ganska tidigt i tråden så ville inte man höra talas om detta alls... :thinking:jag hade fel och allt det nu var:rofl:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
intressant... När jag länkade och skrev om detta ganska tidigt i tråden så ville inte man höra talas om detta alls... :thinking:jag hade fel och allt det nu var:rofl:
Du skrev tidigt i ngn tråd att Cementa stod för fjärrvärmen på Gotland och diverse andra felaktigheter.
De bränner primärt däck för sin produktion, det är bra.
Det lustiga är att om de nu skall bli co2 hjältar måste man annan bränna däcken eller så får folk sluta åka bil...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr är jag inte prenumerant. Men rubriken säger en del.
[länk]
Ja, det har pågått debatter och artiklar kring Cementa i många många år här. Så det finns en mängd artiklar i detta ämne.
Iaf, jag hade fel, enligt artikeln bränner de 20 000 ton däck, var femte däck! Oh la la, blir en fin hög o bränna.
Nu har det ju knappast med brytningen att göra utan den tillverkningen men ganska kul.
 
A
G guggen skrev:
Du skrev tidigt i ngn tråd att Cementa stod för fjärrvärmen på Gotland och diverse andra felaktigheter.
De bränner primärt däck för sin produktion, det är bra.
Det lustiga är att om de nu skall bli co2 hjältar måste man annan bränna däcken eller så får folk sluta åka bil...
Läs på så ser du Sanningen..
Inte mycket om soppor och annat där inte..
Kan dock handla en hel del om att bränna sopor..
 
Redigerat:
P
G guggen skrev:
Det lustiga är att om de nu skall bli co2 hjältar måste man annan bränna däcken eller så får folk sluta åka bil...
Eftersom hälften av gummit i däcken de bränner är naturgummi så är de väl redan halvhjältar?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.